Újra van hátsókerék-hajtású Opel – pár kilométer erejéig. Amíg van energia az akkumulátorban, a Grandland X Hybrid4 elektromos módban működik beindítást követően, ilyenkor a hátsó tengely hajt, az elöl lévő villanymotor csak intenzív gyorsításkor lép működésbe. A hibrid hajtáshoz üzemmódot kell váltani a megfelelő kapcsolóval, ahogy a Sport vagy az állandó 4WD használatához is.

Az EMP2-es padlólemeznél már eleve számoltak az elektrifikációval, így 42 literes benzintank maradt, ez elé helyezték el a 13,2 kWh kapacitású folyadékhűtésű lítium-ion akkumulátort. Az LG Chemtől vásárolt, 96 cellából álló akkumulátor kimenő teljesítménye 90 kW, 8 év és 160 000 km garanciát adnak rá. Az elektromos hátsó tengely, a töltőelektronika és az elektromos csatlakozás miatt a csomagtérpadló alatti fiók sokkal kisebb, épp csak elfér itt egy darab töltőkábel. A változatlan magasságban lévő raktérpadló nem kemény, mint a benzines és dízel változatnál, hanem a felénél osztott puha lap, és ez a kialakítás lehetetlenné teszi az oldalsó tartófülek használatát.

Pár új kapcsoló (tanksapkanyitás, fűtés-időzítés) és a rendszerábra kivételével nincs változás a belsőben

Kétféle fedélzeti töltőberendezés van, alapesetben 3,7 kW teljesítményű jár (teljes töltés 7 óra 10 perc), extraként kérhető a gyorstöltőkkel és fali töltődobozokkal kihasználható 7,4 kW-os egység (teljes töltés akár 1 óra 50 perc alatt); a megfelelő kábelről sem szabad megfeledkezni. Fontos eltérés a benzineshez képest, hogy a nyolcfokozatú automatikus váltónál a hidrodinamikus tengelykapcsoló helyére olajban futó többtárcsás kuplungot építenek be. Elméletileg ugyanolyan finoman dolgozik, a gyakorlatban néha érezni egy apró lökést, amikor életre kel a benzines.

A hibridekhez lehet felár ellenében rendelni a kétszínű fényezést

Jelen esetben 200 lóerős a négyhengeres, finom a működése, és nagyon oda kell figyelni a rendszerábrára, hogy felismerjük, épp mikor hajt. A fokozott energiavisszatermelést (motorfékhatás) az előválasztó kar hátrabillentésével lehet aktiválni menet közben, de nem fog megállásig lassítani a Grandland X Hybrid4, mert a kutatások szerint az ilyesmit nem szeretik a belső égésű motorról váltó ügyfelek, nekik kell a kúszás. Érdekes az eSave mód, amikor az utazás végére tartalékolhat a sofőr elektromos energiát, a menet közbeni visszatöltés nem kábelen keresztül történik, hanem elöl hajt a benzinmotor, a hátsó villanymotor pedig visszatermeli az energiát az akkumulátorba. Tisztában vannak a mérnökök azzal, hogy nem épp energiatakarékos ez a megoldás, de sokkal egyszerűbb így csinálni – különben is csak azok találkoznak majd ezzel, akik elfelejtik időben aktiválni az energiamegtakarítást.

A DS7 PHEV-vel közös a tanksapka, ezert van rajta kínai felirat – az Opel 2015-ben vonult ki arról a piacról, és nem tervezik a visszatérést. Fotó: Lővei Gergely

A virtuális összkerékhajtásból eredő extra visszatermelés az oka annak, hogy az összkerékhajtású hibrid elektromos WLTP-hatótávolsága 57 helyett 59 km azonos akkumulátorkapacitás mellett. A gyakorlatban inkább 40+ kilométer tűnik reálisnak. A MyOpel alkalmazással lehet időzíteni a töltést, előre temperálni az utasteret 21 fokra, a Free2Move és az Opel-Connect rendszerek egyelőre nem érhetők el Magyarországról.

Az 1,9 tonnás saját tömeg miatt nem igazan sportos a 300 lóerős Hybrid4

Ugyanazon a gyártósoron készülnek a hagyományos és a hibrid modellek Eisenachban, így rugalmasan a vásárlói igényekhez tudja igazítani a termelést az Opel. Decemberben kezdték a Hybrid4-essel, amely most érkezik a kereskedésekbe (Innovation, 14 630 000 Ft-os alapár), az elsőkerék-hajtású Hybrid gyártása februárban indul, két-három hónap múlva lesz megvásárolható (Enjoy, 13 130 000 Ft-os alapár). A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a márkakereskedésekben az otthoni töltőberendezés telepítéséhez is tudnak majd segítséget nyújtani az értékesítők.

Opel Grandland X Hybrid4
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 147 kW/200 LE 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1650/perc
VILLANYMOTOR ELÖL
Max. teljesítmény: 81 kW/110 LE
Max. forgatónyomaték: 337 Nm
VILLANYMOTOR HÁTUL
Max. teljesítmény: 83 kW/113 LE
Max. forgatónyomaték: 166 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 221 kW/300 LE
Max. forgatónyomaték: 520 Nm
Hossz./szél./mag.: 4477/1906/1609 mm
Tengelytáv: 2675 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1875/475 kg
Csomagtér: 390-1528 l
Üzemanyagtank: 43 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,1 s
Max. sebesség: 235 km/h
WLTP-átlagfogy.: 1,4-1,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 36-34 g/km
Alapár: 14 630 000 Ft