A továbbfejlesztett, 1,6 literes, négyhengeres szívó benzinmotor az E-Tech modellekben 5600-as fordulaton 91 lóerőt ad le, nyomatéka 3200-as fordulaton 144 Nm. A hajtó villanymotort a váltóval építik egybe, az akkumulátor a Capturben a hátsó ülés alá kerül, a Clio-ban a csomagtér padlója alá. A Clio 1,2 kWh kapacitású akkucsomagját a Hitachi szállítja, a Captur számára az LG-től vásárolja a 9,8 kWh kapacitású akkucsomagot a Renault

Nincs más választásuk az autógyártóknak, mint elindulni a villanyosítás útján, mert csak úgy maradhatnak piacképesek az Európai Unióban, ha minél hamarabb, minél lejjebb szorítják a ténylegesen eladott autók szén-dioxid-kibocsátását. A Renault jó úton halad, hiszen már egy évtizede elindították az elektromos forradalmat. 2013-ban ők kínálták a legnagyobb flottát az európai piacon, ráadásul a Zoe 2015-ben és 2016-ban piacvezető volt a teljesen elektromos autók között, 2019-ig 150 000 példány talált gazdára. A frissített Zoe mellett jelenleg a Twizy, a Kangoo Z.E. és a Master Z.E. áll a vevők rendelkezésére, viszont egyelőre ezek a típusok még nem fedik le az igényeket, ezért most a hibrid hajtások terén lépett előre a márka. Két új rendszert is fejlesztettek, egy öntöltőt a Clio és egy konnektorosat a Captur, illetve a Megane számára. A magyarországi bemutatón kipróbált modellek a márkakereskedésekben már rendelhetők, így innovatív technológiájukkal tovább javíthatják a Renault flottaátlagát.

Clio E-Tech

A 30 éve bemutatott Clio ötödik generációja számára öntöltő hibrid hajtást terveztek, amely a kisautó kompakt méreteihez igazodva kis helyigénnyel, viszont nagy teljesítménnyel és a ma elérhető rendszerekhez viszonyítva nagy hatékonysággal működik. Az E-Tech fantázianéven bemutatott technológiák közös pontja a Nissan – ebből az alkalomból – továbbfejlesztett, 1,6 literes, négyhengeres szívó benzinmotorja, két villanymotor és a sorozatgyártásban elsőként alkalmazott körmös kapcsolású váltó. Utóbbi lehetővé teszi, hogy a konstrukcióból kihagyják a kuplungot, ami egyszerűbb felépítést eredményez. Hiányát nagyfeszültségű indítómotor és a generátor szerepét betöltő, kisebbik villanymotor pótolja, amely a hajtás összekapcsolásakor a szükséges fordulatszámra pörgeti a benzinmotort.

A központi kijelzőn is nyomon követhető, hogy éppen mi történik a hajtáslánccal. A villanymotor önmagában és a benzinmotorral együtt is képes hajtani az autót. A gördülési és fékezési energián kívül utóbbi is tudja tölteni az akkumulátort

Az E-Tech működési elve szerint mindig a villanymotor felel az autó hajtásáért, a benzines csak szükség esetén indul be, ezzel a gázpedál állása szerint szükséges teljesítményt, vagy az akkumulátor töltését biztosítva, ami azt jelenti, hogy a Clio soros, párhuzamos és soros-párhuzamos hibridként is tud működni. A csomagtér padlója alá beépített, 1,2 kWh kapacitású akkumulátor nem vesz el helyet sem az utasoktól, sem a csomagoktól, és a gyáriak szerint a városban töltött idő 80%-ában képes az autót önállóan hajtani. A 140 lóerős rendszerteljesítmény 9,9 másodperces 0-100-as sprintet és 180 km/órás végsebességet tesz lehetővé a WLTP-ciklus szerint mért 4,3-5,1 l/100 km-es fogyasztás és 96-114 g/km-es szén-dioxid-kibocsátás mellett. 1238 kg-os tömege 520 kg-mal terhelhető, 7 099 000 Ft-os alapárát magas felszereltséggel ellensúlyozza.

