A könnyű és közepes kategóriákban nagyon erős, de a távolsági kamionjaival korábban csak a középmezőnyben szereplő Iveco tavaly új sorozattal jelentkezett, a nemzetközi fuvarozásra szolgáló Stralis Active Space formájában. A jármű legnagyobb vívmánya, hogy tágas fülkéjének belsejét az igényeknek megfelelően lehet konfigurálni, méghozzá utólag is. Erre az ad lehetőséget, hogy a modul berendezés elemei egységes rögzítési pontokhoz kapcsolódnak. A Stralis révén a nemzetközi márka alaposan megnövelte piaci részesedését a „felsőházban”, most pedig elérkezett az ideje, hogy hasonló előrelépést tegyen a középtávú fuvarozás és a nehéz áruterítés szegmensében is. Erre a döntő fontosságú lépésre nehéz körülmények között került sor, hiszen a mai ingatag világpolitikai, gazdasági és szabályozási háttér nem teszi lehetővé az események megbízható előrejelzését olyan időtartamra, ameddig egy nagyteherautó-család gyártásban marad. Nagyon körültekintően, de nem félénk óvatoskodással kellett tehát eljárni – de az új járművek láttán az a benyomásunk, hogy jó koncepciót alakítottak ki a főképp német és olasz szakemberek.

Aktív időtöltés

A középtávú fuvarozás sok szempontból azonos követelményeket támaszt a járművel szemben, mint a nemzetközi, de vannak jelentős különbségek is. Ami a hasonlóságokat illeti, erősödik az árumozgatás összefogásának tendenciája, kevesebb, de nagy teherbírású, abszolút megbízható és strapabíró, hatékonyan üzemeltethető gépkocsira, tehát gyakorlatilag a királykategória alvázára, hajtásláncára van szükség. Eltérés viszont, hogy ha nem is olyan rendszeresen, de azért gyakran kell a sofőrnek az autóban éjszakázni, de azért előnyös, ha kisebb a jármű önsúlya és fülkéjének mérete, hogy nagyobb tömegű és térfogatú lehessen a fizetős rakomány. Erre a feladatkörre konstruálták az Active Time fülkét, amely alacsony tetővel és egy ággyal, vagy magas tetővel és két ággyal kapható. Szélessége kisebb (2480 mm helyett 2280 mm), nem annyira tágas, de azért megfelelően komfortos, a vezetőhely pedig megegyezik a „nagy” Straliséval. A keskenyebb fülke csökkenti a jármű fordulókörét (beljebb van a sarka) és általában javítja a manőverezőképességet – ezt az előnyt különösen a nehéz áruterítésben lehet kihasználni, ahol raktárudvarokon kell forgolódni, sűrű forgalomban mozogni. A jármű reggel a telephelyről indul és este ugyanoda tér vissza, hálóhelyre nincs szükség benne, viszont nagyon gyakran száll be és ki a sofőr, ezért az Active Day fülke padlóját lesüllyesztették, lépcsőjét pedig kivételesen kényelmesre tervezték.

Komplett sorozat

Mindkét modellcsaládban szerepelnek alvázak és nyerges vontatók, két vagy három tengellyel, acél- vagy légrugóval. Az alvázakon sokféle hosszúságú és rendeltetésű felépítményt lehet elhelyezni, cserekonténer és autószállítás részére különleges kiviteleket állítanak elő. A nyerges vontatók között vannak közúti-építkezési kivitelek, illetve erősített modellek is, amelyek túlnyomórészt rossz utakon használhatók. A nagymértékben eltérő alkalmazási körülmények széles teljesítményskálát kívánnak meg. A Cursor 8 motor 310, illetve 350 lóerős változatban létezik, a Cursor 10 pedig 400 vagy 430 lóerős. Az első 18 tonna össztömegű áruterítő járműben használható ki optimálisan, az utolsóként említett viszont már megfelel 40 vagy 44 tonnás szerelvény hosszú távú mozgatására is. A kilenc vagy 16 fokozatú, manuális sebességváltón kívül rendelhet az ügyfél EuroTronic 2 robotváltót is. A Cursor 10 motorral ellátott járművekbe négy tárcsaféket és EBS elektronikus vezérlésű fékrendszert szerelnek, 352 lóerőig viszont első tárcsa-, illetve hátsó dobfék jár. A járművek elektromos berendezése multiplex rendszerű, a vezérlőkészülékeket négy CAN-busz kapcsolja össze a központi számítógéppel és a műszeregység digitális képernyőjével. A rendszert előkészítették telematikai rendszer fogadására.

Igen is, meg nem is

Miután tavaly, a Genova környéki hegyes-völgyes autópályákon nagyon jól vezethető, erős klasszisjárművet ismertem meg a nagy Stralisban, érthetően felfokozott várakozással tettem eleget a menetpróbára szóló meghívásnak – ezzel a járművel nagyszerű lesz beszállni az élénk olasz forgalomba! Annál nagyobb csalódást keltett, hogy vezetésre csak a Balocco próbapálya nagy sebességű körén adtak lehetőséget, amelynek három egyenese és óriási ívű kanyarja, sima aszfaltja gyakorlatilag elrejti azt, amire kíváncsiak vagyunk. Elindulás, felgyorsítás kilencvenre, egyetlen, körülbelül 7kilométeres kör, és tessék kiszállni! Ilyen körből is összesen csak háromra nyílt lehetőség, úgyhogy mindössze néhány felületes benyomást tudok közre adni. A 350 lóerős, Active Time fülkés nyerges vontató „pofozós” ZF váltóval állt ki, halknak és kényelmesnek bizonyult, de zavart a középállásnál indirekt, folytonos korrekciót igénylő kormány. Ez azonban csak egyedi beállítási hiba lehetett, mert a magastetős, 540 lóerős, robotváltós nyerges vontató csúcsmodell ugyanolyan precízen és finoman reagált, mint a 310 lóerős platós jármű, rövid Active Day fülkével és szintén EuroTronic 2 váltóművel. Motorjukat alig hallani, vezetőtájékoztató rendszerük nagyszerű, a részletek kidolgozása és az egész koncepció pontosan megfelel a szakterület normális igényeinek. Amint lesz Magyarországon bemutató jármű, részletes tesztben számolunk be tulajdonságairól. Most csupán annyi információval tudjuk kiegészíteni az eddigieket, hogy a Stralis Active Time és Active Day máris megrendelhető, körülbelül 45-60 ezer eurós áron.