Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder

A Navara szó eddig a Nissan pick-up-családjának csúcsverzióját jelölte. A gyártó nemrégiben stratégiát váltott, kiemelte társai közül a Navarát, s egy Pathfinder-alapokra épülő trendi szabadidő-autót varázsolt belőle. Ez szerencsére nem azt jelenti, hogy veszített pozitív vonásaiból, csupán annyit, hogy barátságosabb fülkével és csábítóbb formatervvel vadászik az Európában különcnek, Amerikában racionálisnak kikiáltott vevőkre. Hogy minden eddiginél nagyobb eséllyel indul harcba, azt elsősorban karosszériájának köszönheti. Monstrum létére dinamikusnak hat, projektoros első lámpái, áramvonalas kabinja és széles kerékjáratai révén valóban eltér a hagyományos pick-upoktól.

Mindemellett teljesen személyre szabhatjuk: lehet két- vagy négykerékhajtású, némi felárért kaphat differenciálzárat vagy platódobozt, s ami a legfontosabb, két eltérő nagyságú fülke közül választhatunk. A kisebb King Cab névre hallgat, ajtajai ellentétes irányba nyílnak, nincs B oszlop, s csupán négy személy szállítására alkalmas. Jóval több helyet kínál a teljes értékű, szinte 90 fokban nyitható ajtókkal készülő Double Cab, amelyben van elfogadható méretű hátsó üléssor is.

Mindkét kivitel belterére a japános precizitás és az európai hangulat jellemző, a „fotelek” hosszú távon is kényelmesek, a műanyagok kellemes tapintásúak, s a kárpitozás is a prémiumkategóriát juttatja eszünkbe. Akármerre nézünk, pakolórekeszeket találunk, s aminek az utastérben nem jut hely, annak biztosan jut a platón, mely – még a nagyobb kabin esetében is – több mint másfél méter hosszú és 1560 milliméteres széles.

Szélvész

A motorháztető alatt dolgozó 2,5 literes, közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezésű aggregát és a hozzá kapcsolódó hatfokozatú manuális ill. ötfokozatú automatikus váltó teljes egészében Nissan-fejlesztés. Ha a kétkerékhajtást választjuk, 144 lóerőt kapunk, ha az „összkerék” mellett döntünk, 174 lóerős teljesítménnyel szereli be a gyártó. A slusszkulcs elfordítását tizedmásodperces izzítás követi, majd meglepő könnyedséggel életre kel a motor. Már az első pillanatokban érezni, hogy csúcstechnikát alkalmaztak, hiszen nincs vibrálás, az

alapjárat egyenletes, no és a jellegzetes dízeles „csattogás” is elmarad. A hatalmas forgatónyomaték nagy része már alapjáraton a pilóta rendelkezésére áll, 2000 felett pedig mintha elszabadulna a pokol. Lehet, hogy a 11,4 másodperces százas sprint első hallásra nem tűnik soknak, de amikor egy kéttonnás kocsitest abszolválja, minden utasnak leesik az álla. Hasonló reakcióra számíthatunk kanyarvételnél is. Bár a kettős keresztlengőkaros első és a merevhidas, laprugós hátsó felfüggesztés nem éppen a versenyautókat idézi, az úttartásra nem lehet

panasz. Nagy sebességű kanyarvételnél, ha csak a hátsó kerekek hajtottak, először enyhe kúszás, majd erőteljes, de némi gyakorlás után könnyen korrigálható túlkormányozottság tudatja, hogy túlléptük a csúszáshatárt. Négykerékhajtásnál a tánc elmarad – túlzott tempónál egyszerűen oldalirányba sodródik a gép, amit egy szimpla kuplungolással ellensúlyozhatunk.

Bárkinek

Ha a Navara sem ér el átütő sikert, talán már soha nem leszünk „pick-upos” kontinens. A Nissan üdvöskéjébe sikerült belesűríteni a személyautók, a terepjárók és a kisáruszállítók minden pozitív tulajdonságát ráadásul a nettó vételár valószínűleg nem szökik majd ötmillió forint fölé. Ezekkel az adottságokkal nem lesz nehéz megszorongatni a konkurens modelleket és kategóriákat…