A Szex és New York című sikeres tévésorozat mozifilmes adaptációjában az egyik főszereplő, Samantha Jones (Kim Catrall) pont ugyanilyen Mercedes GLK-t vezet. A hófehér fényezésen kívül én nem sok nőies vonást látok a kocsiban, ám egy hölgyismerősöm a tesztautót látva felvilágosított: ő nagyon is el tudna képzelni egy Samantha-féle sikeres, karrierista, férfifaló nőt, vagy éppenséggel az extrém sportoknak hódoló, vérbeli kalandort a volán mögött – nézzék el neki, marketinget tanul a drága…

A hollywoodi álomvilágból kanyarodjunk vissza a magyar valóságba! Tulajdonképpen a maga nemében divatos, de nem igazán trendi a GLK, szögletessége ellenére még csak nem is kimondottan férfias jelenség. Ám az elmúlt egy hétben annyi pozitív visszajelzést kaptam a barátoktól, járókelőktől és menet közben a forgalom többi résztvevőjétől, hogy a végére csak megtetszett az autó.

Kétféle változatban, eltérő igényekre készül

Klasszikus dobozformájával és sarkos vonalaival egyébiránt a legendás G-osztályra akar hasonlítani a Mercedes kompakt szabadidő-autója. Terepjáró képesség dolgában persze nyomába sem érhet a professzionális 4X4-esnek. Főleg nem a kifejezetten aszfaltos használatra szánt Sport verzió a két centivel alacsonyabbra süllyesztett felfüggesztésekkel és széria 19 colos könnyűfém keréktárcsáival. Annyit azért így is bőven tud a GLK, amennyit a legtöbb tulajdonos elvár tőle: bátran kapaszkodik fel a méretesebb padkákra és járdaszigetekre, állandó összkerékhajtásával pedig vélhetően hóban-sárban is jól boldogul majd. Aki ennél egy fokkal több kalandra vágyik, de félti a díszdoboz épségét, az Off-road csomaggal választhatja a kocsit.

Bár egy „emelettel” magasabban ülünk, s így jobban rálátunk a forgalomra, azért a vezetési környezet lényegében ismerős az alapokat nyújtó C-osztályból. Praktikus részletmegoldásokban nincs hiány, a variálhatóságot azonban nem vitték túlzásba a tervezők: a második üléssort például nem lehet sínen csúsztatni. Igaz, hátul így is kiszámított a térkínálat, ami azért érdekes, mert alaphelyzetben még a C limuzin csomagtere is nagyobb, nemhogy a kombié. Az üléstámlák ledöntése után viszont fordul a kocka, szerencsére a művelet könnyedén és gyorsan elvégezhető, a csomagtérajtó pedig felár ellenében akár gombnyomásra, motorosan is mozoghat.

Húz, akár egy mozdony, de benyújtja a számlát

A helyzet magaslatán áll a szelektív lengéscsillapítókkal megspékelt futómű, még tulajdonképpen az extrém méretű, 20 colos felnikkel (elöl 235/45-ös, hátul 255/40-es gumiabroncs) felszerelt tesztautó gördülési komfortja sem okozott csalódást. Felépítéséből fakadóan mackósabban mozog, kanyarban valamivel jobban megdől a karosszéria, de stabilan fordul és kiszámíthatóan viselkedik a GLK. Kormányzása nem túl közvetlen, zavaróbb azonban a visszatérítő erő hiánya, nehezen áll vissza középállásba a volán. Ennek ellenére kellemesen vezethető és sűrű forgalomban is jól manőverezhető a kocsi. Az acélos dízelmotor persze nagyban megkönnyíti helyzetünket: picit késve reagál ugyan a gázadásra, de utána élénken pörög fel a V6-os. Könnyedén a vállára kapja és ellentmondást nem tűrő módon lódítja meg az 1,9 tonnás tömeget, még autópálya-tempóról is erőteljesen gyorsít tovább a Mercedes – az 540 Nm-es maximális forgatónyomaték már 1600-as fordulattól rendelkezésre áll. Az imponáló menetteljesítményeknek természetesen megvan az ára, tesztünk alatt 11,7 literes átlagfogyasztást mértünk. Nem olyan elkeserítően rossz érték ez, csak ha a beígért gyári adatra (7,9 l/100 km) nézek…

A takarékosabb, négyhengeres 220 CDI dízelmotorral (170 LE/400 Nm) 10 778 000 forintnál kezdődik a GLK vételára, míg a tesztben szereplő 320 CDI kivitel 12,6 milliótól indul. Érdekes, hogy ugyanezzel a motorral a kombi C-osztály összkerékhajtású változata alig 300 ezer forinttal jutányosabb vétel. Ami pedig a másik két német presztízsmárkát illeti, gyakorlatilag az Audi és a BMW sem adja olcsóbban hasonló teljesítményű szabadidő-autóját.