Az ötödik generációs modell 7:43,8-as köridejével kapásból rekordot döntött a Nürburgring-Nordschleifén a szériagyártású, fronthajtású autók mezőnyében. A kompakt izommodellek legújabb képviselője tehát nem finomkodik, a korábbi Type R átdolgozott, 2,0 literes motorja tíz lóerővel többet, 320 lóerőt produkál, ami – csak az érdekesség kedvéért – 40 lóerővel múlja felül az első Type R Hondát, az 1992-es NSX Type R-t. Ennek megfeleloen harci díszbe öltöztették a modellt, a motorháztetőre vágott hatalmas hűtőnyílás és a gigászi hátsó szárny már messziről elárulja, nem egy normál Civic-kel van dolgunk. Lehet, hogy néhány részlet kissé bazárinak tűnik az újdonságon, de minden apró légterelőnek, hajlításnak és ívnek van valamilyen aerodinamikai funkciója. Kell is a leszorítóerő, elvégre 272 km/órás csúcstempóra képes a modell, amivel már tényleg a nagyágyúk vadászterületére merészkedik a Honda.

Az örömök forrásai: jó fogású, közvetlen volán és egy fantasztikus váltó

Németországban több helyen is lehetőségünk nyílt 250 km/óra felett menni az újdonsággal, és azt meg kell hagyni, hogy a stabilitása egészen döbbenetes, ebben a tekintetben a komoly sportkocsik sem tudnak többet. Aztán a Lausitzringen világossá vált, hogy a Hondánál tényleg az elsődleges fejlesztési szempontok között szerepelt, hogy az autó villámgyors legyen a versenypályán. A Fordnál például kerek perec megmondták, hogy a Focus RS nem a kategória leggyorsabb autója a stopper szerint, cserében az egyik, ha nem a legmókásabb. A Honda szerintem meg nem feltétlenül a legélvezetesebb, ugyanakkor gyorsaságához kétség sem férhet. Sebészi pontossággal irányítható, tényleg iszonyatos kanyarsebességre képes. Michelisz Norbit követve gyorsan világossá vált, hogy hajtási befolyásról nem is beszélhetünk, és a terhelésváltásoknál is annyira stabil marad az autó, amitől leesik az ember álla. Igazából annyira kiszámítható a viselkedése, hogy nagyon gyorsan kell ahhoz menni, hogy bármilyen területen a határait feszegessük.

Itt is beveti a Honda a VTEC változó szelepvezérlést

Elöl dupla függőcsapszeges futóművet, hátul meg egy vadonatúj multilink rendszert használnak – utóbbi az elődével szemben nem hajlamos az elkönnyülésre. A részlegesen önzáró differenciálmű és a hátrébb került tömegközéppont is segít a pályán, és akkor még nem beszéltünk a Brembo fékekről, melyeket adagolni elsőre nem egyszerű utcán, de úgy lassítanak, mintha az autó horgonyt dobott volna ki az aszfaltra. Az automata gázfröccs funkcióval ellátott váltó meg egyszerűen csodás, a Honda ismét megmutatta, ebben most is élenjárónak számít. S hogy mi a negatívum? Bármennyire erős és pörgős a motor, hangélmény tekintetében nem egy nagy durranás, illetve a korábbi modellhez viszonyítva kevésbé tartanak az ülések. Szerencsére a tank áthelyezésével közelebb ülünk a talajhoz, mint eddig (már nem a vezető ülése alatt van), és a helykínálat is egészen nagyvonalú – már ha ez szempont. A kizárólag négyüléses karosszériával elérhető modell egyik újdonsága, hogy menetprogramok között van már egy harmadik Comfort mód is. Szó sincs arról, hogy nagyon puha lenne az autó, a vezető így is érezheti, hogy egy sportos modell mellett tette le a garast.

A hármas „trombita” látványos, a hangélmény mégsem az autó erőssége

Az újdonság gyártása a nyár folyamán veszi kezdetét az angliai Swindonban, innen látja majd el a Honda az összes piacot, beleértve Japánt is. A hazai vételár 11 499 000 Ft, amivel nagyon is jó esélyekkel indul az új Type R.

Norbi szemével
A lausitzringi bemutatón WTCC-ászunk, Michelisz Norbert is ott volt – ki más tudná jobban elmondani, hogy mit tud az új modell? Bármennyire is meglepő, de Norbi szerint, aki privátban az előző Type R-rel jár, azt mondja, hogy annyira jól tapad az első tengely, hogy még nagyobb teljesítmény útra vitelével sem lenne gondja az új modellnek. Emellett azt emelte ki, hogy a hátsó futómű sokkal stabilabb, az új modell fara határhelyzetben is biztosabban fekszik az úton. S persze ott van a nagyobb csúcsteljesítmény, ezek együttesen pedig azt eredményezik, hogy minden területen gyorsabb az új nemzedék.

Honda Civic Type R
Összlökettérfogat: 1996 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 235 kW (320 LE) 6500/perc
Max. nyomaték: 400 Nm 2500-4500/perc
Hossz./szél./mag.: 4557/1877/1434 mm
Tengelytáv: 2699 mm
Tömeg/teherbírás: 1380/455 kg
Csomagtér: 420 l
Üzemanyagtank: 46 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,7 s
Max. sebesség: 272 km/h
Átlagfogyasztás: 7,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 176 g/km
Alapár: 11 499 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!