Ismerős lehet az i-Cockpit műszerfal a 308-asból, de mivel pár centivel magasabbra lehet állítani a kormányt, kényelmesebb a 408-as vezetése. Fotó: Stefler Balázs

Szabadjára engedték a formatervezők fantáziáját a kompakt modellsorozatot megkoronázó 408-as esetén, így nagyon dögös megjelenést kerítettek az új szabadidő-kupénak. A megjelenés megítélésénél nem a saját benyomásomra támaszkodok, abból indulok ki, hogy bármerre is jártam az autóval, sokan rácsodálkoztak, rengeteg gyalogos fordult utána, ahogy elhaladtam. A szabadidő-kupé besorolás is inkább csak a formatervezés hatása, hiszen a valóságban mindössze 3 centivel tetőzik magasabban a 408-as, mint a kínálatban hozzá legközelebb álló másik autó, a 308 SW. Magasan van és meredeken emelkedik az övvonal, az oldalsó ablakok résnyi méretűek, a C oszlopban nincs is üveg, csak feketére fényezett betét. A márkától szokatlan módon itt nincsenek lágyan ívelt vonalak, helyette éles peremeket és fény/árnyék határokat látunk mindenfelé, utóbbiak hatására csak ráerősít az alapáron adott Obsession fantázianevű fényezés, amely a kék és a zöld különböző árnyalataiban csillog a napfénytől függően – a metálfény-felár 220 000 Ft, a fehér a drágább gyöngyház-színek között található 290 000 Ft-os áron. A belépő szintet jelentő Allure esetén vízszintes irányban elrendezett krómos hűtőrácsot használnak, a sportos GT modellnél függőleges irányú, karosszéria színére fényezett hűtőrács kerül az első lökhárítóra. Hátulról is különleges a látvány, a tető sarkainál lévő légterelő-elemek, a lökhárító változó mintájú fényezetlen fekete betétje is rendhagyó megoldás.

Kényelmesek az első ülések, nem az oldalpárnák, hanem az ajtókárpit és a középső konzol tartják szorosan az utast. Rengeteg a lábhely hátul, és az ülőlap is elég magasan van a padlótól, de a fejtér csak 1,9 méteres magasságig kényelmes

Jó, hogy a nagy méretű ajtók körbeölelik a küszöböt, de utóbbi nagyon magas, a tető mélyen van, így a tényleges, beszállásra szolgáló nyílás meglepően kicsi. Ha ezen túlteszi magát az ember, akkor a még mindig rendhagyónak számító – eddig mintegy 9 millió autóba került – i-Cockpit belsővel találkozunk, egészen pontosan azzal, amit a legújabb 308-as is használ. De van egy nagyon fontos eltérés, mégpedig az, hogy attól eltérően pár centivel magasabbra lehet állítani a kormány magasságát, így már nem kell feltétlenül ölben lévő kormánnyal vezetni. Hogy a szélvédő tövében lévő műszeregységet látni lehessen, nem csak lent, de fent is kiegyenesítették a kis átmérőjű volán karimáját, amely közvetlen áttételezésű, de eléggé érzéketlen. Egyébként az a nagy újdonság, hogy a központi érintőképernyő alatt egy második érintőképernyőt helyeztek el, amelynek csempéi akár programozhatóak is, és akkor még ott vannak az ezek alá rejtett fizikai kapcsolók, amivel például a klíma-menüt lehet előhozni. Csak automatikus váltóval készül a 408-as, az első ülések közötti széles konzolon találjuk az irányváltót, van itt még indukciós telefontöltő, pohártartó, nagyobb palackokat az ajtózsebekben lehet szállítani. Kényelmesen el lehet férni az első sorban, a másodikban kifejezetten nagy a lábtér, de a fejtér csak 1,9 méteres testmagasságig elég tágas, és mivel keskenyek az ablakok, a térérzet se valami jó. A csomagtér nagy és könnyen hozzáférhető, támladöntés után nagy méretű lépcső alakul ki a padlón.

Hiába nagy az ajtó, ha a magas küszöb miatt alacsony az a nyílás, amelyen át az utastérbe juthatunk. Alapmotornak nem rossz a 3 hengeres turbó, amely a 48V Hybrid modellben, 7 fokozatú duplakuplungos váltóval él majd tovább, öblös a csomagtér, bővítés után hatalmas lépcső keletkezik a padlón

Az 1,2 literes 3 hengeres turbómotor régi ismerős, brummogása halkan, de azért kivehető az egyébként csendes utastérben. A 8 fokozatú automatikus váltó sokat és jól dolgozik, így nem érződik gyengének a viszonylag nagy karosszériába szerelt kis motor, a tesztfogyasztást túlnyomórészt országúti-autópályás utazással értük el, városban ennél várhatóan magasabb lesz az átlag. Jó a futómű elnyelő-képessége még a 19 colos átmérőjű felnivel is, azonban a rugóutak rövidek, így hiába simítja ki az úthullámot-úthibát a rugózás, a karosszéria sokat mozog függőlegesen. Nem tartozik az olcsó ajánlatok közé a Peugeot 408-as, de muszáj figyelembe venni, hogy az Allure alapszint tartalma máshol a második-harmadik felszereltségi szintnek felel meg, és az automatikus váltó is feláras szokott lenni. Magánvásárlóknak modelltől függően 500-620 000 Ft-os árkedvezményt és +4 évvel kiterjesztett Optiway Optimum, összesen 7 év/150 000 km garanciát adnak.

TETSZETT
• könnyű vezethetőség
• gazdag felszereltség
• megjelenés
NEM TETSZETT
• szűk ajtónyílás
• kilátás hátrafelé

ÖSSZEGZÉS
Egyértelműen a megjelenésével hódít, de tágas utas- és csomagterével, kényelmes működésével a 408-as tudása is meggyőző. Azért van néhány tulajdonsága, amelyekkel meg kell tanulni együtt élni, úgymint kamerakép alapján parkolni.

PEUGEOT 408 PURETECH 130
Összlökettérfogat: 1199 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 96 kW (130 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 230 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4678/1848/1478 mm
Tengelytáv: 2787 mm
Fordulókör: 11,2 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 1467/453 kg
Csomagtér: 536-1611 l
Üzemanyagtank: 52 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,5 s
Max. sebesség: 210 km/h
Átlagfogyasztás: 6,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 136 g/km
A tesztautó ára: 14 610 000 Ft