A 360 fokos körkamera az első két felszereltségi szinten nem rendelhető, a többi verziónál viszont alapáras. Fotó: Stefler Balázs, Nissan

Nagy változások zajlanak a Nissan háza táján, aminek a célja nem más, minthogy a gyártó ugyanolyan erős pozícióba kerüljön, mint annak idején az első Qashqai-jal. A szabadidő-autó vadonatúj, 3. generációja azonban egészen más piaci pozícióban van, mint annak idején a bombasikert arató első kiadás. Az elektromos átállás küszöbén olyan alternatívát kell nyújtania a Nissannak, ami megfelel a zöld irányvonalnak, de a kuncsaftok részéről nem igényel kompromisszumot. Merthogy hiába villanyautó-nagyhatalom a Nissan, azt ők pontosan tudják, hogy az akkumulátoros-elektromos hajtás nem minden ügyfélnek ideális. Így született meg az e-POWER hajtáskoncepció, amely ugyan az európai kínálatban új, Japánban már évek óta népszerű.

Városi használatban 40%-os fogyasztáselőnyt ígér a Nissan a lágyhibrid verzióhoz képest. 5 évig vagy 100 000 kilométerig terjedő garanciát vállalnak az elektromos hajtás komponenseire

Ennek a rendszernek a lényege az, hogy van egy nagyon hatékony benzinmotor, amely kizárólag áramtermelésre szolgál és a hajtás feladatát villanymotor végzi. Az elvi működése leginkább a Honda e:HEV rendszeréhez hasonlít, itt viszont a belső égésű motor nem tud bekapcsolódni közvetlenül a hajtásba. A Nissan annyira hisz az e-POWER hajtásban, hogy előrejelzések szerint az európai Qashqai eladások 40%-át ezek a verziók teszik majd ki. Mivel ez a Nissan kompakt méretű, 1,97 kWh-s akkumulátort használ, szó sincs arról, hogy a rendszer jelentős súlytöbblettel járna, a Qashqai 1,6 tonnájával egy plug-in hibridhez képest szinte pillesúlyú. A gyakorlatban úgy néz ki az e-POWER rendszer működése, hogy nagy tempót, 100 km/óra feletti sebességet is elérhetünk anélkül, hogy az 1,5 literes benzinmotor beindulna. Apropó benzinmotor! A háromhengeres, turbós egység teljesen vibrációmentesen jár, hangja a padlógázas előzéseket leszámítva visszafogott. Sőt, az az érdekes, hogy amikor intenzíven gyorsítunk, sokszor szinte csak alapjárat közelében duruzsol a benzinmotor. A gyorsulási élmény nagyon hasonló, mint amilyet az akkumulátoros-elektromos modellekben átélhetünk. Az első kerekeket hajtó 190 lóerős villanymotor az erőlködés legkisebb jele nélkül, mindenféle váltási szünet és gondolkodási idő nélkül hozza mozgásba a Qashqait, erőtartaléka 5 személlyel, teljes terhelésnél is bőséges, a 130 km/órás limitet pikkpakk eléri…

Egy autó, amelybe könnyű a beszállás: az üléspozíció enyhén magas, a hátsó ajtók pedig 90 fokban nyílnak

Ahogyan a hibridekre és villanyautókra, úgy a közöttük félúton elhelyezkedő e-POWER hajtásláncra is igaz, hogy a fogyasztás nagyban függ a körülményektől. A Qashqai esetében ez azt jelenti, hogy városban 4-essel kezdődő értékeket jelez a műszerfal, a tempó fokozásával (gyorsforgalmi út) viszont 6,5-7,0 literes számokkal találkozhatunk. Ha már szóba került, hogy a gyorsulás hasonló, mint a villanyautóknál, az e-Pedal Steppel a fékezés is az. Gombnyomásra egypedálos vezetés is beállítható, ilyenkor fokozott a fékenergia-visszatermelés.

Tág tartományban állíthatók az ülések. A Tekna+ csúcsváltozat nappabőr kárpitozással és masszázsfunkcióval büszkélkedhet. Négy felnőttnek bőséges a hely, a könyöklőben pohártartókat találunk

Az új hajtáslánc azonban önmagában nem biztos, hogy elegendő lenne az átütő sikerhez. A Nissan ezért modernebb karosszériát rajzolt az új generációnak, amely egy könnyen befogadható, modern forma. A modell minden irányban nőtt elődjéhez képest, a hossz 35, a szélesség 32, a magasság 25 mm-rel bővült, míg a tengelytávolságot 20 mm-rel nyújtották meg. A helykínálat nem meglepő módon több mint korrekt (190 centiig a hátsó sor is kényelmes), azonban az igazi piros pont az ajtókért jár. A hátsók már 90 fokos szögben nyílnak, így például kisgyermeket sokkal könnyebb beemelni az ülésbe. A csomagtér 504 literes értéke is átlag feletti (+50 liter), ami nagyrészt annak köszönhető, hogy az új hátsó felfüggesztés miatt a padlólemez csomagtér felőli részét lejjebb tudták vinni.

Az ülések lehajtása után 1,4 m3-es raktérbe pakolhatunk

De a vezetőülésből nézve is sok az ügyes megoldás. Az ajtózsebekben már nem csak 0,5, hanem 1,5 literes palackok is elférnek, illetve 15 wattal töltheti telefonunkat az indukciós felület. A leginkább lényeges változás azonban a minőségi ugrás, amibe az anyaghasználat és számos apróság is beletartozik. Egyrészt már masszázsfunkció is kérhető, másrészt a modell japán mivoltára utalva, a Nissan a Bandai Namco japán videójáték fejlesztővel közösen alkotta meg a hangjelzéseket. Így az irányjelzőknek és a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető hangoknak is dallamos, két-tónusú jellegük van. A Qashqai tehát sokat fejlődött, ennek megfelelően 10 999 000 Ft-os árán sem lehet csodálkozni – ez egy hajszálnyival több, mint a bázis Kia Sportage-é, de kevesebb, mint az Opel Grandlandé. Az e-POWER hajtáslánccal ellátott modellért legkevesebb 13 999 000 Ft-ot kérnek, ami azt jelenti, hogy azonos felszereltség esetén 1 millió Ft-tal drágább a 158 lóerős, 1,3-as lágyhibrid, automatikus váltóval ellátott verzióhoz képest.

TETSZETT
• dinamika
• belső tér minőségugrása
• szélesre nyíló ajtók
• ergonómia
NEM TETSZETT
• úthiba érzékenység

ÖSSZEGZÉS
Az új Qashqai egy minőségbeli ugrást hoz. Sokkal finomabb, igényesebb autó, mint a korábbi nemzedék, az e-POWER hajtáslánccal pedig a Nissan megmutatja, az újító kedv sem veszett ki belőlük.

NISSAN QASHQAI E-POWER
Összlökettérfogat: 1497 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 116 kW (158 LE) 4600/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE)
Max. forgatónyomaték: 330 Nm
Hosszúság/szélesség/magasság: 4425/1835/1625 mm
Tengelytáv: 2665 mm
Saját tömeg: 1612 kg
Csomagtér: 504 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyors. 0-100 km/h: 7,9 s
Max. sebesség: 170 km/h
Átlagfogyasztás: 5,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 120 g/km
A modell alapára: 10 999 000 Ft (Qashqai 1.3 DIG-T Mild Hybrid, 140 LE)
A tesztelt verzió ára: 13 999 000 Ft