A Jeep marketingstratégái felismerték, hogy kevés vásárló akarja (tudja) megfizetni autóik rendkívüli képességeit, amelyek csak nehéz terepen érvényesülnek igazán. Az emberek többsége nem kalandot akar, hanem annak az illúzióját. Míg elfurikázik otthonától a munkahelyére, közben megáll reggeliért valamelyik amerikai gyorsétteremnél, szívesen képzeli magát expedíciós hősnek. Kellő fantáziával ezt megtehetné akármilyen járműben, de azért mégis jobb, ha aktatáska helyett hátizsákba pakolta a motyóját, autója pedig nemcsak egyszerűen terepjáró, hanem valódi Jeep!

Mi teszi a Jeepet?

Ha egy hete engem kérdeznek, mi teszi a Jeepet, azt felelem, hogy a bikás motor, az állandó összkerékhajtás, az elnyűhetetlen szerkezet és az elsőrangú akadályleküzdés. Ma már tudom, hogy naiv voltam, mert Jeep a hétrésű hűtőmaszktól, a kerek fényszóróktól és a trapéz alakú keréknyílásoktól lesz egy autóból. Például a Dodge Caliberből, amit annyira együtt terveztek a Jeep Compassal, hogy közös padlóvázra, egyazon futószalagon gyártják őket. Amerikában akár puszta fronthajtással is megvásárolható a Compass, Európába azért ilyet nem hoznak. A Compass (a szó jelentése iránytű) csakugyan jeepesen néz ki, de közelebbről szemügyre véve kicsit olyan, mintha valaki elvitte volna Caliberjét egy optikai tuningműhelybe, hogy rakják körül látványelemekkel. A ködlámpát magában foglaló első kötény gyenge

plasztik, az említett trapézvonalat felmutató sárvédő hangsúlyos kiszélesítése pedig keskenynek mutatja a nyomtávot, és ahelyett, hogy vállassá tenné az autót, inkább a hízásnak indult ember „úszóövére” emlékeztet. Jól mutat viszont – és praktikus is – a masszív tetősín, ami többféle adapterrel egészíthető ki, a sporteszközök szállítására. Belül is éppoly műanyagos környezetben találjuk magunkat, mintha Caliberbe ültünk volna, azonos a szabadtéri buli mutatós kelléke, a csomagtérajtóból kihajtható hangszórópár is.

Kalandozás Unalomföldjén

Svédországról tudni kell, hogy nagyon lassan kell közlekedni, országúton is gyakori a 70-es tábla, autópályán csak néhol engedélyeznek többet 90-nél, s ezt engedelmesen betartják az autósok, illetve vasszigorral ellenőrzi a rendőrség. Nagyon biztonságos a közlekedés, s közben nyugodtan nézegethetjük a gyönyörű tavakat, erdőket, lovas tanyákat – de egy autó menettulajdonságainak megítélésére aligha alkalmas ez a környezet. Annyi azért kiderült, hogy korrektül viselkedik és kellemesen halk a Compass, utazgatni jól lehet vele. Szűkebb kanyarokban bemutattunk Svédország aznapi öt gumicsikordulása közül kettőt-hármat, de azért érdeklődéssel várjuk az itthoni tesztet, amikor majd jobban kivallathatjuk a kocsit. No de hogy mégis sokat mondjon el a Compassról ez a menetpróba, arról a tereppálya gondoskodott! Igazi skandináv körülmények: mindenfelé gránitszikla áll ki a vékony talajréteg alól, ami a nyomvonalban persze fekete sárrá alakult, fenyőgyökerekkel gazdagon átszőve, emelkedőkkel és lejtőkkel bőven megspékelve. Mit tudhat itt egy autó, amelynek nincs felezője és állandó összkerékhajtása (a Freedom Drive I rendszer elektronikus felügyeletű kuplung segítségével ad nyomatékot a hátsó kerekekre)? Nos, elég sokat! A Compass szabad magassága 200 mm, első terepszöge 21, hátsó terepszöge 32, alsó terepszöge pedig 20 fok. A tereppályára egyébként folyamatosan változó áttételű CVT-váltós példányokat állítottak ki, míg közúton manuális modellekkel autóztunk. Nem akadt el az autó, ügyesen mozgott, pedig aszfaltra való gumik voltak rajta – adta a jeepes érzést! Sokkal komolyabb helyeken boldogult, mint amilyenekre valaha is elviszi majd tulajdonosainak túlnyomó többsége. Akármennyire is a nagyváros kősivatagjára tervezték, nyugodtan ki lehet vele navigálni a szabadba.

Nagy menet lesz

2006 folyamán csak a benzines modell jelenik meg nálunk (CVT-vel is), mint a Chevrolet Captiva, a Honda CRV, a Hyundai Tucson, a Suzuki Grand Vitara és a Toyota RAV4 vetélytársa. A nála várhatóan kelendőbb (és előreláthatólag kevesebbe is kerülő!) dízel a jövő év elején követi. Valamennyi modell összkerékhajtású, differenciálzáras lesz. Ilyen rangos mezőnyben nagy menet vár a Compassra, és sikere igencsak függ az ártól, amit még nem hoztak nyilvánosságra. Csupán annyit sejteni, hogy körülbelül tíz százalékkal a Jeep Cherokee alá lövik be, hogy nagyjából egy szinten legyen a koreai ellenféllel, de a japánok alatt maradjon. Talán nem nagy tévedés feltételezni, hogy a dízel valamivel hétmillió alatt lesz. Aszfaltautóért kicsit sok, kalandra navigáló Jeepért viszont megfontolandó.