Kevés autógyártó fog bele akkora lelkesedéssel a piaci versengésbe, mint a Kia és a Hyundai. A cégcsoport két márkája két különböző stratégiát követ. Miközben a Kia jó stílusérzékkel és a 7 éves garancia ütőkártyájával a gyártási helytől függetlenül ügyesen adja el magát, a Hyundai sokat tesz azért, hogy európai termékként kezeljék, autóit a frankfurti központban tervezteti, és az i30-ast például Csehországban gyártja.

Jó az ergonómia, bár az indítógombot kitakarja a kormány. Feltűnő a hátulról beszűrődő gördülési zaj. Fotó: Hilbert Péter

Az újdonság megrajzolásakor tudatosan kerülték az ázsiai formatervezési stílust. Nem csak a trendekhez, a vetélytársakhoz is igazodni akartak, talán ezért is olyan ismerős minden szögből, egy kicsit Golf, egy kicsit Tipo, egy kicsit 308-as. Elődeinél mindenesetre összeszedettebbnek és masszívabbnak látszik. Modern is, sportos is, csak egyvalami hiányzik a külsejéből, az egyéniség. Azon kívül igyekszik mindent megadni, ez látszik a méretezésén is: a kategória átlagát képviseli, 395 literes csomagtartója a nagyok közé tartozik. Belső tere is tágasnak számít, elsősorban az utastér szélessége impresszív, különben van tér minden irányban. Egyedül az átlagos testalkat esetén is a B-oszlop mögé tolt első ülés csökkenti a hátsó lábteret, így a második sor befogadóképessége a szűkösebb kompaktokéra emlékeztet. A tárolóhelyek kialakításakor gondoltak az okostelefonokra is, a váltó előtt van egy nagy, fedeles üreg indukciós töltővel és a szokásos csatlakozókkal. Egy 12 voltos aljzat került a könyöklő rekeszébe is, van rolóval elfedhető pohártartó és tollnak való vályú is az elektromos kézifék és a visszagurulásgátló gombja mögött. Elektromos csatlakozó és akasztó a raktérbe is jutott.

Nem spóroltak a vezetőtámogató rendszerekkel

Vezetőülése tág határok között állítható, jól formázott, kényelmesen puha, de a tartása nem elég határozott. Hátul hasonlóan komfortos a kialakítás, közepesen hosszú távon felnőtt utasoknak is vállalható. A szürke bőr/szövet kárpit Hyundai-sajátosság, világosnak és tágasnak mutatja a belsőt, bár kényes és igényesebbet is láttunk már, például a hibrid Ioniq tesztautóban. Ez a világosszürke visszatér a műszerfalon, a díszbetét helyén is, ahol rontja az összképet.  Hiába puha a felső burkolat, ha a legjobban szem előtt lévő felület olcsónak hat, ez igaz a váltókonzol sötét, de kemény műanyagjára is. Emiatt nem érdemli meg az i30-as, hogy egy lapon emlegessük a kategória legjobbjaival, hiszen kifejezetten kisautós a kivitelezés, amin a mai divat szerint különálló központi kijelző legfeljebb csak szépíteni tud, bár ez is ízlés dolga. Az viszont tény, hogy nem fordították a vezető felé, a jobb oldalán elhelyezett gombokért már nyújtózkodni kell. Jobb, ha az utas kezeli, a legfontosabb funkciók az ideális méretű és fogású kormányon is ott vannak. Maga az érintőképernyő érzékeny és gyors, a menü lehetne kicsivel egyszerűbb, nem is beszélve a navigációról, melynek elindítása többszöri jóváhagyást kíván. A vezető informálásában hagyományosan jó a mutatós műszeregység, kiegészítve a kis középső kijelzővel, itt minden szükséges adat megtalálható és könnyen leolvasható. Olyan történéseket is visszajelez, mint a váltókar vagy az ablaktörlő működése, a menü keretének színei pedig az aktuálisan választott üzemmóddal együtt változnak. Ennél is fontosabb, hogy a rövid műszerfal miatt jó a kilátás és a helykihasználás. Keveset takarnak az oszlopok, oldalra, sőt, még átlósan hátra is egész jól áttekinthető a karosszéria. Külső tükrei laposak, cserében szélesek, hiányzott belőlük a holttérfigyelő (95 000 Ft), aminek a napi rutinban nagyobb hasznát vennénk a kormányt ide-oda billegtető sávtartónál.

