A Škoda első miniautója voltaképpen nem más, mint a Volkswagen Up! és a Seat Mii ikertestvére – utóbbit nálunk nem forgalmazzák. Az alapvető hasonlóságok ellenére könnyedén meg lehet különböztetni oket, a wolfsburgi törpéhez képest a Citigo kevésbé modern és trendi, a hagyományos hűtőmaszk és orrkötény jellegzetesen skodás fizimiskát ad neki. Hátulnézetből ugyancsak szokványosabb a csomagtérajtó, a lámpabura és a lökhárító kialakítása, ahogy a színválasztékot és a keréktárcsák stílusát tekintve is vannak eltérések.

Kiemelkedő minőség, ötcsillagos biztonság

A háromajtós változathoz képest a csehek 113 030 forinttal kérnek többet a plusz két nyílászáróért, ennyit pedig igazán megér a hátsó utasok kényelmes ki- és beszállása. Egyébként a második sor helykínálata még felnőtteknek is elfogadható – legalábbis a magamra (175 cm) beállított vezetőülés mögött viszonylag jól elfértem, csak az ülőlapot találtam kissé rövidnek. Így aztán akár egy kiscsalád számára is megfelelő partner lehet a négyszemélyes Citigo, s még az útipoggyászt sem kell otthon hagyni: alapesetben 251 liternyi cuccal számolhatunk, de az osztottan dönthető támlákkal bovíthető a csomagtér.

Csipetnyi luxus: kellemes hangulatú a belső, de ehhez rendesen fel kell szerelni az autót. Sok funkcióval bír a hordozható, érintőképernyős navigáció Csipetnyi luxus: kellemes hangulatú a belső, de ehhez rendesen fel kell szerelni az autót. Sok funkcióval bír a hordozható, érintőképernyős navigáció

Funkcionálisan egyszerű kialakítása miatt a műszerfal villámgyorsan áttekinthető, az „anyósoldali” ablakemelő kapcsolóját leszámítva minden kézre esik, s a kezelés magától értetődő. Gondos a kidolgozás, a kapcsolók és kezelőszervek működése kifinomult, a tesztelt Citigo sötét-világos színvilágú és krómszegélyekkel díszített utastere pedig miniautós viszonylatban felettébb értékesnek számít – a csupasz lemezfelületek és a kopogós műanyagok teljesen általánosak ebben a kategóriában.

Ha valaki hajlandó megfizetni, a minőségérzet mellett a Skoda kényelmi és biztonsági felszereltsége (ötcsillagos Euro-NCAP törésteszt) is kompaktautós szintre emelhető! Van itt kérem távirányítású központi zár, bőrborítású kormány, váltókar és kézifékkar, komfortindex, légkondi, MP3-kompatibilis CD-rádió, elektromos ablakok (elöl) és tükrök, napfénytető, hordozható navigációs és multimédiás egység Bluetooth-os kihangosítással, tolatóradar, négy légzsák, menetstabilizáló rendszer, de még koccanásgátló is – persze ezek többsége még a legmagasabb, Elegance szinten is feláras opció. Csakhogy így felextrázva már 3 665 770 forintba kerül a csöppség, miközben egyes márkáknál ennyiért már kompaktautót is kapni…

Feszes tömésű, kényelmes ülések. Elöl „felnőttesen” hosszú, hátul rövid az ülőlap. Mesteri a térkihasználás Feszes tömésű, kényelmes ülések. Elöl „felnőttesen” hosszú, hátul rövid az ülőlap. Mesteri a térkihasználás

Főleg a vételár tükrében számít „költségtakarékos” megoldásnak, hogy a kormány csak magasságban állítható, a vezető oldalára csak egy ablakemelő-kapcsoló jutott, hátul kizárólag billenthetők az ablakok, a kalaptartót pedig nem köti össze zsinór a csomagtérajtóval.

