Őrzi a hagyományokat is: az ülésállítás gombjait az ajtón találjuk, az előválasztókart pedig a kormányoszlopon helyezték el

Hét éves gyártási periódus után nyugdíjazta a Mercedes a minden várakozást felülmúlóan sikeres, modellciklusa végén is döbbenetes eladási számokat produkáló W213-ast, hogy átadja a helyét a vadonatúj W214-esnek. Utóbbi típus tulajdonképpen egy átmenet a régi világ és a ránk váró villanykorszak között: ugyan az új E-osztályból nincs tisztán elektromos verzió, a motorkínálat felét már plug-in hibridek adják. Legalább ilyen fontos, hogy a Mercedes még mindig kitart a dízelmotorok mellett, az ügyfelekre bízzák a választást.

1. 3 VERZIÓ, 3 KÜLÖNBÖZŐ STÍLUS
A korábban feláras Avantgarde, vagyis diszkréten sportos külső dizájn jelenti az alapot, emellett a vásárlók választhatnak még AMG Line kivitelt és Exclusive verziót is. Amíg előbbiek a modern üzleti limuzinok stílusát hozzák, addig utóbbi a klasszikus, kiálló csillaggal és a sűrűn pálcázott hűtőráccsal a hagyományőrzést tűzte zászlajára. Apropó hűtőrács! A Mercedes is beállt a sorba, itt is lehet megvilágított maszkot kérni. Az igazán elegáns megoldásokat egyébként nem kell nagyítóval keresni, élőben nagyon látványos, hogy a hátsó helyzetjelzők fénye háromágú csillagot mintáz. A karosszériába süllyedő kilincsek is újdonságnak számítanak, ennek a megoldásnak is köszönhető, hogy a légellenállási együttható már csak 0,23.

2. MEDDIG NŐHET AZ E-OSZTÁLY?
5 centi híján 5,0 méter hosszú az új nemzedék, vagyis a legendás W126-os S-osztálynál is nagyobb. Az elődhöz képest 22 mm-rel nyújtották meg a tengelytávolságot, hátul pedig nem csak a lábaknak jut több hely, könyökmagasságban szélesebb az autó, méghozzá 25 mm-rel. A helykínálat pazar (leszámítva a hátsó középső ülést), az E-osztály 4 főnek fejedelmi kényelmet nyújt. Akinek kicsi lenne a limuzin 540 literes raktere, annak jó hír, hogy elődjéhez hasonlóan az új generációból is rendelhető lesz T-modell kombi, illetve szabadidő-autós körítésű All-Terrain verzió is. Utóbbiak raktere alapból 615 literes.

3. TECH-IMÁDÓK ÉS JÁTÉKOSOK FIGYELMÉBE
A feltűnően igényes anyaghasználat mellett a hatalmas monitorok határozzák meg igazán az utasteret. A méretes műszerfal és központi kijelző nem elég, már az utasülés előtt is lehet monitor – a Hyperscreen elnevezésű rendszer a digitális élmények netovábbja. Az extra erős processzort használó MBUX segédet belső kamerával egészítették ki, így akár videókonferenciába is becsatlakozhatunk az autóból. Aki pedig unatkozna, annak jól jöhet az Angry Birds játék vagy a TikTok alkalmazás. Vannak még érdekes, egyébként megkérdőjelezhető hasznosságú újítások, például a tükörállításnál nem kell az előválasztó kapcsolóval kiválasztani, hogy melyik oldalt szeretnénk állítani. Kamera figyeli a vezető fejét, és amerre fordulunk, azt a tükröt állíthatjuk a négyirányú kapcsolóval. A gyakorlatban sokkal több haszna van annak, hogy az újdonság digitális kulccsal is nyitható, igaz ez egyelőre csak iPhone okostelefonnal és Apple Watch okosórával működik.

4. A DÍZELRE NINCS IGÉNY? UGYAN MÁR!
A Mercedes is gőzerővel fejleszti elektromos autóit, ám az E-osztály esetében nem erőltetnek rá semmit a vevőre. Létezik 2,0 literes benzines és 2,0 literes dízel 48 voltos rásegítéssel, a gázolajost próbálva pedig az volt a benyomásom, hogy a dinamika és a takarékosság ideális kombinációja. Ugyan a felső középkategóriában senki sem kapja már fel a fejét egy 197 lóerős dízelre (+23 lóerő a villanymotorból), de közel 240 km/órás végsebessége és 7,6 szekundumos gyorsulása meggyőző, miközben fogyasztása a rövid próba alapján könnyedén 6,0 liter alatt tartható. Persze a plug-in hibridekre nagyobb figyelem terelődik, a 2,0 literes benzinessel ellátott 300 e (313 LE) és 400 e (381 LE) elektromos hatótávolsága 117, illetve 110 kilométer. Januárban aztán jönnek az újabb verziók, lesz 313 lóerős plug-in-hibrid dízel, illetve a 450-es és a 450 d jelzésű modellek képében megérkeznek a sorhatos 3,0 literes verziók is.

5. MESÉS RUGÓZÁS ÉS KÉNYELEM
A tűzfalnál és az A-oszlopokban is extra hangszigetelést valamint rezonancia-elnyelő anyagokat használ a Mercedes, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy még ebben az erős mezőnyben is kiemelkedően csendes az E-osztály. Az aktuális S-osztályhoz hasonlóan itt is megjelent a négykerék-kormányzás, ami csökkenti a fordulókört 90 centivel és egyben agilisabbá is teszi az autót. Mégis a futóművet emelném ki. A légrugózással is elérhető újdonság a nagy felnikkel ellenére repülő szőnyegként viselkedett a menetpróbán, miközben autópályán is megvan benne az a magabiztosság, ami egy igazi utazóautónak az ismérve. Bár egy ideje már a GLC a legnépszerűbb stuttgarti modell, nem véletlenül mondják: az E-osztályban minden megvan, amitől ez a Mercedest prémiumgyártónak nevezhetjük.

MERCEDES-BENZ E 220 D
Összlökettérfogat: 1993cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 145 kW (197+23 LE) 3600/perc
Max. forgatónyomaték: 440 Nm
Hossz./szél./mag.: 4949/1880/1468 mm
Tengelytáv: 2961 mm
Saját tömeg: 1915 kg
Csomagtér: 540 l
Üzemanyagtank: 66 l
Gyors. 0-100 km/h: 7,6 s
Max. sebesség: 238 km/h
Átlagfogyasztás: 4,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 125 g/km
A modell alapára: 22 134 000 Ft