A belső a többi Daciához hasonlóan lényegre szorítkozó. Fotó: Stefler Balázs

Tavaly már vallatóra fogtuk a Dacia elektromos modelljét, a konklúzió pedig az volt, hogy a 230 kilométeres WLTP-hatótávolságot különösebb odafigyelés nélkül tudja az autó. Most arra voltunk kíváncsiak, vajon a téli körülmények hogyan írják át a használatot?

Kisebb termetűeknek lehet ideális a második sor

A kocsi átvételekor 164 kilométert mutatott a kijelző, ami százalékosan természetesen óriási különbség. Ugyanakkor a fűtés és a komfortfogyasztók bekapcsolásával sem esik komoly mértékben a hatótáv, például 0 fokban utastér-temperálással mindössze 10 kilométerrel kisebb értéket jelez az autó, mint ezek nélkül. Az is tény, hogy ha a Spring nem fűtött garázsban áll, hanem a szabad ég alatt, két éjszaka alatt 15 kilométer simán „elillan” – komoly mínuszokban ennél is jelentősebb lehet a hatótávveszteség. Mivel a Dacia akkucsomagja mindössze 28 kWh-s, azon kevés villanyautó közé tartozik, amelyet otthon 230 voltról is értelmezhető időn belül fel lehet tölteni, téli körülmények között nagyjából 12 órával kell számolni. Persze, ha valaki nyilvános oszlopon vételezne energiát, érdemes megrendelni a 180 000 Ft-os DC-csatlakozót, hiszen így 30 kW-os villámtöltést is fogadhat a Spring. Ez esetben nagyjából egy óra alatt érhető el a 100%-os kapacitás, vagyis aki hosszabb utakon is használná az autót, annak lényegében ez egy kötelező extra.

A töltőnyílást középre, egy viszonylag méretes fedél alá rejtette a Dacia, a technika csak minimális helyet foglal el a Spring orrában. Ahhoz képest, hogy miniautó és elektromos, a 290 literes raktér nem kicsi

A hangszigetelés, a sprőd rugózás és a 125 km/órás csúcstempó miatt a vezető gyorsan rájön, hogy a Spring szinte kizárólag városi „futkározós” autónak való, igaz, ebben a szerepben jól helytáll. Csomagtartója meglepően tágas, a fordulóköre szemtelenül kicsi, és hátul két kisebb termetű felnőtt is elfér. Bár a Spring a jópofa külsővel szerethető autó, egyszerűségével pedig kifejezetten racionális, természetesen érződik rajta az olcsóság, ami viszont nagyon relatív! 6 849 000 Ft-os árával hiába a legkedvezőbb árfekvésű villanyautó a magyar piacon (csak az összehasonlítás kedvéért, egy elektromos Opel Corsa 11,1 millió Ft), ekkora összegért már tágas, teljes értékű autót is lehet kapni, például a Duster 1,5-ös dízelmotorral, csúcsfelszereltséggel pontosan ennyit kóstál. Vagyis villanyautónak bombaajánlat, viszont ha egyszerűen, mint közlekedési eszközt besoroljuk a többi, hagyományos autó közé, az ár-érték arány már nem feltétlenül a Springnek kedvez.

TETSZETT
• csomagtartó mérete
• kicsi fordulókör
• megnyerő külső
NEM TETSZETT
• anyaghasználat
• hangszigetelés
• rugózási komfort

ÖSSZEGZÉS
A többi villanyautóhoz képest döbbenetesen kedvező áron kelleti magát a Spring, de a vevőknek kompromisszumot kell kötni számos területen. A kis Daciára is igaz, hogy télen a hatótáv jelentős csökkenésével érdemes számolni, 0 fok körüli hőmérsékletnél 150-160 kilométerenként biztosan tölteni kell.

Dacia Spring
Max. teljesítmény: 33 kW/44 LE
Max. forgatónyomaték: 125 Nm
Akkumulátor kapacitás: 28,3 kWh
Hossz./szél./mag.: 3734/1579/1516 mm
Tengelytáv: 2423 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1386/1365 mm
Saját tömeg: 970 kg
Csomagtér: 290-620 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 19,1 s
Max. sebesség: 125 km/h
A modell alapára: 6 849 000 Ft