Nem rossz autó az Opel Ampera, csak éppen nem annak árulják, ami. A menetpróba alkalmából konkrét típus megnevezése nélkül végig prémium felső-középkategóriát emlegettek a hivatalos személyek. Ott azonban finoman szólva sem versenyképes az autó, a második sor helykínálata és a csomagtér mérete még a kisautók között sem kiemelkedő.

Az Ampera nem luxusautó, hanem egy négyajtós sportkupé. Szellemileg talán a Mazda RX-8-as örököse lehet, a japán autónál is különleges a hajtás, alacsony a bekerülési költség, a fenntartási (benzin- és olajfogyasztás) azonban magas. Az Ampera esetében különleges a hajtás, a vételár magas (nagyjából 12,5 millió Ft), cserében a fenntartási költségek egy hasonló teljesítményű dízelének a felét teszik ki!

Műszerek helyett monitorok. Az érintőkapcsolókat könnyen akaratlanul is működtethetjük Műszerek helyett monitorok. Az érintőkapcsolókat könnyen akaratlanul is működtethetjük

Az Opel Ampera megjelenése sportos, a tervezőknek mindenképpen alacsony légellenállású felépítményt kellett készíteniük, ezt pedig a kupés tetővonallal és a hátul a légáramlást a lemezekről leválasztó élekkel lehet a legkönnyebben elérni. Ahogy az manapság lenni szokott, alig van üvegfelület az autón, a vastag A-oszlopok és a hátralátást szinte teljesen ellehetetlenítő C-oszlopok sokat kitakarnak a látómezőből. Előbbin hajlongással, utóbbin tolatókamerával lehet segíteni – sávváltáskor marad a fokozott óvatosság.

Gyalogosfigyelmeztető duda az indexkar végén Gyalogosfigyelmeztető duda az indexkar végén

Vagy a gázadás. Pardon, a menetpedál taposása! A 150 lóerő teljesítményű, konstans 370 Nm nyomatékkal rendelkező hajtó elektromotor segítségével könnyedén lehet lavírozni a turbólyukak vagy nagy fordulatszámok által meghatározott forgalomban. Annak ellenére, hogy a speciális, a levegőt kevéssé kavaró felnikre energiatakarékos abroncsokat húztak, az autó meglepően nagy tempóval képes fordulni, alulkormányzottság nélkül. Az elektromos rásegítésű kormányzás középállásnál kissé érzéketlen.

Hátul szűk a fej- és a lábtér, de az ülésformázás pazar Hátul szűk a fej- és a lábtér, de az ülésformázás pazar

A legjobb az egészben, hogy az Ampera vezetője nyugodtan elfelejtheti az akkumulátor lemerülése miatti aggodalmakat, szükség esetén ott a 83 lóerő teljesítményű benzinmotor, amely elég energiát termel az autó haladásához. Nyáron kis odafigyeléssel 80-90 kilométert is lehet autózni helyi károsanyag-kibocsátás nélkül, és ezután még van jó 500 kilométerünk a benzinmotoros generátorral.

A gördülési zaj a meghatározó, a belső égésű motor működését nem lehet észrevenni A gördülési zaj a meghatározó, a belső égésű motor működését nem lehet észrevenni

Az Opel Amperát nagyjából 12,5 millió forintos áron fogják majd adni 2012. júniusától Magyarországon. Ez nem kevés pénz, de ha azt nézzük, hogy a Mitsubishi–PSA elektromos autónál alig drágábban egy ütőképes sportkocsit kapunk, már megfontolandó az ajánlat. Az Opelhez már most 5000 európai megrendelés futott be!

Hibrid vagy elektromos?

Nézőpont kérdése, minek vesszük az Amperát. Az okoz fejtörést, hogy fizikai kapcsolat ugyan nincs a belső égésű motor és a hajtott kerekek között, mégis van olyan üzemállapot, amikor összekapcsolódnak. Amíg az akkumulátor bírja, az autó nagyobb elektromotorja onnan szerzi az energiát a haladáshoz. Ha csökken a szint (vagy a sofőr tartogatja az energiát), akkor jön a képbe a benzinmotorral hajtott kis elektromotor, ami generátorként egy szinuszgörbe szerint tölti az akkumulátort, mindig csak annyira, amennyi a haladáshoz szükséges. Gazdaságilag és környezetvédelmi szempontok alapján nem célszerű a benzin égetésével teljesen feltölteni a telepet. Most jön a harmadik üzemállapot, amikor a sofőr lepadlózza az autót. Ilyenkor a hajtó nagy elektromotornak besegít a kis elektromotor, ami alapvetően generátorként működik. Ha ez olyankor történik, amikor már benzinről megy az Ampera, akkor a belső égésű motor mágneses tengelykapcsoló révén hajtja az első kerekeket. Az Opel Ampera tehát elektromos autó, de lehet hibrid is. Megítélés kérdése…