Nem szokványos, mégis jól áttekinthető és funkcionális a műszerfal. Fotó: Lővei Gergely, Kia

Eredetileg azért dobta piacra a Kia a Soult 2008-ban, hogy bebizonyítsa, nemcsak praktikus és jó ár/érték arányú, hanem izgalmas és ötletes autókat is képes fejleszteni. Időközben már kihívói is akadtak, ettől függetlenül a Soul első számú piacán, az USA-ban csak benzines, az európai kereskedésekben viszont csak elektromos változatban kapható, utóbbi az e-Niróban bevált, kétféle hajtást örökölte.

A padlólemezre erősített akkucsomag segít alacsonyan tartani az autó súlypontját

Az olcsóbbik verzió villanymotorja 136 lóerős, 39,2 kWh kapacitású akkumulátorával 277 km-es hatótávot biztosít, a tesztelt változat már 204 lóerős, a 64 kWh-s akkuval 452 km-es hatótávra képes. Ezek a hétköznapok során reprodukálható értékek nem sokkal maradnak el az e-Niro számai mögött, tehát – főleg a nagyobb tudású kivitel esetében – egy kifejezetten jól használható villanyautót kapunk. Akárcsak a tavasszal tesztelt e-Niróval, úgy az e-Soullal is kevésbé tűnnek fel az elektromos autózás nehézségei, és a technikától idegenkedőket is meggyőzi arról, hogy egy érzéssel megtervezett konstrukciónak nincs szüksége türelmi időre. Az e-Soul menettulajdonságait és vezetési élményét tekintve a csendes, automatikus váltós turbós benzinesek közeli rokona, a váltófülekkel azonban már a visszatáplálás mértékét szabályozhatjuk, ami előnyös megoldás, igaz, egypedálos üzemmód nincs a repertoárjában. A különböző funkciókat is a hagyományos, fizikai gombokkal érjük el egy mindent uraló érintőképernyő helyett, és a 10,25 colos központi kijelző is áttekinthető, jól használható menüvel áll rendelkezésünkre.

Bőséges a fejtér, magasabban is beépíthették volna a hátsó ülést. A piros színcsomag felára 150 000 Ft. Látványra akár egy benzin- vagy dízelmotor is lehetne az e-Soul magas orrában. A motorháztetőt teleszkópok tartják

A már hagyományosnak nevezhető formaterve úgy mutatja divatos crossovernek az e-Soult, hogy közben inkább elegáns, mint agresszív, a csíkszerű első és az íves hátsó lámpák pedig futurisztikussá teszik az összképet. Szögletes formája óriási fejteret tartogat, a helykínálat elöl-hátul megfelel a kompaktokénak, a lábtér és a csomagtér mérete azonban elmarad a Niróé mögött. Ennek megfelelően az ára is kedvezőbb, érdekes, hogy a Kia nem fizetteti meg az extravagáns formatervet, Gold felszereltség esetén az e-Soulért 450 000 Ft-tal kevesebbet kérnek. Ebből 250 000 Ft-ot elkölthetünk a kéttónusú fényezésre, 200 000 Ft-ot pedig a háromfázisú fedélzeti töltőre, hogy 7,2 helyett 10,5 kW-tal tölthessük az akkumulátort, ami otthoni wallbox esetén 9,5 helyett 7 órát jelent.

ÖSSZEGZÉS
Formabontó, mégis racionális választás az e-Soul, amely a mai vevők számára is szerethető és használható formában, egészen jutányos áron hozza el a jövő hajtási módját.

Kia e-Soul 64 kWh
Max. teljesítmény: 150 kW/204 LE
Max. forgatónyomaték: 395 Nm
Hosszúság/szélesség/magasság: 4195/1800/1600 mm
Tengelytáv: 2600 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1565/1575 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1757/423 kg
Csomagtér: 315-1339 l
Akkumulátor kapacitás: 64 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s
Max. sebesség: 167 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 15,7 kWh/100 km
A modell alapára: 11 449 000 Ft (e-Soul 39,2 kWh, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 13 549 000 Ft