Nem csak menüből lehet állítani a szellőzést, a tesztautóban pedig vetített kijelző is volt. Fotó: Hilbert Péter

A Citroën 1951-ben vetette el a kockát a Kacsa dobozos változatának piacra dobásával, majd folyamatosan gondozva azt az 1984-es C15-ösön és az 1996-os Berlingón keresztül jutottunk el oda, hogy a kínálat fontos része az egyterű divathullámot is túlélő, praktikus családi autó. A vezetőülésben helyet foglalva a meredek oldalfalak és a magas tető miatt tágasnak érezni a környezetet, szerencsére a méret még épp parkolóház-kompatibilis – ha esetleg nincs hely kinyitni az ajtókat, akár a két első ülés között hátramászva a tolóajtón át is lehet távozni. A tesztautó üvegteteje a második sorban ülők életét tette kellemessé, hiszen nekik jut a rengeteg napfény, és ők férnek hozzá könnyen a fenti tárolókhoz – a hátsó elhúzható ajtókhoz hátra kell fordulni, menet közben bekapcsolt övvel ez nehezen kivitelezhető mutatvány.

Vidám és tágas a belső tér, kifejezetten csendes haladás közben

Az 1,5-ös, 130 lóerős dízel nagyon csendes, amihez jól passzol, hogy szélzaj is alig van, autópályán is jól mozgatja a nagy homlokfelületű karosszériát, de nagyobb emelkedőkön már érezhetők a korlátai; a hatfokozatú váltó könnyen és jól kapcsolható. A 6,9 l/100 km-es tesztfogyasztás még a 6,1 l/100 km-es WLTP-értéknél is magasabb lett. A felfüggesztés kényelmes hangolású, és kanyarban sincs túlzott karosszériadőlés. Persze több visszajelzés jót tenne a kormányzásnak, de legalább a parkolási manőverezés könnyen megy.

Néhány tároló csak nehezen érhető el

Számos szokatlan, de annál praktikusabb megoldással lehet találkozni a fedélzeten, például nincs az a kézitáska, amit a két első ülés közötti tér ne tudna elnyelni. Tesztautónk megkapta az XTR-csomagot (295 000 Ft), ami kívül-belül vidám, színes részleteket ad, de egyébként is sok az extrafelszerelés, illetve a gyár által előre összeállított csomag, amivel a használhatóságot vagy a biztonságot tudjuk javítani; a két hátsó ülés 220-240 ezer Ft-ba kerül, míg a 30 centivel nyújtott karosszériáért plusz 250 ezret kell fizetni.

Hatalmas, könnyen pakolható és jól bővíthető a csomagtér

A piacon – ahogy testvérmodelljei is – olcsónak számít a Berlingo, hasonló teljesítményű és tudású ellenfelek 0,5-1,5 millióval drágábban kelletik magukat. Ebben persze benne van a magánszemélyeknek adott 600 000 Ft-os árkedvezmény is, amivel párhuzamosan még 5 évre (legfeljebb 100 000 km futás) kiterjesztett garanciát is adnak ajándékba.

16 colos négy évszakos abroncsok és IntelliGrip menetstabilizáló is járnak az XTR-csomaghoz

Tetszett
• vidám hangulat
• tágas belső
• csendes motor

Nem tetszett
• vastag tetőoszlopok

Összegzés
Számos tárolóhelyével és nagyvonalú térkínálatával nincs megoldhatatlan feladat, szűk helyre parkolásnál a megszokottnál nagyobb szélességre kell odafigyelni. Érdemes alaposan átgondolni, milyen extrákra van szükségünk, mert vannak bizony olyan tárolók, amelyek elsőre nem tűnnek valami praktikusnak.

Citroën Berlingo BlueHDi 130 S&S
Összlökettérfogat: 1499 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 96 kW (130 LE) 3750/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hosszúság/szélesség/magasság: 4403/1848/1844 mm
Tengelytáv: 2785 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1553/1567 mm
Fordulókör: 10,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1430/690 kg
Csomagtér: 775-3000 l
Üzemanyagtank: kb. 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,5 s
Max. sebesség: 187 km/h
Város/országút/vegyes: 4,8/4,2/4,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 117 g/km
A modell alapára: 5 215 000 Ft (PureTech 110 S&S)
A tesztelt verzió ára: 5 915 000 Ft