Semleges vezetői környezet, jó fogású, vastag karimájú kormánykerékkel. Jó ütemben dolgozik a hatfokozatú DSG, a kormány mögött vannak kapcsolófülek is. Fotó: Hilbert Péter

A Leon modellsorozatot megkoronázó Cupra esetében van igazán nagy újdonság, hiszen már összkerékhajtással is választható. Igaz, csak a kombi karosszériával, és rögtön a DSG-váltót is kapja az ügyfél, ha a jó tapadásra vágyik. Álló helyzetből indulásnál élvezheti igazán az ember a remek tapadást, és azt, hogy már nem próbálja meg kicsavarni a kezéből a kormányt a 301 lóerő. A hasonló teljesítményű, de fronthajtású kombihoz képest 1 másodperccel (!) jobb a 0-100 km/órás sprintidő, ami komoly sportkocsikat is megszégyenítő 4,9 másodperc!

Lehet azt hátránynak tekinteni, hogy nem elég hangos a motor?

De vissza az összkerékhajtáshoz! Haladás közben csak előre küld nyomatékot a rendszer, aztán ha beesünk egy körforgalomba az ott megengedett sebességet közelítve, valahol az első kihajtó környékén kezd fickándozni a hátsó rész, mert az elektronika ekkorra tér észhez és küldi hátra a nyomaték egy részét. Az első tengelyen egyébként még elektronikus vezérlésű, hidraulikus differenciálzár segíti a vezető munkáját, aki egyébként nagyon pontos kormányzásnak és remekül adagolható fékeknek is örülhet. A spanyol fejlesztők büszkék a többfokozatú menetstabilizálóra, de közúton nem sikerült olyan helyzetbe kerülnöm, ahol szükségét érezte volna a beavatkozásnak a rendszer, pedig próbáltam provokálni, amennyire a körülmények engedték.

Jól tartanak az első kagylóülések, de a vastag támla és annak kemény borítása a hátul ülőknek nem feltétlenül jó hír

A felfüggesztés is jó konstrukció, hiszen remek tapadást biztosít és a vezethetőség is nagyszerű, épp csak a magyarországi utakkal kell vigyázni. A 19 colos felnik és a feszes hangolás mellett az M1-es autópályán lehet kátyúkat fogni, amelyek után az ember megáll a következő pihenőhelyen, és megnézi, a helyén van-e még a kerék – és ez autópálya, normál közúton a figyelem fele nagyjából arra megy el, hogy az úthibákat keresi a vezető.

Mérete gigászi, a csomagrögzítési lehetőségek száma korlátozott

Hogy kinek éri meg a Leon ST Cupra? Annak, aki értékeli a fölényes teljesítményt és vezethetőséget, télen is el akar jutni céljához (az összkerékhajtás a mostoha útviszonyok túlélésére alkalmas), és szüksége van egy kombi nagy csomagtartójára, valamint a Leon kompaktkategóriában tágasnak mondható utasterére. Kissé rontja a helyzetet a Cupra változat vaskos üléstámlája, amely pár centit elrabol a hátul ülők lábteréből. Jelenleg nincs ellenfele a piacon, az egyedüli vetélytárs a Volkswagen Golf R Variant lehetne, de azt nem forgalmazzák nálunk.

Elképesztő kanyartempót lehet autózni ezzel a kombival

Tetszett
• erős motor
• vezethetőség
• praktikus karosszéria

Nem tetszett
• érzékeny az úthibákra
• kanyarban lassan reagáló összkerékhajtás

Összegzés
300 lóerő környékén nincs más kompakt kombi a piacon, pláne nem összkerékhajtással, tehát az ST Cupra 4Drive megtalálta a maga meglehetősen szűk piaci rését. A vezető a remek kezelhetőségnek és az egyértelmű reakcióknak örülhet, de az első kátyúba hajtáskor az arcára fagy a mosoly. Még szerencse, hogy a villámgyors kormánymozdulatokat is leköveti az autó…

Seat Leon ST Cupra 4Drive
Összlökettérfogat: 1984 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 221 kW (301 LE) 5500-6200/perc
Max. forgatónyomaték: 380 Nm 1800-5500/perc
Hossz./szél./mag.: 4548/1816/1431 mm
Tengelytáv: 2631 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1549/1520 mm
Fordulókör: 10,5 m
Saját tömeg/teherbírás: 1545/570 kg
Csomagtér: 587-1470 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 9,1/6,1/7,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,9 l/100 km
CO2-kibocsátás. 164 g/km
A modell alapára: 4 817 340 Ft (Leon 5a, 1.2 TSI 110 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 545 150 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!