Érzelmek nélkül nem lehet elmenni az XJ mellett: a német luxusóriásokat már megszokta az utca embere, de a Jaguart nem, erre felkapják a fejüket. A kupés sziluett, a markáns hűtőmaszk, az ebédlőasztalnyi motorháztető és a karmolásszerű hátsó lámpák szinte vonzzák a tekintetet. Belül már más a helyzet, olyan, mintha a tervezőknek elfogyott volna az ihletük, a kabinban akadnak nehezen kezelhető, bonyolult vagy éppen az autó rangjához nem méltó elemek.

Egy-két körmöst azért kiosztanék…

Az első fotelek prímák, jól elférni minden irányban, de a beállításuk például már idegtépő feladat. A vezető ülőlapjának oldalán van négy nehezen hozzáférhető karocska és két gomb, de ha az ülésfűtést/hűtést, vagy mondjuk a masszázst szeretnénk bekapcsolni, akkor ahhoz a fedélzeti menübe kell belépni – hasonló a helyzet a szellőzés irányának kiválasztásával is.

A vezető előtt nincsenek analóg kijelzők, hanem egy nagy, digitális TFT-monitor trónol, ez a hatásvadász elem nem luxuscirkálóhoz méltó megoldás. A műszerfalat csodaszép, világoskék bőrrel borították, a kidolgozásra nagyon odafigyeltek, a pult tetején sötét faburkolat fut végig, középen ott a sikkes Jaguar-felirat. Azt viszont ne kérdezzék, mit keres ebben a miliőben a filléres kinézetű óra…

Csak a kormányon 18 kapcsoló van, sok mindent pedig kizárólag az érintőképernyőről lehet kezelni, bonyolult az élet… Csak a kormányon 18 kapcsoló van, sok mindent pedig kizárólag az érintőképernyőről lehet kezelni, bonyolult az élet…

A második sorban a lábtér rendben, a vaskos kardánalagút miatt azonban középre nem lehet kényelmesen beülni, ráadásul viccesen kicsi a fejtér. A magam 175 cm-ével kénytelen voltam leszegni a fejem, pedig direkt kimélyítették a plafont, de ez sem elég. A könyöklő jó széles, kellően magasan van, azonban ha a fedél alatti pohártartót szeretnénk használni, a karunknak kell másik helyet keresni – átgondolatlan megoldás. A hátsó támlák rögzítettek, az osztva dönthető ülésekért pedig meg kell vásárolni a puccos „Üléskomfort” csomagot (a felszereltségi szint függvényében 850 000– 1 200 000 Ft). A raktér térfogata korrekt, de a perem magasan van, a szája szűk, a hátsó pedig igen zegzugos, a padló nem sík, így nehézkes a pakolás.

Ami nagyon rendben van: motor és váltó

A 3,0 literes dízel szolid, de jól kivehető morajlással kel életre, a duruzsolás pedig részterheléskor is visszaköszön. A jó hír azonban, hogy csupán ennyi és nem több a 275 lóerős 3.0D kritikája. Az erő lenyűgöző, a 600 Nm-es nyomaték nem ismer tréfát, ha rendesen odalépünk, legyünk résen, a százas sprint mindössze 6,4 másodpercet vesz igénybe! A hatfokozatú váltó nagyon finoman kapcsolgat, működése első osztályú, létezik sport és téli üzemmódja is. Utóbbinak hasznát is vettem egy havas hétvégén, ilyenkor később kapcsol fel a vezérlés és érezhetően nagyobb a motorfékhatás.

Az XJ-ből sosem lesz ideális sofőrös autó, ahhoz túl kicsi hátul a fejtér Az XJ-ből sosem lesz ideális sofőrös autó, ahhoz túl kicsi hátul a fejtér

Persze csodák nincsenek, szűz hóban úgy csúszkál a hátsókerék-hajtású Jaguár, mint disznó a jégen, az elektronika és a téligumik sem képesek nagy durranásra, egy kisebb emelkedő leküzdése könnyen kifoghat az autón. A kormányzás limuzinos mércével egészen direkt, a futómű hangolása inkább a sportos versenytársakéhoz áll közelebb (pl: BMW 7-es), mintsem a kényelmes cirkálókéhoz (pl: Mercedes S-osztály). Az XJ-nek a sztrádatempó nem kihívás, 130-nál 1800-on cövekel le a fordulatszámmérő mutatója, így nem meglepő, hogy kedvező tesztfogyasztást mértünk. A vételár persze már nem ilyen szerény, a nagy Jaguar megjelenéséhez hasonlóan a 25 millió feletti alapár is nagy magabiztosságról tanúskodik.

Ramaty a körkilátás az autóból, parkolásnál jól jött volna a tolatókamera (114 268 Ft) segítsége Ramaty a körkilátás az autóból, parkolásnál jól jött volna a tolatókamera (114 268 Ft) segítsége

TETSZETT
egyedi megjelenés
motor/váltó
sportos futómű

NEM TETSZETT
hátsó fejtér
motorhang
vételár
fedélzeti menü

ÖSSZEGZÉS
Ez nem az a kategória, ahol a józan ész vagy éppen az ár-érték arány dominál, gyönyörű az XJ, ráadásul bitang jó ezzel a dízelmotorral. Persze nem hibátlan, sőt, számos túljátszott vagy éppen logikátlan részletet találni, az értékvesztése pedig jelentős.

Jaguar XJ 3.0D SWB
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 biturbó dízel
Max. teljesítmény: 202 kW (275 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 600 Nm 2000/min
Hossz./szél./mag.: 5127/1950/1456 mm
Tengelytáv: 3032 mm
Fordulókör: 12,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1796/569 kg
Csomagtér: 520 l
Üzemanyagtank: 82 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,4 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 9,6/5,6/7,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,59 l/100 km
CO2-kibocsátás: 184 g/km
A tesztelt verzió ára: 25 064 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!