Tisztelet a kivételnek, de a közepes és nagyméretű egyterűek többnyire olyan unalmasak, hogy elkap az ásítási roham, ha csak rájuk gondolok. Prémiumérzést pedig egyedül az új Mercedes B-osztály képes nyújtani, hiszen a többi presztízsmárka nagy ívben elkerüli ezt a kategóriát… Az Opelnél remek érzékkel vették észre a szűk piaci rést, miszerint igazán stílusos és minőségi autót kevesen kínálnak a szegmensben: első blikkre a Zafira Tourer éppen ilyen.

Elődjéhez képest minőségi látványt nyújt a műszerfal. Mivel határozottan tagolt, a temérdek gomb ellenére áttekinthető a középkonzol Elődjéhez képest minőségi látványt nyújt a műszerfal. Mivel határozottan tagolt, a temérdek gomb ellenére áttekinthető a középkonzol

Nemcsak újszerűen merész, hanem egyedi és karakteres is az Ampera stílusában rajzolt arcberendezés. Oldalnézetből ugyancsak látványos a formaterv (krómcsíkkal hangsúlyozott, meredeken emelkedő övvonal, bumeráng alakú C-oszlop, a hátsó ajtóknál hirtelen felfelé kanyarintott karaktervonal), míg a vízszintes tagolás hátulról szélesebbnek és laposabbnak mutatja az autót. Ha már itt tartunk, a Zafira Tourert méreteivel is jócskán elődje fölé pozícionálták: 182 mm-rel hosszabb, 127 mm-rel szélesebb és 50 mm-rel magasabb is, így a Ford S-Maxhoz hasonlóan a kompakt és a nagy egyterűek közötti határmezsgyén egyensúlyoz. Természetesen a tengelytávon is nyújtottak (+53 mm), míg az 1584 mm-es első nyomtáv 96, az 1588 mm-es hátsó pedig 78 mm-rel szélesebb.

Első osztályú kényelem a második sorban

Mindezek ellenére a harmadik üléssor (kizárólag a legmagasabb, Cosmo szinten széria, egyébként 194 000 Ft) továbbra is csak gyerekeknek és mélynövésű felnőtteknek ajánlható hosszabb kiruccanásra. Nem is annyira a lábtér hiánya miatt, hiszen az a középső sor utasainak kárára növelhető, de egyrészt itt felhúzott térddel kell ücsörögni, másrészt a magam 175 centis magasságával a fejem már a plafont verdeste. Amúgy a két pótszék pofonegyszerűen elővarázsolható a padlóból, majd használaton kívül visszahajtható oda. Persze ezt már a Zafira B is tudta, a Tourerben a középső sor 72 ezer forintos Lounge üléskoncepciója az igazán nagy truváj!

A történet addig ismerős, hogy a három különálló ülést egyenként lehet előre-hátra tologatni (ennek megfelelően a lábtér a minimális és a fejedelmi tartományban változik) és a támlák dőlésszöge is állítható. Csakhogy a 280 mm hosszú sínek végén a szélső ülések elkezdenek befelé csúszni, a középső üléstámlát ledöntve, s a két peremét felhajtva pedig egy hatalmas, igényesen kárpitozott, puha karfát kapunk: ezek után két személy első osztályú kényelemben utazhat itt! Néhány egyszerű mozdulattal ezek az ülések is a padlóba süllyeszthetők, így a hétszemélyes üzemmód szerény 152 literes csomagterét több lépésben, egészen 1792 literig lehet bővíteni. Rugalmas variálhatósága mellett praktikus is az utastér, a Merivából ismerős FlexRail sínen csúsztatható könyöklővel és pohártartóval együtt mintegy 30 pakolórekeszt és tárolóhelyet számolhatunk az autóban – ebből aztán jut mindegyik sorba.

Rövid távon elviselhető, de felnőtteknek továbbra is csak szükségmegoldás a harmadik sor. Főleg a fejtér szűkös Rövid távon elviselhető, de felnőtteknek továbbra is csak szükségmegoldás a harmadik sor. Főleg a fejtér szűkös

A vezetési környezet az Insigniával és az Astrával mutat rokonságot, a műszerfal modern és lendületes vonalú, a felhasznált anyagok pedig igényesek. Szóval a nagyvonalúan felszerelt tesztautóban kis híján tényleg „prémiumos” érzésem volt, csupán a helyenként pontatlan illesztések, illetve a navigáció Commodore 64-es grafikája rondít bele az összképbe.

