Fotó: Stefler Balázs

Valahogy úgy van az ember a Superbbel, mint a vasárnapi ebéddel. Van nála fényűzőbb alternatíva, van nála szerényebb, de senki nem panaszkodik arra, ha az arany középutat kell választania. Nem fog megrökönyödni a pincér, ha a balatoni teraszon üldögélve a tengerből hozott hekk helyett a rántott húst választja az ember, de a sarki kifőzdékben is a kínálat állandó része a vasárnapi hús. Ahogy a magyar gyomor kedvencét is fel lehet dobni a különféle köretekkel, úgy lehet a Škoda márka csúcsmodelljét is fokozni. Ott a Sportline kivitel a sportülésekkel, a krómtól csillogó Laurin&Klément, a tréningruhás Scout, vagy újabban a hálózatról tölthető hibrid iV. Ez mind szép és jó, de az eladások derékhadát azért mégis olyan példányokkal realizálják, mint aktuális tesztautónk.

Nagyok és kényelmesek az első ülések, az állítási tartomány bőséges. Bőven van hely a második sorban, az ülésfűtés kapcsolójáért nyújtózkodni kell; annyi baj legyen

Nem csak a színválasztás miatt illik rá a szürke jelző, de bizony a modellfrissítést is úgy követték el, hogy alig látni az újdonságot. Segítek: már megérintik a hűtőrácsot a fényszórók, hátul nagy betűkkel írják a Škoda márkanevet a krómcsík fölé. Az utastérben kiemelték ugyan a műszerfal síkjából a központi kijelzőt, de mivel annak mérete nem növekedett, feleslegesnek tűnik ez a lépés. Van ugyan teljesen vetített műszeregység (186 690 Ft) is, de alapból még a jól ismert analóg órákat kapjuk ahol még a színes multifunkciós kijelző is feláras (31 750 Ft). Elfogyott a belső teret készítők bátorsága, még a műszerfal díszének szánt fabetét is unalmas szürke lett… A dolgos hétköznapok során nem csak a vezetőülésben, de a második sorban is fejedelmi körülmények között lehet utazni, az egyik lehetséges felhasználási módra utal az extralistán 80 010 Ft-ért található „Üzleti utas” csomag. Ez egy 230 V-os és két USB-töltőt jelent a könyöklő hátulján, illetve az első ülések fejtámláihoz rögzíthető táblagéptartó karokat – szerintem nagyobb sláger lehet ez a családoknál, ahol a kütyüfüggő gyerekek megnyugtatására szolgálhat.

SCR-katalizátorral egészítették ki a 2,0 literes dízelt, amely egyre csendesebb lesz az évek előrehaladtával

A 2,0 literes TDI régi ismerős, annyi az újdonság, hogy immár AdBlue-befecskendezéssel üzemelő SCR-katalizátor tisztítja a kipufogógázait. A hétfokozatú duplakuplungos váltót is jó pár éve választhatják már azok, akik nem akarnak a kapcsolgatással vesződni. Ennek megfelelően jól összeszokott párost alkotnak, és attól eltekintve, hogy irányváltáskor kissé nehezen akar megindulni az autó, nem okoz meglepetést. A hátramenet választása után a gázra lépve még előregurul pár centit az autó a lejtős parkolóban, mielőtt hátrálni kezdene; másodikra már automatikusan a féken állva várja az ember az indulás pillanatát. Hasonlóan gyorsan megszokja az ember, hogy előzésnél némi késlekedéssel lódul meg a Superb, mert nagy gázadásra szívesen kapcsol vissza akár több fokozatot is egyszerre a váltó. Elcsendesedett már a dízel, a hosszú áttételezésnek köszönhetően alacsony fordulaton üzemel, a 190 lóerő szép és jó, de felmerül a vezetőben, hogy miért nem elég a mintegy 400 000 Ft-tal olcsóbban adott 150 lóerő? Az alapfutómű kényelmes hangolású, jól veszi az úthibákat, könnyen lép át a fekvőrendőrökön az autó, de tempós kanyarban bizony dől a felépítmény, miközben a kormány visszajelzése elenyésző. Nem is nagyon jön elő a sportos haladás lehetősége, hiszen olyan jól megy neki a kényelmes cirkálás – ha ez problémát jelent, ott a már korábban említett Sportline kivitel. Aki biztosra akar menni, 44 450 Ft-ért kérhet emelt hasmagasságot és alsó védőburkolatot is.

A nagyméretű ajtón keresztül könnyen lehet pakolni a hatalmas csomagtartót

A 190 lóerős Superb 11 803 760 Ft-os alapárral szerepel az árlistában, azonban aki elég kitartóan nézi a konfigurátort, a sok extra közt megbújva rátalálhat a 899 999 Ft-os árkedvezményre is. Ez jelentős megtakarítás, de valójában könnyedén elkölt ennyit az ember az extrákra, főleg, hogy nemcsak aktív, hanem passzív biztonsági extrákat is találunk a listán – ebben az ár- és méretkategóriában manapság furcsának hat ez a garasoskodás. A 7,0 litert alig meghaladó átlagfogyasztás kedvezőnek mondható, hiszen mégiscsak egy 5 méteres karosszériát mozgat a motor.

Kényelmes, tágas utazóautó a dízel Superb

TETSZETT
• tágas utas- és csomagtér
• kényelmes
• erős motor
NEM TETSZETT
• biztonsági extrák felár ellenében

Összegzés
Alapáron nem sokat érez az ember a modellfrissítés hatásából, de az eddigi erényeit is megtartotta a Škoda nagyautója, szóval még mindig jó ajánlatnak számít. A 190 lóerős TDI előnye a 150 lóerőssel szemben a Németországban megengedett sebességtartományban domborodna ki, tehát ebben az esetben a kevesebb néha több.

Škoda Superb 2.0 TDI 190 DSG SCR
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW/190 LE 3500-4000/perc
Max. nyomaték: 400 Nm 1900-3300/perc
Hossz./szél./mag.: 4869/1864/1469 mm
Tengelytáv: 2841 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1584/1572 mm
Fordulókör: 11,1 m
Tömeg/teherbírás: 1589/648 kg
Csomagtér: 625-1760 l
Üzemanyagtank: 66 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,3 s
Max. sebesség: 240 km/h
Átlagfogyasztás: 5,2-6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 137-167 g/km
A modell alapára: 9 265 830 Ft (1.5 TSI ACT, 150 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 803 760 Ft