A spanyol gyártót a SEAT Salsa tanulmányautó 2000-es bemutatása inspirálta arra, hogy az új stílusirányzatokat megvalósítsa a gyártásban. A kupé sziluettjét az autó hátulja felé lejtő tetővonal határozza meg, amelyet a hátsó ajtó kilincseinek „hiánya” tesz még hangsúlyosabbá.

Az autó dinamikus megjelenését tovább fokozza a külső visszapillantó tükrök szokatlan elhelyezése. Az új Leon elegáns, sportos vonalai számos dinamikus tulajdonságot egyesítenek, köztük az egyedülálló technikát. A martorelli Technikai Központban végzett fejlesztése során magasszintű technológiát, kifinomult virtuális fejlesztési eszközöket és újító-jellegű hegesztési eljárásokat alkalmaztak a legjobb gyártási minőség elérésének érdekében.

Az autóra jellemző dinamikus tervezés és a kompakt forma ellenére méretei nőttek elődjéhez képest. Jelenlegi hosszúsága 4.315 mm, ami 131 mm növekedést jelent, szélessége 1.768 mm, ami 26 mm pluszt képvisel, magassága 19 mm-el gyarapodott 1.458 mm-re, tengelytávja 67mm-el nőtt 2.578 mm-re. Az első és hátsó nyomtáv mérete is változott, 1.533, illetve 1.517 mm-re. A csomagtartó térfogata 1 literrel bővült, így már 341 literes, de kivitelezése jóval hatékonyabb helykihasználást tesz lehetővé.

Az új Leonhoz többféle motor közül lehet választani, háromfajta benzines és két dízel erőforrás áll rendelkezésre, amelyeknek mindegyike teljesíti az Euro IV emissziós normákat. A legfigyelemreméltóbb motortípus az új kétliteres, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses FSI erőforrás, amelyhez turbótöltő biztosítja a kellő levegőmennyiséget. További technikai érdekesség a szívó rendszer, amely folyamatosan változtatja az levegőelosztást és a kipufogógáz visszavezetés. A 185 lóerős (136kW) 2.0 TFSI erőforrás lesz a legerősebb lesz az új Leon motorválasztékában és még év vége előtt feltűnik a piacon. Az erőforrás legnagyobb forgatónyomatéka 270 Nm, amely 1.800-tól 5.000-es fordulatszámig rendelkezésre áll. Ez a motor a Leont 220 km/h-s csúcssebességre gyorsítja fel.

Az új SEAT Leon számos fontos aktív biztonsági fejlesztést is felvonultat. Többségük a jármű elektronikus stabilitási program rendszeréhez (ESP) illeszkedik. Az elektronikus differenciálzár (EDL) és a vészfék asszisztens (EBA) most újabb műszaki megoldásokkal egészült ki, beleértve az úgynevezett túlnyomást (overboost) is. Utóbbi lehetővé teszi a maximális fékerő elérését még abban az esetben is, ha a féktárcsák nagyon átforrósodtak. A BSW az ablaktörlő bekapcsolásakor rendszeresen tisztítja, szárítja a féktárcsákat, a DSR segíti a jármű pontos irányítását kritikus helyzetekben is. A kipörgésgátló (TCS) pedig magában foglalja az elektronikus fékerő elosztót és a blokkolásgátlót.

Az új SEAT Leon 2005 őszén mutatkozik be Magyarországon.