InterCity: autópályán sem elveszett

Menet közben könnyednek és közvetlennek, fürgének és fordulékonynak érezni, sűrű városi forgalomban, szűk utcákon is remekül manőverezhető a Citigo – egyedül a vaskos A-oszlop takar ki többet a kelleténél. Az 1,0 literes benzinmotor (azonos felszereltség esetén a 60, illetve a tesztelt 75 lóerős változat között 110 490 forint az árkülönbség) élénken veszi a gázadást és vidáman pörög fel, 2000-es fordulattól lelkesen gyorsítja a kocsit. Persze a lendületes autózáshoz keményen ostorozni kell a lovakat, és szakadatlanul kapcsolgatni az ötfokozatú sebességváltóval. Szerencsére a kis háromhengeres „brekegése” sohasem tolakodó, kihúzatva inkább egyre viccesebbé válik a hangja, a váltókar pedig pontosan megvezetett és könnyedén siklik a kulisszában. A kormányzás pontos, s a meglepően komfortos rugózás ellenére stabilan kanyarodik a kocsi: a kisebb úthibákat magabiztosan kivasalja a futómű, a nagyobb kátyúktól és a besüllyedt csatornafedelektől származó ütéseket viszont már érezni, a keresztbordákról pedig hajlamos elpattogni az autó.

A kategória legnagyobb csomagtere inkább mély, mint hosszú. Az osztott támla a második szinttől széria, bővítés után „lépcsős” a padló A kategória legnagyobb csomagtere inkább mély, mint hosszú. Az osztott támla a második szinttől széria, bővítés után „lépcsős” a padló

Szóval, ahogy a neve is (city=város, go=megy) utal rá, a Citigo egy hamisítatlan nagyvárosi menő-manó. Csakhogy mi kíváncsiak voltunk, hogyan teljesít, amikor kiszakítjuk természetes mozgásteréből, úgyhogy túlnyomórészt autópályán használtuk. Ekkor utolsó fokozatban 4000-et forog a motor, s némileg felerősödnek a menetzajok, de hosszú távon sem fárasztó az utazás. Úttartása továbbra is biztos, a 130-140 km/órás tempót erőlködés nélkül tartja, csupán a nagyobb emelkedőknél, mondjuk Érd vagy Gyöngyös környékén torpan meg. Étvágya pedig ilyenkor sem szökik az egekbe, beéri átlagosan 5,6 liternyi naftával.

Elegance szinten 14 colos alufelni jár 175/65-ös gumikkal. A gördülési komfort megnyerő Elegance szinten 14 colos alufelni jár 175/65-ös gumikkal. A gördülési komfort megnyerő

VW testvérével együtt igényességével emelkedik ki a miniautók közül a Citigo. Ráadásul a Škoda 2,3 millió forint alatti indulóára az egyik legjutányosabb a szegmensben. Csak a felszereltséggel és az extrákkal kell vigyázni, mert ahogy a mellékelt példa mutatja, könnyen kompaktautós magasságokban találhatjuk magunkat.

TETSZETT
gördülési komfort
kifinomult és pörgős motor
minőségérzet
használati érték

NEM TETSZETT
néhány olcsó megoldás
tesztautó vételára

ÖSSZEGZÉS
Minőségi mini a Citigo, mely nem csak városban jeleskedik, némi kompromisszum árán akár első autóként is képes helytállni.

Škoda Citigo 1.0 75 Elegance
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 55 kW (75 LE) 6200/min
Max. nyomaték: 95 Nm 3000-4300/min
Hossz./szél./mag.: 3563/1645/1478 mm
Tengelytáv: 2420 mm
Saját tömeg/teherbírás: 929/436 kg
Csomagtér: 251/959 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,2 s
Maximális sebesség: 171 km/h
Város/országút/vegyes: 5,9/4,0/4,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 108 g/km
A modell alapára (1.0 60, 3a.): 2 285 280 Ft
A tesztelt modell ára: 2 995 210 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!