https://youtu.be/IzPkxrMeO-g

Captur E-Tech

A Renault kiskategóriás crossover modellje a Clióhoz hasonlóan igazi slágercikk, a második generáció nagy dobásának a plug-in hibrid hajtáslánc ígérkezik. A Clio hibrid rendszerét egy 9,8 kWh kapacitású, kívülről is tölthető akkumulátorral egészítették ki, melyet a hátsó ülések alá építettek be, így a Captur esetében is változatlanok maradtak a belső méretek. Annyiban különbözik a két kivitel, hogy a crossover esetében a töltőkábelnek is helyet kellett szorítani, azt a csomagtartó padlója alatti 40 literes rekeszben vihetjük magunkkal, ha az otthonunktól távol is tölteni szeretnénk. Ilyenkor három órán át kell magára hagyni, akárcsak a 7,4 kW-os otthoni fali töltő esetén, de hagyományos konnektorról is próbálkozhatunk, akkor öt órát kell a folyamatra rászánni.

Két tankajtót kap a Captur E-Tech, a bal oldali a benzin, a jobb oldali az áram betöltésére való

Ezért cserében 50-65 km-es tisztán elektromos hatótávot kapunk, és itt a rendszerteljesítmény is 160 lóerő. Mivel a tömege eléri az 1564 kg-ot, a Captur már „csak” 10,1 másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót álló helyzetből. Végsebessége 173 km/óra, viszont 135 km/órával is haladhatunk a villanymotorral, az átlagfogyasztás pedig 1,5 és 1,7 liter között alakul a WLTP mérési mód szerint, ennek megfelelően a CO2-kibocsátása is alacsony, 32-37 g/km. A Captur E-Tech 10 749 000 Ft-os alapáron rendelhető.

Renault Megane E-Tech

A harmadik, jövőre érkező újdonság a Megane E-Tech lesz. A kompakt kombit az erősebbik, konnektoros hibrid rendszerrel szerelik fel, tömege 1603, terhelhetősége 528 kg, az utas- és a csomagtér mérete nem változik. 9,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órás tempóra, a végsebessége 183 km/óra. A Capturhöz hasonlóan 160 lóerős rendszerteljesítménnyel, 50 és 65 km közötti tisztán elektromos hatótávval, (feltöltött akkumulátor esetén) 1,3-1,6 literes WLTP szerinti átlagfogyasztással és 28-36 g/km-es CO2-kibocsátással számolhat a vásárló, aki 10 899 000 Ft-os alapárral és zöld rendszámmal kalkulálhat.

Hegyen-völgyön át

A hálózatról tölthető hibrideknél a raktérpadló alatti fiókban szállíthatóak a töltőkábelek

A hazai bemutatót a Mátrában és az egri borvidéken tartotta a Renault, tehát nem a technika szempontjából előnyös városi utcákon, hanem változó szintkülönbségű országutakon, illetve autópályán vezethettük a Clio és Captur E-Tech-et. Mindkét újdonságról elmondható, hogy a sportos vezetők sem csalódnak majd bennük, hiszen annak ellenére, hogy automatikus váltó jár hozzájuk, menettulajdonságaik meggyőzőek. A Captur erőfölénye súlytöbblete ellenére is egyértelmű, a szerpentinen olyan tempót diktál, ami sportmodellektől is dicséretes lenne. Ez annak a nyomatékrugalmasságnak köszönhető, melyet a Clióban 49, a Capturben 67 lóerős, azonban egységesen 205 Nm nyomatékú villanymotor biztosít.

A kuplung nélküli váltó lelke a kisebbik villanymotor, ami az ábra bal felső részén látható

A bevált, 1,6 literes benzines új szerepben debütált, most kénytelen rábízni magát a kisebbik villanymotorra, mert a kerekek hajtásába csak akkor kapcsolódhat be, ha előre felpörgeti. Nagyon gyorsan megy a folyamat, de a hibridekre jellemző felbőgés itt is elkerülhetetlen, amin jó hangszigeteléssel segítettek, így nem különösebben zavaró a jelenség. Bár nem minden helyzetre reagál jól az újdonságot jelentő rendszer, a tesztúton kiderült, hogy országúton és autópályán, dinamikus haladás mellett is életképes az elsősorban városba szánt technológia. A fogyasztást tekintve sem ideális körülmények ellenére a Clio hozta a gyári, 5,1 literes értéket, ami általában csak dízelmotorral érhető el, a Captur viszont a nagy távolság miatt nem tudta kihasználni a nagyobb kapacitású akkumulátor előnyeit, azt plusz súlyként cipelve 7,0 literes átlagot ért el.