A Nissan Leaf az első, akkumulátoros-elektromos autó, amelyről már el tudja hinni az ember, hogy tényleg ez a jövő. Egy normál, kompakt ötajtós kocsit látunk, korrekt felszereltséggel – csak extra teljesítményű töltő (270 000 Ft) és érintőképernyős navigáció (220 000 Ft) van az extralistán, no meg némi plusz garancia (7 évre lehet kiterjeszteni). A modellfrissítés nagy újdonsága nemcsak az, hogy immár a motortérben található a töltőelektronika, hanem visszavettek a felszereltségből és Európába költözött a gyártás.

Ez alacsonyabb vételárat eredményezett, ami okán már hivatalosan is piacra dobták nálunk a típust, mégpedig 8 774 500 Ft-os áron. Ennyi pénzért a konkurenciánál már igen nagy teljesítményű benzines vagy dízelüzemű autót kapunk, fullos felszereltséggel. Hétköznapi körülmények között a Leaf a menetteljesítmények tekintetében állja a versenyt ezekkel, a 109 lóerős elektromotor még bekapcsolt ESP-vel is képes sírásra késztetni az első gumikat, forszírozott kanyarban nem az orrát tolja, hanem négy kerékkel sodródik. A részben elektromos, részben mechanikus féket jól hangolták össze, csak nagy odafigyeléssel lehet érzékelni az egyes üzemállapotok közötti váltást, a motorfék azonban lehetne hatásosabb is, főleg, hogy ennek mértékét szoftveresen lehet(ne) állítani.

Több kijelzőn adagolja az információkat a Leaf Több kijelzőn adagolja az információkat a Leaf

Vannak még porszemek a gépezetben

Van egy átlagos méretű utastér, egy jó méretű és könnyen pakolható csomagtér (amelynek oldalán találjuk a vaskos töltőkábelt rejtő szatyrot), de valahogy nem működik az igazi autó illúziója. A modellfrissítéssel ugyan javítottak az energia-visszatermelésen, de még így is csak mintegy 150 kilométer a biztos hatótávolság (ideális hőmérsékleten). Kánikulában és nagy hidegben rövidebb, nem is beszélve az ilyenkor használt elektromos fűtésről, vagy hűtésről. A gyár által népszerűsített 200 kilométer a szabványos ciklus szerint, kikapcsolt fűtéssel/hűtéssel és egyéb elektromos fogyasztókkal mért érték.

Nem túl tágas, de a lábfej már elfér Nem túl tágas, de a lábfej már elfér

Annyiban nagyobb agymunkát igényel a Nissan Leaf használata, hogy onnan kezdünk, amikor normál esetben az ember elkezd azon gondolkodni, hogy lassan tankolnia kell – ami normál esetben 15 perc alatt megvan, és újabb 7-800 kilométert eredményez. Még ha sikerül is gyorstöltőre lelni (nagyon nagy szerencse kell hozzá kis hazánkban), akkor is jó 20 perc, mire 80%-ra tölt az akkumulátor, amivel nagyjából 120 km-re tudunk eljutni. Háztartási konnektorról 7-8 óra a töltési idő a 150 kilométerhez. Folyamatosan azon agyal az ember, hogyan fűzze úgy fel tennivalóit, hogy a lehető legrövidebb úton járja végig azokat, hol tudna valahol fél órára „lopni” egy kis áramot egy hosszabbító segítségével, csak a biztonság kedvéért, meg hogy inkább vacog egy kicsit, csak ne kelljen bekapcsolni a fűtést.

Az alap csomagtér nagyobb lett, de a bővítés továbbra sem erőssége Az alap csomagtér nagyobb lett, de a bővítés továbbra sem erőssége

Ha az energiafelhasználást (15,2 kWh/100 km) átszámítjuk gázolajfogyasztásra, 1,8 l/100 km körüli érték jön ki – és ez nagyjából meg is egyezik azzal, amit mondjuk egy 5,0 l/100 km körüli fogyasztású dízelautó fordít a haladásra – az egyszerűen elfűti a különbözetet, míg az elektromos autó mentes az ilyen, a hatásfokot drasztikusan csökkentő pazarlástól. Az irány tehát adott: az elektromos autó a jövő. A nagy kérdés, hogy mikor lesz meg az energiatárolási módszer, amivel mindezt már tartósan el is tudja hitetni a felhasználóval.

A szokatlan forma az eddigi „legautószerűbb” elektromos kocsit takarja A szokatlan forma az eddigi „legautószerűbb” elektromos kocsit takarja

TETSZETT
– teljesítmény
– csend
– gazdag felszereltség

NEM TETSZETT
– kis hatótávolság
– feszes hangolású futómű
– gyenge tapadású abroncsok
– lassú töltés konnektorról

ÖSSZEGZÉS
Egy klasszikus japán autó, kissé feszes felfüggesztéssel, sok extrával, nagyon csendes utastérrel. A legtöbb téren állja a versenyt a belső égésű motorral hajtott konkurenciával, energiafogyasztásban az élen jár, de a hatótávolsága még egyszerűen nem elegendő.

Nissan Leaf
Váltóáramú szinkronmotor
Akkumulátor: 24 kWh
Max. teljesítmény: 80 kW (109 LE)
Max. forgatónyomaték: 254 Nm

Hosszúság/szélesség/magasság: 4445/1770/1550 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1540/1535 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1505/440 kg
Csomagtér: 370-720 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,5 s
Max. sebesség: 144 km/h
Vegyes fogyasztás: 15 kWh/100 km
Tesztfogyasztás: 15,2 kWh/100 km
CO2-kibocsátás: 0 g/km
A modell alapára: 8 774 500 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!