Hosszú az ülőlap, puha a tömés, kényelmes az ülés. A helykínálat átlagos, de hátulra is jutott szellőzés

Sokféle vezetőtámogató rendszer került az i30-asba, de a modernségét nem az elektronikán, hanem könnyű építésén lehet lemérni. Ha ezt szó szerint vesszük, 1240 kg-os menetkész tömeget kapunk. A kompaktoknál 20 évvel ezelőtt megszokott értéknek hála légiesen könnyed a mozgása, élénken gyorsul, agilisan viselkedik és meggyőzően lassít. A dinamikát a kínálat legerősebbje, a 140 lóerős, 1,4-es turbómotor biztosítja a 7 fokozatú duplakuplungos váltóval, amely listaáron 500 000 Ft felárat jelent, a bevezető akcióban viszont éppen ennyi kedvezmény jár minden modellre. Ebben az ideális kombinációban többféle arcát mutatja az i30-as. Normál üzemmódban kulturált és fürge, a lámpánál sem hallani, sem érezni nem lehet, hogy jár a motor. Teljesítményét egyenletesen adja le, lineárisan gyorsul, 90-nél alig 1800-at, 130-nál pedig 2500-at forog. Sport módban bátran pörgeti a motort, élénkebben gyorsul, és a motorhang is felerősödik, emiatt sokkal vadabbnak tűnik az autó.

12 voltos csatlakozó és akasztó is van a raktérben

A futóműben bőven vannak tartalékok, stabilan fekszik az úton, precízen kanyarodik, nem hajlamos alulkormányzottságra, éles fordulókban könnyűvé váló háta kitörés nélkül követi az orrát. Eco módban minden a zöld szemléletről, a nyugodt autózásról szól, kár, hogy 2000 kilométerrel az órájában majdnem 9,0 litert fogyasztott vegyes használat mellett. Várhatóan a későbbiekben közelebb kerül majd ez az érték a gyár által megadott 5,5 literhez. Akkor bátran nevezzük majd ideális választásnak a hajtásláncot, sőt, magát az i30-ast is, hiszen semleges viselkedésével és 5 éves garanciájával a szélsőségektől mentes, megbízható autóra vágyók körében népszerű lehet. Kár, hogy már a riválisaihoz hasonló árcédulát kap.

Hullámokon kényelmes, durva úthibákon érezhetően feszes a 17 colos felnikkel megtámogatott futómű

Tetszett
• hajtáslánc
• kis tömeg
• komfort

Nem tetszett
• anyagminőség
• fogyasztás

Összegzés
Minden eddiginél szimpatikusabb és aktuálisabb a harmadik generációs i30-as. A kompaktok közül belso anyagminőségével kilógó újdonság következetesen az arany középutat képviseli méretben és tudásban is, ami az áráról már nem mondható el.

Hyundai i30 1.4 T-GDi 7DCT
Összlökettérfogat: 1353 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 242 Nm 1500/perc
Hosszúság/szélesség/magasság: 4340/1795/1455 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1573/1581 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1240/610 kg
Csomagtér: 395-1301 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,2 s
Max. sebesség: 205 km/h
Város/országút/vegyes: 6,4/5,0/5,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 120 g/km
A modell alapára: 4 999 000 Ft (1.4 MPi, 100 LE)
A tesztelt verzió ára: 6 499 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!