Az elmúlt évtizedben fokozatosan lopózott be a sportosság a hétköznapi autók világába. Már nem csak a sportváltozatok kiváltsága a sportos kormány, a kagylóülés vagy a feszes futómű. Miközben a tömegmodellek egyre alkalmasabbak lettek a dinamikus haladásra, úgy puhultak el a legendás sportgépek. Hol van már a Subaru Impreza WRX STi, vagy a Mitsubishi Lancer EVO fénykora? Ilyenkor lehet maradandót alkotni egy kakukktojással, egy autóval, amelynek létezésére nincs ésszerű magyarázat.

Megszokott hangulati elem a középkonzol karbonhatású betétje. Fotó: Hilbert Péter Megszokott hangulati elem a középkonzol karbonhatású betétje. Fotó: Hilbert Péter

Bár a Juke formája is elég volt a sikerhez, a Nissan jól döntött, amikor egy percre sem hagyta kihűlni a vasat, és több extravagáns prototípus mellett olyan kivitelekkel ütötte tovább, mint a 2013-as Nismo kiadás. A piros tükreiről felismerhető kis erőgép azonban csak 10 lóerővel múlta felül a 190 lóerős csúcsmodellt, így a frissítés után a Nismo részleg további 18 lóerővel, 30 Nm nyomatékkal és egy RS logóval fokozta az őrületet, úgy, hogy a karosszéria torziós merevségén is javítottak. Mindez éppen elég ahhoz, hogy újra a figyelem középpontjába kerüljön. Nem ok nélkül, mert ma legfeljebb csak hasonlót találunk a piacon, ennyire kemény és nyers játékautót senki más nem mer bevállalni. A feláras Recaro ülésekkel lesz teljes a kép, így a beszállás is kisebbfajta tortúrává válik a kemény combtámasz miatt, ami már az előadás része a nehéz kuplunggal és a rázós futóművel együtt. Bár papíron nagy, kézben tartható a teljesítménye, nem úgy a kormánya, amit az első kerekek igyekeznek kicibálni a kezünkből. Ez a fronthajtás ára, bár a hozzá járó részlegesen önzáró differenciálmű jelent némi kárpótlást. Létezik összkerékhajtású verzió is, de csak CVT-váltóval párosítva, ami nem illik az autó sportos atmoszférájához. Ráadásul a hatfokozatú kézi váltóval annak ellenére öröm kapcsolgatni, hogy a kar furcsán kimagaslik a kulisszából.

A kemény és vékony Recaro ülésekkel hátul nagyobb a lábtér A kemény és vékony Recaro ülésekkel hátul nagyobb a lábtér

Ki kell jutnunk a városból ahhoz, hogy élvezzük a módosított rugók és lengéscsillapítók képességeit, a sportfutómű biztos tapadását, az 1,3 tonnás „apróság” intenzív gyorsulását, aláfestve a minden körülmények között hallható, mélyen búgó motorhanggal. Mert normál használat mellett mindez képes az idegeinkre menni: amit előbb még élveztünk, dugóban, rossz minőségű úton a hátunk közepére kívánunk. Ebben is hasonlít az említett ralialapokra, de nemcsak a szokásos komfort hiánya, hanem az anyagminősége is arról árulkodik, mindent alárendeltek a teljesítménynek. Ettől lesz őszinte, ettől lesz különleges.
A beltérben kemény műanyagok és Alcantara váltják egymást, kedves részlet a kormány piros közép állás jelzője, a fordulatszámmérő színben passzoló háttere, vagy az elszórt Nismo logók. Rájuk pillantva többé nem kifogásoljuk darabosságát, inkább örülünk, hogy a vékony Recarók miatt nagyobb a hátsó lábtér, a duplafenekűre bővített csomagtartóba pedig több holmi fér. Az sem mellékes, hogy az 1,6 literes, turbós benzines élénk használat mellett sem fogyasztott 8,7 liternél többet, így legalább elég egyszer sokat költeni a legvadabb utcai Juke-ra.

296-ról 320 mm-esre nőttek az RS első féktárcsái, és a hátsók is hűtöttek 296-ról 320 mm-esre nőttek az RS első féktárcsái, és a hátsók is hűtöttek

A Nismo RS alapára 7 844 000 Ft, az összkerekes, CVT-s modell felára 670 000 Ft. A Nissannál elérhető csaknem minden extra alapáron jár, a kötelező kelléknek számító sportülésekre 465 000 forintot költhetünk, akkor pedig már kár lenne kihagyni a xenon fényszórót és 360°-os parkolókamerát tartalmazó, 372 000 Ft-os technológiai csomagot. Így csak arra kell egyet aludni, hogy a három elérhető színből (gyöngyházfehér, metálfekete, ezüstszürke) melyiket kérjük, felárat már nem kell érte fizetni.

Küszöbtoldat és áldiffúzor teszi még feltűnőbbé Küszöbtoldat és áldiffúzor teszi még feltűnőbbé

Tetszett
• külső-belső hangulat
• teljesítmény
• fogyasztás
Nem
tetszett
• nyers kezelhetőség
• magas ár
Összegzés
Van szebb, gyorsabb, olcsóbb és kényelmesebb kis hot hatch a piacon, crossover fazonja és elhivatott sportossága miatt mégis egyedi darab. Magas vételárát tekintve várhatóan ritkaság marad, pedig hétköznap is használható, fenntartási költségei a földön járnak.
Nissan Juke Nismo RS
Összlökettérfogat: 1618 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 160 kW (218 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 280 Nm 3600-4800/perc
Hossz./szél./mag.: 4165/1770/1565 mm
Tengelytáv: 2530 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1525/1523 mm
Fordulókör: 10,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1342/418 kg
Csomagtér: 354/797 l
Üzemanyagtank: 46 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,0 s
Max. sebesség: 220 km/h
Város/országút/vegyes: 9,5/5,9/7,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 168 g/km
A modell alapára: 3 790 000 Ft (1.6, 94 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 844 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!