„Srácok, a Cuprát vinném el, nem az FR-ért jöttem” – próbáltam viccelni a tesztautó átadásakor, hiszen a két izomagyú Leon kívülről a megszólalásig hasonlít egymásra. Nos, a seatos kollégákat vagy cserbenhagyta a humorérzékük, vagy szíven ütötte őket a dolog… „Ez itt a Cupra, barátom, mindjárt számodra is nyilvánvaló lesz” – hangzott a kurta válasz. Milyen igazuk volt!

Ugyanolyan, mégis más

A csúcsmodell vezetése ugyanis felfokozott élményekkel szolgál. A szteroidokkal telepumpált FSI (közvetlen benzinbefecskendezés) turbómotor teljesítményleadása korántsem olyan egyenletes, mint a 200 lovas változaté. Éppen ezért sokkal izgalmasabb! Kezdetben sem vérszegény a négyhengeres, de ez csupán amolyan vihar előtti csend! Egészen 2000-es fordulatig nincs nagy felhajtás… Utána viszont egy csapásra mind a 240 lóerő, illetve 300 Nm forgatónyomaték rázúdul az első kerekekre. A Cupra orkánszerű tombolásba kezd: a fordulatszámmérő mutatója egy szempillantás alatt végigsöpör a skálán, majd villámgyors rántás a hatfokozatú sebességváltón, s azonnal százzal hasítunk! A mutatványhoz 6,4 másodpercre van szüksége a legtüzesebb spanyolnak, a száguldás pedig egészen 247 km/óráig tarthat. Kellemesen érces motorhang és a turbó halk szuszogása kíséri a gyorsulást – érzésem szerint kissé feljebb is csavarhatták volna a hangerőt.

Képességei ellenére hétköznapi használatra is alkalmas, némi kompromisszum árán akár családi autóként is helytáll a Leon. Részben ötajtós karosszériája és használható méretű csomagtartója okán, részben pedig a hazai körülmények között sem elviselhetetlen rugózási komfortjának köszönhetően. Az FR-hez képest 7, a polgári Leonokhoz viszonyítva 14 milliméterrel leültetett, feszes hangolású futóműnek csak a nagyobb úthibákkal gyűlik meg a baja, a többit viszonylag ügyesen kivasalja. Emiatt viszont kanyarban a kelleténél leheletnyivel jobban megdől a karosszéria, s „erőltetett menetben” finom alulkormányzottság jellemző. Persze,  ettől még nagy élmény végigkergetni egy hegyi szerpentinen a Cuprát. Kellőképpen direkt és érzékletes a kormányzás, kanyarban sokáig jól tapad és stabilan fordul az autó, pontosan követi a gondolatban kijelölt ívet. Bátran rábízhatjuk magunkat a fékekre is, a 345 mm átmérőjű első és a 286 mm-es hátsó tárcsák ellentmondást nem tűrve emésztik fel a mozgási energiát. A fékerő pontosan adagolható, a fáradékonyság jelei pedig csak extrém esetben mutatkoznak. Egyedül a tesztautó akadós sebességváltója nem volt kedvemre való. Ha emlékezetem nem csal, a menetpróbán precízen kapcsolhatónak bizonyult a szerkezet – valószínűleg csak az intenzív használat miatti, egyedi esetről van szó.

Versenyben az árral

A 200 lovas Seat Leon FR-nél mintegy 778 ezer forinttal drágább a Cupra, de a 7,2 millió forint – amit le kell leszurkolni érte – tulajdonképpen nem is olyan vészes. Rendben, nem kevés pénzről beszélünk, de ha azt vesszük, hogy minden egyes lóerőért „csupán” 30 ezer forintot kérnek, akkor a kompakt GTI kategória legjutányosabb teljesítmény/érték arányát kapjuk.