A házon belüli rangsor épp csak egy ilyen félig-meddig M-es változat létezését teszi lehetővé az X4-es sorozatnál, de ezzel nincs különösebb baj. A 3,0 literes, soros hathengeresnek a legerősebb változatát kapja, azt, ami az M2-est is repíti, itt azonban vagy 400 kg-mal testesebb autót kell mozgatnia és nincs átmeneti túltöltés (ez 10 LE és 35 Nm veszteséget jelent), és a homlokfelület is monumentálisabb. Nagy az arca, de az M Sport-csomagos megjelenéssel magabiztos, első pillantásra nyilvánvaló, hogy nem üres fenyegetéssel – vagy épp 2,0 literes, négyhengeres dízellel – van dolgunk. A Long Beach-kék fantázianevű fényezés csak itt érhető el, és jól áll ennek az egyébként sem rejtőzködő járműnek.

Az online időjárás-jelentés nem volt naprakész, esőt jelzett szikrázó napsütés közben. Fotó: Hilbert Péter
Az online időjárás-jelentés nem volt naprakész, esőt jelzett szikrázó napsütés közben. Fotó: Hilbert Péter

A 360 lóerőnek köszönhetően nem csak méretéhez képest, de abszolút értelemben is gyors az M40i, az átfésült 8 fokozatú automatikus váltó kevesebbet tétovázik padlógázra. Azon nem tudnak változtatni a mérnökök, hogy meglehetősen nagy az időigénye a 8. fokozatból 3.-ba való visszakapcsolásnak, ami egy-egy nagyobb gázadás velejárója. Az üzemanyag-spórolás jegyében hamar felkapcsol a vezérlés, normál körülmények között (beleértve az autópályán 130 km/órával haladást is) nem éri el a 3000/percet az üzemi fordulatszám. Nem normál körülmények között pedig itt az elképesztően széles fordulatszám-tartományban elérhető 465 Nm-es nyomaték, amelynek köszönhetően pillanatok alatt eléri a 7200/perc leszabályozási fordulatot a gép. Mégsem ez a legjobb az egészben, hanem a hang. A soros hathengeres is hallatja magát, de sokkal inkább a kipufogó morgása, dörgése, durrogása és üvöltése a tempós autózás bónusza.

Jól tartják a testet az első ülések, jó fogású a kormány, a hangulat azonban lehetne izgalmasabb. Felhúzott lábbal kell hátul ülni és nincs kapaszkodó sem. A középső hely elméletileg létezik
Jól tartják a testet az első ülések, jó fogású a kormány, a hangulat azonban lehetne izgalmasabb. Felhúzott lábbal kell hátul ülni és nincs kapaszkodó sem. A középső hely elméletileg létezik

Alaphelyzetben is karakteres a hang, Sport-fokozatban pedig még ércesebb és durrogósabb lesz az ablak túloldalán elsuhanó táj zenei aláfestése. Túlságosan sokáig nem élvezhetjük azonban a jó hangot, mert a magyar valóság és a rossz minőségű utak igazából megkövetelik a Comfort mód használatát, amikor az elektronikus lengéscsillapítás kicsivel kíméletesebben közvetíti az ütéseket az utastér felé. Papírvékony abroncsok a 20 colos felniken, magas tömegközéppont, nagy teljesítmény – ez egy ilyen műfaj. A szépségért meg kell szenvedni, ez különösen igaz a BMW X4-es hátsó sorára, ahol a szépen kanyarított tetővonal miatt lejjebb engedték az ülőlapot, így hosszú távon kényelmetlen az üléspozíció, felhúzott térdekkel kell itt utazni. De akkor sincsenek sokkal jobb helyzetben a második sor utasai, ha épp csak arra a kisebb-nagyobb körre ülnek be oda, amikor megmutatjuk nekik az autó tudását. Nincs kapaszkodójuk, épp csak a biztonsági öv tartja őket a helyükön…

Van hangja a motornak is, nem is rossz
Van hangja a motornak is, nem is rossz

Ésszerűen nézve kevés az értelme az X4 M40i-nek, de ha onnan közelítünk hozzá, hogy a szabadidő-kupé eleve egy értelmetlen dolog, akkor már igazán választhatjuk belőle a legértelmetlenebb csúcsváltozatot. Olyan apróságokon meg nem szabad fennakadni, hogy a bő 20 millió Ft-os vételárba nem fért bele a felcsévélhető kalaptartó… Cserébe egy átlag feletti dinamikával mozgó, bődületes teljesítménnyel lassító, feltűnő autót kapunk, amiről elmondhatjuk a haveroknak dicsekedve, hogy ezt már korlátozni kell 250 km/óránál; a 4 millióval olcsóbb, 54 lóerővel gyengébb és szerényebb megjelenésű xDrive35i esetében ugyanis csak 247 km/óra a csúcssebesség…

Magas a fogyasztás, de elég nagy a tank térfogata, és az élmény is jelentős
Magas a fogyasztás, de elég nagy a tank térfogata, és az élmény is jelentős

Tetszett
• erős motor
• motorhang
• vezethetőség
Nem tetszett
• kemény rugózás
• üléspozíció hátul
• nincs hátsó ablaktörlő

Összegzés
Az M GmbH által kezelésbe vett X4-es még az unalmas hétköznapokat is képes megszínesíteni, kemény futóművével már sík úton is úgy halad az ember, mintha szerpentineken fűzné át a hatalmas testű járművet, és mindezt remek hang kíséri. Nemhogy tereppel, de padkával sem érdemes próbálkozni a peres abroncsok okán, szóval aszfaltbetyárral van dolgunk – de azok közül egy főkolompossal.

BMW X4 M40i
Összlökettérfogat: 2979 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 turbó
Max. teljesítmény: 265 kW (360 LE) 5800-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 465 Nm 1350-5250/perc
Hossz./szél./mag.: 4671/1881/1624 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1610/1600 mm
Fordulókör: 11,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1920/585 kg
Csomagtér: 500-1400 l
Üzemanyagtank: 67 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 11,3/7,0/8,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 11,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 199 g/km
A modell alapára: 13 599 000 Ft (xDrive20d)
A tesztelt verzió ára: 21 470 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!