Az aktuális üzemanyagárak mellett elsősorban már nem a szerény fogyasztás, hanem inkább a kényelmes vezethetőség szól a dízelek mellett. Csakhogy az Opel Astra 1.3 CDTI motorja korántsem partner ebben. Alacsony fordulaton nagy ívben kerüli a munkát, akkor kezd éledezni, amikor legszívesebben már felkapcsolnék. Utána persze igyekszik bepótolni, amit addig elmulasztott, s meglepő vehemenciával gyorsítja a kocsit, de a végén emiatt kifogy a szuszból. Őszintén szólva nem túl kellemes a motor karakterisztikája, a jól használható

fordulatszám-tartomány nagyjából 2000 és 3600 közé tehető. A normál haladáshoz tehát pörgetni kell a kis négyhengerest, s folyamatosan nyüstölni a kissé akadósan kapcsolható hatfokozatú váltót – mindenekelőtt emelkedőn és előzéskor ajánlott odafigyelni, hogy elkerüljük a „halott” zónát. Ez a fajta vezetési stílus azonban nincs előnyös hatással a fogyasztásra: városi forgalomban hat liter felett evett a kocsi, végül a tesztátlagot hosszú autópályás és országúti menettel sikerült a kedvezőnek mondható 5,3 l/100 km-re leszorítani.

Vajon megéri a dízel felára?

Bár a kompakt limuzinok táborán belül a drágábbak közé tartozik, az Astra Sedan alapfelszereltsége meglehetősen szerény. Pedig korrekt autó, néhány ergonómiai baklövéstől eltekintve (mikrokapcsolós bajuszkarok, menüből vezérelhető légkondicionáló) nem okoz különösebb fejtörést a használata. Merthogy a villámos limuzin tipikus használati cikk, háromajtós, vagy éppen kupé-kabrió rokonával ellentétben ügyetlenül játszik az érzelmi húrokon, vezetése pedig semmilyen érzelmi többlettel nem kecsegtet, az autó inkább csak elvisz A-ból B-be. Ugyanakkor komfortosan rugózik, jóindulatú alulkormányzottsággal fordul, s vészhelyzetben sem hozza a frászt a vezetőre. Négy felnőtt kényelmesen elfér benne, s a csomagoknak is jut hely bőven – az már más kérdés, hogy a szűk nyíláson keresztül nehézkes behelyezni a nagyobb tárgyakat.

A 90 lóerős dízelmotorral 4 373 000 forint az Astra Sedan indulóára, az 1,6-os benzines (115 LE) kivitel 277 ezer forinttal olcsóbb. Ez pedig annyit tesz, hogy a gázolajos nagyjából 65 000 kilométer után, átlagos futásteljesítménnyel számolva leghamarabb 3 év múlva hozza be a felárát. Végső soron az 1.3 CDTI egyedül a nagyobb hatótávolság miatt lehet előnyös választás.