A Micra negyedik generációjáról tudjuk, hogy az elődhöz képest csak árnyéka önmagának, a kis külméretek (3780 mm hosszú), a 90-es évek középét idéző beltéri műanyagok és a 80 lóerős, 1,2-es, háromhengeres motor feledhetővé tették a nemzetközi menetpróbán.

A Nissan azonban nagy dobásra készül az 1.2 DIG-S változattal. A név egy kompresszoros feltöltésű erőforrást takar, közvetlen befecskendezéssel.

Jópofa az új Micra belseje Jópofa az új Micra belseje

A modell, amely a hatékonyabb aerodinamika jegyében módosított orr-résszel készül, start-stop rendszert és fékenergiát hasznosító generátort kapott, így a kis motor a gyári adatok szerint 4,1 litert fogyaszt 100 kilométerenként – ilyen alacsony értéket a Fiat TwinAirjén kívül egyetlen más benzines motor sem produkál, sőt a 98 lóerős teljesítmény ellenére 0,9 literrel kevesebb üzemanyagot kér, mint a 80 lóerős, atmoszferikus változat. Ennek egyik oka, hogy a kompresszort bizonyos körülmények között lekapcsolja a motor, vagyis csak akkor hajtja szíjjal, ha szükség van a többletteljesítményre.

Az adatok meggyőzőek, de milyen a gyakorlatban?

A Nissan azért döntött a mechanikus feltöltő mellett, mert a kompresszor a turbóval ellentétben átmenetektől mentesen szállítja az egészen jó értéknek mondható 142 Nm-es nyomatékot. Ez a valóságban is igaz, de 2000-es fordulat alatt kevés a motorban a szufla, nem úgy, mint a konkurensek 1,2-es turbósaiban (ahol viszont nagyobb ez az átmenet). Ha viszont kivergődik ebből a tartományból, szépen erőre kap a háromhengeres szív, miközben lelkesen pörög nem igazán megnyerő, hajszárítóra emlékeztető hangján. Az alacsony fordulaton mutatott gyengélkedést csak erősíti, hogy az ötfokozatú váltó áttételezése igen szellős, tehát viszonylag magas fordulaton kell ahhoz felváltanunk, hogy ne a „halott” zónából kelljen kikászálódnia a motornak. Minden bizonnyal harmonikusabb a működés a fokozatmentes CVT-váltóval, amely a szívómotorral briliánsan működött együtt.

A Miller-ciklus szerint üzemelő, közvetlen befecskendezésű motor kompressziója igen magas (13:1) A Miller-ciklus szerint üzemelő, közvetlen befecskendezésű motor kompressziója igen magas (13:1)

Az alacsony fogyasztás mellett a Micra DIG-S ütőkártyája – akárcsak a szívómotoros bázismodellnek – a vételár lehet. A modell pontos hazai árát ugyan még nem tudjuk, de a környező országokban 2000 euró a DIG-S változat felára, ami azt jelenti, hogy kicsivel 3 millió Ft feletti összegre számíthatunk.

A gyári adatok szerint a modell fogyasztása városban sem haladja meg az 5,0 litert A gyári adatok szerint a modell fogyasztása városban sem haladja meg az 5,0 litert

NISSAN Micra 1.2 DIG-S
Összlökettérfogat: 1198 cm3
Max. teljesítmény: 72 kW (98 LE) 5600/min
Max. nyomaték: 142 Nm 4400/min
Hossz./szél./mag.: 3780/1675/1520 mm
Tengelytáv: 2450 mm
Saját tömeg: 980 kg
Csomagtér: 265 l
0-100 km/h: 11,3 s
Maximális sebesség: 180 km/h
Átlagfogyasztás: 4,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 95 g/km