A menetpróba tapasztalatai alapján bátran ajánlom az új Land Cruisert mindazok figyelmébe, akik nem sajnálnak egy 19 millió forintos luxusterepjárót, s alkalmanként nehéz terepviszonyok között is használni akarják autójukat. Meredek, sziklás-köves siratófal, vagy laza homokdűne – ennek a Toyotának édes mindegy, speciális abroncsok nélkül is otthonosan mozog a vadregényes tájakon. Valóban lenyűgöző, hogy mire képes a Land Cruiser! Persze, nincs ebben semmi különös, hiszen felépítését tekintve a régi iskolát követi: a karosszéria nem önhordó, hanem masszív létraalvázra csavarozták, hátul pedig merevtengelyt alkalmaztak. Teljesen új fejlesztésű az osztómű, melynek lelke a Torsen önzáró központi differenciál. Normál esetben a nyomatékot 40/60 arányban osztja el a tengelyek között, de amikor a körülmények úgy kívánják, a felét előre, vagy a 70 százalékát hátra küldheti a szerkezet. Differenciálzárral és terepfelezővel is ellátták az autót, ezenkívül nehéz terepviszonyok között lejtmenetvezérlés, valamint visszagurulásgátló segít boldogulni. Sőt, a világon egyedülálló aktív kúszónyomaték-szabályzásnak köszönhetően egy képzetlen sofőr is a vadon királyának érezheti magát! Miután kiválasztotta a megfelelő sebességet (1, 3 vagy 5 km/óra), a gázadást és a fékezést elektronika szabályozza, a vezetőnek pedig nincs más dolga, mint a kormányt tekergetni.

Sajnos ezzel kapcsolatban van egy rossz hírem: a rendszer kizárólag a 4.7 VVT-i benzinmotoros (288 LE/455 Nm) változathoz jár, amit nálunk – a várható szerény kereslet miatt – nem forgalmaznak majd. Ahogyan az aktív magasságszabályozású, változtatható lengéscsillapítású futóművet sem kínálják a kelet-európai piacokon.
Panaszra így sincs okunk, ugyanis a vadonatúj 4,5 literes dízelmotorral és az alap futóművel is remekbe szabott járgány a Land Cruiser. A 286 lóerő nem tűnik soknak, ám a japánok első V8-as dízelénél nem is a brutális teljesítmény és az ultrakorszerű technika, sokkal inkább a hosszú távú megbízhatóság számít. Ugyanakkor a két, kis tehetetlenségű turbófeltöltőnek köszönhetően a 650 Nm-es maximális forgatónyomaték már 1600-as fordulattól rendelkezésre áll. Gyakorlatilag alapjárattól betyárosan húz a motor, s megnyerő módon viszi a 2,6 tonnás Toyotát: százas tempóra 8,2 másodperc alatt gyorsul, csúcssebessége 210 km/óra. A V8-as járáskultúrája kifinomult, a hatfokozatú automata sebességváltó pedig lágyan kapcsolgat.

A Toyota Land Cruiser története

A Land Cruiser története egészen az 1950-es évekig nyúlik vissza. A frissen megalakult japán nemzeti rendőrség felkérte a Toyotát, hogy készítsen egy terepjárót az amerikai Willys Jeep mintájára. Az első prototípusok nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, de a kitartó fejlesztés meghozta eredményét: néhány hónappal később (1951. július) Ichiro Taira tesztpilóta a Fuji hegy hatodik alaptáboráig, egészen 2500 méter magasra jutott a Toyota Jeep FJ-vel. Ez már lenyűgözte a közönséget, s hamarosan megkezdődött a sorozatgyártás. Az autót 1954-ben nevezték át Land Cruiserre, amikor a Willys vállalattal jogi vitába keveredett a márka. Két évvel ezután kezdték exportálni a modellt, ma kilenc Toyota-üzemben gyártják (az összes változatot figyelembe véve) és világszerte 140 országban árulják a Land Cruisert, melyből bemutatkozása óta ötmilliónál is többet adtak el. Nálunk eddig csak a kisebb, rövid tengelytávú (120-as sorozat) változatot lehetett hivatalosan kapni, a nagy Land Cruiser forgalmazása most veszi kezdetét.

Terepjáró képességei mellett a Land Cruiser rugózási komfortja gyakorolta rám a legnagyobb hatást. Ki gondolta volna, hogy egy alvázas, merev tengelyes „nagyvas” ilyen kényelmes is lehet? Legyen az apró úthiba, méretes fekvőrendőr, vagy hatalmas tankcsapda, ugyanolyan magabiztosan lép keresztül rajta. Egyedül a sűrű úthullámok hozzák zavarba a kocsit, ezekről finoman elpattog a hátulja. A magasépítésű kasztni oldaldőlését viszont aktív kanyarstabilizátorok tartják kordában, csak élesebb fordulókban mozog „esetlenül” az autó – kemény terepen egyébként megszűnik a hidraulikus kapcsolat a stabilizátorok között, így a kerekek szabadon mozoghatnak a teljes rugóúton.

A Land Cruiser V8 le sem tagadhatná, hogy a 100-as sorozat utóda, formailag teljesen egyértelmű a rokonság. Vonalvezetése ugyan lágyabb, divatosnak azonban továbbra sem nevezhető. Belül kellemes vezetési környezet fogad, a kényelmi és biztonsági felszereltség pedig nagyvonalú – akár 14 légzsákkal (két front-, két térd-, négy oldal- és hat függönylégzság) is rendelhető az autó. Az újdonság öt- és hétüléses változatban készül, rugalmasan variálható utastérrel. A 40/20/40 arányban osztott második üléssor egyenként csúsztatható előre-hátra, míg használaton kívül a hátsó ülések néhány egyszerű mozdulattal az oldalfalra hajthatók fel.

Mifelénk februárban kezdődik a Toyota Land Cruiser V8 értékesítése, s idén 25 darab eladását tervezik. Egyelőre csak a magasabb felszereltségű Executive kivitel vételára ismert, de a vezérképviseletnél azt állították, hogy a legtöbben ezt keresik majd – az árkülönbség ugyanis nem lesz jelentős, és a 19 milliós összegnél pár százezer forint már nem igazán számít.