Hatalmas siker volt a kombit váltó SUV a kisautó-kategóriában, de a második generációt már feljebb pozicionálják. A sajtóbemutatón többször is elhangzott, hogy már kompakt szabadidő-autóról van szó, ráadásul a 3008-as alapváltozatait is megszüntetik azért, hogy teret adjanak az új 2008-asnak. Azonban az előző generációt kicsinysége és olcsósága miatt választók sem maradnak sokáig autó nélkül, a hírek szerint a nálunk nem forgalmazott 108-as miniautót majd az 1008-as SUV váltja egy-két éven belül. De vissza cikkünk apropójához!

Látványos a 3D-s digitális műszeregység, amely a magasabb felszereltségi szinteken jár

Nem csak méretben lépett egy szintet előre az autó, a megjelenése is sokkal divatosabb lett. Jót tesz a külsőnek, hogy a példakép 3008-as sikerén felbátorodva látványosabban rajzolták a formatervezők a töréseket az oldalfalra, először látjuk szabadidő-autón a LED-es szemfogakat – ez csak a 3008/5008-as frissítésig marad egyedi azonosítójel. Érdekes tapasztalat volt, hogy sötétedés után sok szembejövő villogott ránk, pedig az elektronika időben visszakapcsolt tompított világításra, tehát a normál lámpát találták túlságosan erősnek a szemből érkezők.

Elég nagy a lábtér a második sorban, azonban kicsi az ablakfelület. A kapaszkodó mögött a tetőkárpit oldalán lévő lámpát könnyen lehet akaratlanul aktiválni

A dögös megjelenés egészen jól álcázza, hogy mekkorát nőtt a karosszéria, az első és a hátsó ajtók is nagyméretűek. A beszállást egyedül a vaskos küszöb nehezíti, azon átjutva már kényelmesen el lehet helyezkedni az első és a második sorban egyaránt. Az üvegtető árnyékolójának doboza mögött is van elég hely egy hozzám hasonlóan 1,9 méteresre nőtt ember fejének, a lábam is elfért, viszont a kelleténél közelebbi kapcsolatba kerültem a tetőkárpit oldalán elhelyezett belső világítással. Az érintésre aktiválja magát, fordulóknál így önkéntelenül is felkapcsoltam azt – majd egy bólintással ki. Puha a kárpit, úgyhogy nem okozott fejfájást mindez…

Kezdetnek nyolcféle hűtőrácsbetétet kínálnak, köztük olyan színre fújtat, mint az itt látható e-2008-ason

A legújabb, felszereltségtől függően 3D-s grafikájú digitális műszeregységet használó i-cockpit műszerfallal szembesül a 2008-as vezetője, de ennél fontosabb lesz majd a használónak, hogy mindenféle töltési lehetőséget kap. Az USB-csatlakozó mellett rögtön van USB-C formátumú, és kérhető vezeték nélküli töltés lehetősége is. A középkonzolon lévő fiók fedelét úgy alakították ki, hogy lenyitva azon van egy perem, melynek segítségével viszonylag stabilan oda lehet állítani egy okostelefont, nem kell tappancsos tartóval szenvedni. A menüvel kapcsolatban a magyar nyelvű feliratokon az ékezetek hiánya és a navigációs rendszer helytelen szórendje („Után 300 méterrel forduljon balra”) tűnt fel, ezzel kapcsolatban későbbre ígért javítást a forgalmazó. Az utastérben összesen 30 liter tárolóhelyet alakítottak ki, a csomagtér 434 literes, a dupla padló alatt egy 29 literes fiókot találunk, egy szinttel lejjebb pedig a mélynyomó vagy a pótkerék utazik.

Támladöntés után nem sík a padló, a hátsó rész alatt 29 literes fiók van

Háromféle üzemanyaggal lehet választani a 2008-ast, a hagyományos benzines és dízel modellek már februárban megérkeznek, az akkumulátoros-elektromos e-2008-asra nyárig kell várni. A menetpróbán a 130 lóerős, automatikus váltós gázolajossal kezdtem az ismerkedést, nagyon csendes ez a négyhengeres, jól viszi az érzésre nagy karosszériát. Utóbbi annak köszönhető, hogy rálátni a motorháztetőre, magasak az oldalfalak; a vastag C-oszlop nehezíti a körkilátást, a parkoláshoz ha nem is elengedhetetlen, de jól jön a kamera. A 155 lóerős, csak automatikus váltóval létező benzines a GT változat sajátja. Ez jobban fordult a könnyebb orr miatt, azonban a háromhengerességet lehet hallani is, amire Sport-módban még hangszóróból is ráerősítenek. A felszereltségből adódó enyhén feszesebb futóműhangolás azt jelenti, hogy függőlegesen többet mozog a karosszéria, de itt sincsenek nagy ütések.

Az e-2008-as érdekessége, hogy három teljesítménye is van: Eco módban 82 lóerő és 180 Nm áll a vezető rendelkezésére, Normal esetben 109 lóerő és 220 Nm, és csak a Sport bekapcsolásakor érhető el a teljes, 136 lóerős és 260 Nm-es csúcsteljesítmény. Ettől függetlenül igaz, hogy az előválasztó kar billentésével lehet aktiválni a nagyobb energia-visszatermelést és így motorfékhatást. Mivel ez a legnagyobb teljesítményű változat, nem lehet azon csodálkozni, hogy ez a legfürgébb is, igaz, a tempós haladáskor a hátralevő hatótávolság is dinamikusan csökken. Konnektorról 17 óra a töltési idő, fali töltődobozzal ez 7 és fél órára redukálható, háromfázisú töltővel pedig 5 óra 15 perc alatt lehet elérni a teljes töltöttséget, és természetesen villámtöltésre is van lehetőség.

A látható (kamu) kipufogóvégekről ismerni fel a benzines és dízel modelleket

Csak februártól lesz végleges árlista, annyit azonban megtudhattunk, hogy lényegesen magasabb lesz a korábbinál az alapár, amit a szívómotor megszűnése, a méretnövekedés és a kényelmi-biztonsági extrafelszerelések listájának bővülése indokol. A Peugeot egyébként tudatosan kínál 4 és 5 EuroNCAP-csillagos változatot, a kettő között annyi a különbség, hogy előbbi kamerás vészfékrendszert használ, így korlátozott látási körülmények között (pl. köd) nem olyan megbízható, mint a kamerás-radaros rendszer.