Ha nincs rajta matrica, akkor a spoilerekről és felnikről lehet felismerni a BlueMotiont Ha nincs rajta matrica, akkor a spoilerekről és felnikről lehet felismerni a BlueMotiont

Joggal vetődik fel a kérdés: vajon lehetséges, hogy ennyit fogyasszon a modell? Kénytelen vagyok lelőni az elején a poént: tesztprogramunk alatt pontosan 5,0 litert evett a szupertakarékos Polo, amit úgy sikerült elérni, hogy a nálunk töltött idő 60%-ában városban használtuk. A 3,3 literes fogyasztást a gyakorlatban csak akkor lehet elérni, ha állandó 90 km/órás tempóval haladunk.
Abszolút értékben természetesen kiváló az 5,0 literes érték, ugyanis egy korrekt helykínálatú és menetteljesítményekkel rendelkező autóról van szó, csak a gyári adatok jóval kevesebbet ígérnek.

Bizonyos szempontból borítja a papírformát

A Polo BlueMotionnel kapcsolatban – amely a jelenlegi legszerényebb fogyasztású VW – az az igazán meglepő, hogy éppen olyan körülmények között brillírozik, ahol nem számítanánk rá, s ott nem tudja igazán kihasználni tulajdonságait, ahol ezt elvárnánk. Egészen pontosan úgy értem, hogy egy kisautónál, melyet feltehetőleg zömmel városban használnak, egyszerűen értelmetlen a hihetetlenül elnyújtott váltóáttételezés, ez úgyis országúton vagy autópályán lehet csak „kifizetődő”.

Tipikus Volkswagen: steril vezetői környezet és hibátlan minőség Tipikus Volkswagen: steril vezetői környezet és hibátlan minőség

Az ötfokozatú manuális váltó olyan „szellős”, hogy az ember sokszor nehezen tudja eldönteni, mikor kapcsoljon fel, mert ami az egyik fokozatban már sok, az a következőben kevés. 60 km/órás tempóig például nem ajánlott a negyedik fokozat, az ötödik pedig legfeljebb 85-90 km/óránál „aktiválható”, mert különben erősen remegni kezd az 1,2 literes, háromhengeres dízel. Ha viszont elhagyjuk a lakott területet, azonnal megváltozik a helyzet. A 75 lóerős dízel ekkor kikászálódik az 1700-as fordulatig jelen lévő turbólyukból, s szépen, takarékosságra hangolt mivoltát meghazudtolóan húz. Mivel 130 km/órás tempónál 2200-as fordulaton pörög a főtengely ötödik fokozatban, a rendelkezésre álló 180 Nm-es nyomaték jóvoltából még egy olyan nagy emelkedőn sem esik vissza a sebesség, amelyen egy ugyanilyen teljesítményű benzines valószínűleg szenvedne.

Hidegen lármás a motor, de csekély a háromhengeres vibrációja Hidegen lármás a motor, de csekély a háromhengeres vibrációja

A háromhengeres dízelmotornál persze nagy kérdés az is, mekkora lármát csap. Hidegindításkor azért eléggé hallható, ám ha eléri az üzemi hőmérsékletet, meglepően csendes lesz. Piros pont jár a rezgéscsillapításért is. Aki ült a korábbi 1.4 PD TDI motorral felszerelt autókban (ugyancsak háromhengeres), az nagyságrendileg kevesebb vibrációt érezhet az új 1,2-es erőforrást használva.

Gazdag felszereltség kompenzálja a felárat

Természetesen a VW nem elégedett meg egy felépítéséből eredően eleve takarékos motorral, a Polo BlueMotion étvágyát ugyanis számos olyan technika csökkenti, melyekkel nem rendelkezik az ugyanezzel a motorral ellátott „hagyományos” Polo 1.2 TDI. A start-stop rendszer mellett két centivel lejjebb ültetett futóművet (sajnos érezhető a rugózáson), fékenergiát hasznosító generátort, hatékonyabb aerodinamikájú frontrészt, illetve alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokat, valamint speciális könnyűfém keréktárcsákat kapott az autó. Mindennek az az ára, hogy a Polo BlueMotion 390 000 Ft-tal (ötajtós 392 500 Ft-tal) drágább, mint az említett Polo 1.2 TDI, mely 0,5 literrel többet, 3,8 litert fogyaszt a gyári adatok szerint. Önmagában ez a felár sok lenne a fél literrel szerényebb étvágyért, de a BlueMotion verzió jóval gazdagabb felszereltséggel rendelkezik, így a 4 198 750 Ft-os árba tempomat, abroncsnyomás-figyelő, bőrbevonatú kormány és váltókar, valamint fedélzeti számítógép is tartozik az olyan alaptétetek mellett, mint például a manuális klíma, az első elektromos ablakok vagy a CD-s rádió.

A rugózási komfort nem tartozik az autó erősségei közé A rugózási komfort nem tartozik az autó erősségei közé

TETSZETT
takarékosság
helykínálat
ergonómia

NEM TETSZETT
túl hosszú váltóáttételezés
kemény futómű

ÖSSZEGZÉS
Városban nem annyira, országúton vagy autópályán viszont egészen kiváló a Polo BlueMotion. A gazdag felszereltség miatt a négymillió forint feletti vételár indokolt, azt azonban érdemes kiszámolni, mekkora futásteljesítmény, illetve mennyi idő alatt hozhatja be a felárát.

VOLKSWAGEN POLO BlueMotion
Összlökettérfogat: 1199 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 55 kW (75 LE) 4200/min
Max. nyomaték: 180 Nm 2000/min
Hosszúság/szélesség/magasság: 3970/1682/1485 mm
Tengelytáv: 2470 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1075/515 kg
Csomagtér: 280-952 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,9 s
Maximális sebesség: 173 km/h
Fogyasztás város/országút: 4,1/3,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 87 g/km
Alapár (1.2 Trendline 3 ajtós, 60 LE): 2 889 750 Ft
A tesztelt modell ára: 4 198 750 Ft