Extra prémium: a határ a csillagos ég

Az 1,4-es benzinmotor kicsinek hangzik egy ekkora autóhoz, de turbófeltöltővel 140 lóerőt és 200 Nm nyomatékot (túltöltéssel plusz 20 Nm) sajtoltak ki belőle. Röpke lélegzetvétel után egyenletesen fejti ki teljesítményét a kis négyhengeres, vidáman a vállára kapja és fürgén mozgatja a másfél tonnás Zafira Tourert – dinamikáját a hatfokozatú sebességváltó rövid áttételezése is segíti. A gyorsulási érzet még jobb is, mint papíron, s előzéskor szintén számíthatunk az erőtartalékaira. Nyomatékosságának köszönhetően még csak nem is kell folyton visszakapcsolgatni – a váltókar pontosan megvezetett, de kissé nehézkesen jár. Tehát a benzines turbómotorral kényelmesen vezethető és csendes a Zafira Tourer, ideális utazóautó. Autópályán, 130 km/órás tempónál viszont már közel 3500-at mutat a fordulatszámmérő, ami a fogyasztásra nézve nem előnyös: a teszt végén 8,4 literes átlagot mértünk. Pedig esetünkben még a 100 ezer forintos start-stop motorleállító rendszer is mérsékelte az étvágyát.

Könnyedén és rugalmasan variálható a középső üléssor. Lehet két- vagy háromszemélyes is, előbbi esetben 5 centivel beljebb is csúsznak az ülések Könnyedén és rugalmasan variálható a középső üléssor. Lehet két- vagy háromszemélyes is, előbbi esetben 5 centivel beljebb is csúsznak az ülések

A Sport gomb megnyomására hevesebben veszi a gázt és élénkebben pörög fel a motor, továbbá „befeszít” a kormány és az opciós Flex-Ride (244 000 Ft) adaptív lengéscsillapítás – elöl az Insignia segédkeretre szerelt MacPherson, hátul az Astra egyszerű csatolt lengőkaros felfüggesztése dolgozik. Viszonylag pontosan és jól vezethető az autó, csekély oldaldőléssel, stabilan kanyarodik, és még a téli gumikon is megfelelően tapad. Ennek azonban ára van, az úthibákat még Normál és Touring üzemmódban sem képes maradéktalanul kivasalni a futómű, a rugózási komfort nem éppen első osztályú – igaz, a tesztkocsit 18 colos alufelnikkel ruházták fel.

Presztízsfurgon: a szépen kárpitozott csomagtér közel 1,8 m3-nyi holmit képes elnyelni Presztízsfurgon: a szépen kárpitozott csomagtér közel 1,8 m3-nyi holmit képes elnyelni

Azonos felszereltség esetén az 1,8-as, 115 lóerős alapmotor és a tesztünkben szereplő 140 turbólóerős csúcsbenzines között mindössze 400 ezer forint a különbség. Egyvalamit azonban nagyon megtanult a presztízsmárkáktól az Opel: a korrekt alapfelszereltség és a három felszereltségi szint mellett még temérdek tételt felárért kínálnak. Így lehetséges, hogy a 6 409 000 forinttól induló Zafira Tourer 1.4 Turbo (140 LE) a legmagasabb, Cosmo felszereltséggel már 7,2 millióra rúg, amit esetünkben az extrákkal sikerült egészen tízmillióig feltornászni…

Hátulról is tetszetős a Zafira Tourer, bár a tetőspoiler (51 000 Ft) és a LED-es lámpa (46 000 Ft) feláras Hátulról is tetszetős a Zafira Tourer, bár a tetőspoiler (51 000 Ft) és a LED-es lámpa (46 000 Ft) feláras

TETSZETT
külső-belső formaterv, minőség
variálhatóság, praktikum
Lounge üléskoncepció
erős és kulturált motor

NEM TETSZETT
gördülési komfort
temérdek feláras extra
Cosmo szinten nívós igazán

ÖSSZEGZÉS
A Zafira Tourer stílusos és minőségi autó, okos és ügyes koncepcióval. Prémiumérzést azonban csak Cosmo szinten nyújt igazán, amit még számos extrával lehet fokozni. Egyébként az Opel több innovatív, a felsőkategóriára jellemző opciót is kínál az autóhoz.

Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo
Összlökettérfogat: 1364 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 4900-6000/min
Max. nyomaték: 220 Nm 1850-4900/min
Hossz./szél./mag.: 4658/1928/1685 mm
Tengelytáv: 2760 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1538/782 kg
Csomagtér: 152/1792 l
Üzemanyagtank: 58 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,7 s
Maximális sebesség: 202 km/h
Város/országút/vegyes: 8,1/5,3/6,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 148 g/km
A modell alapára (1.8i Selection): 5 999 000 Ft
A tesztelt modell ára: 6 509 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!