Fotó: ACE/Konstantin Tschovikov

A kompakt kategóriába tartozó autók a mindenesek, a családi autótól kezdve a sokat futó céges autókon át a hosszú távú utazásokra használt kombikig terjed a kínálat, ennek megfelelően az abroncsoknak is sokoldalúnak kell lenniük. A nyári abroncsok számára új kihívást jelent a magas hőmérséklet, a tűző napsütésben jellemzően 50°C-ra melegszik az aszfalt, és ilyenkor is jól kell szerepelniük. Az Auto-, Motor- und Radfahrerbunds Österreich (ARBÖ), az ACE Auto Club Europa e.V. és a német GTÜ Gesellschaft für Technische Überwachung mbH tesztcsapata idén 225/45 R17-es méretű, jellemzően kompakt autóknál használt abroncsokat vizsgált a Frankfurt közelében található Triwo-tesztközpontban Opel Astra Caravan és Volkswagen Golf VII Variant tesztautók segítségével.

A száraz úton fékezés a legfontosabb szempont a legtöbb autóvezetőnek, a 100 km/órás sebességről végzett lassításnál már jelentős eltérések mérhetőek. Amíg a Continental abroncsa már 33,7 méter után megáll, az Austone-gumi csak 38,2 méternél – ez a 4,5 méter egészen pontosan egy autóhossznyi eltérést jelent. A középmezőny nagyon hasonló fékutat produkál, centik jelentik az eltérést.

Nedves aszfalton fékezésnél 80 km/óráról lassítanak megállásig, ennél a vizsgálatnál is a Continental abroncsa érte el a legrövidebb fékutat 27,4 méterrel, a Milestone és az Austone abroncsa bő 4 méterrel hosszabb távon tud csak megállni, a középmezőny itt is lényegében azonos fékutat produkál.

A kezelhetőség fejezetnél a köridőn kívül a sofőrök benyomása is számít az értékelésnél. Amíg száraz aszfalton a Berlin kivételével az összes abroncs jól szerepel, a nedves útfelületen már kijönnek az eltérések. Itt is a Continental abroncsa végez az élen, remek a tapadása, jó és kiegyensúlyozott a kormányzási tulajdonsága. A tesztet végző és szubjektív benyomásait tolmácsoló Henning Renner 3 abroncsot nem ajánl, az Austone, a Milestone és a Berlin alulkormányzottan viselkedik, a gyenge tapadás miatt küzdeni kell ezekkel, ami a közúton megnehezíti a vészhelyzetben való manőverezést.

A vízre felúszás vizsgálatnál aztán a feje tetejére áll a korábban mért/tapasztalt sorrend. Egyenes úton és kanyarban egyaránt vizsgálták a több mm vastag vízfelületre való ráhajtást. Amíg a nedves fékezésnél a Maxxis abroncsa még második helyet ért el, addig a kanyar-aquaplaning teszten ez lett a legutolsó. A Vredestein abroncsa a középmezőnyből az élre ugrik, jelentősen jobb eredményt produkál még a Continental abroncsánál is, a korábban gyengélkedő Milestone-gumi a középmezőnyben végez.

A GTÜ/ARBÖ/ACE nyárigumi-tesztjében egyértelműen a Continental Premium Contact 7-es lett a legjobb, emellett még a Vredestein Ultrac, a Michelin Primacy 4+ és a Pirelli Cinturato P7 (idő közben új gumikeverékkel készül) abroncsa kapott nagyon ajánlott minősítést. Ajánlják még a Goodyear EfficientGrip Performance 2-es, a Bridgestone Turanza 6 és a Maxxis Victra Sport 5 VS5 abroncsot is. Az olcsó abroncsok közül a Milestone Green Sport GS-05 és a Berlin Tires Summer HP1 kap feltételesen ajánlott minősítést, az Austone Athena SP-701-es megvásárlását nem ajánlják a szakemberek.