Kora tavasszal Németországba szólított a kötelesség. Aktuális tesztautónk, a háromezres dízelmotorral és automata sebességváltóval felszerelt BMW X3-as éppen ideálisnak tűnt a 900 kilométeres utazáshoz. Csupán az összkerékhajtást gondoltuk felesleges, fogyasztásnövelő tényezőnek. Végül az időjárás megtréfált, hirtelen szakadni kezdett a hó. Így aztán csak kihasználtuk az X3 képességeit.

Nagyot lép

A német határt átlépve a sebességtartó automatikán beállított tempót 160 km/órára növeltük, a bajor szabadidő-autó erőlködés nélkül, lazán vette fel a ritmust. A kellemes zenét és a beszélgetést nem zavarta sem szélzaj, sem a gumik nesze, a motor pedig csendesen duruzsolt a háttérben. Egyébként dízeles viszonylatban nagyon kellemes a hangja, de csak akkor ereszti ki, ha odalépnek neki. Beértünk egy kamionsort. Gyorsítanunk kellett, mert a visszapillantó tükörben rohamosan nőtt egy sportkocsi képe. A hatfokozatú automata tüstént visszakapcsolt egyet, a soros hathengeres rázendített lelkesítő nótájára, s az autó keményen meglódult. Lenyűgöző, hogy ilyen tempónál is mekkora erőtartalékai vannak a motornak, s milyen észbontóan húz. Persze, nem csoda, hiszen 218 lóerő és 500 Nm feszül neki az 1,9 tonnás tömegnek. Közel 650 kilométert hagytunk már magunk mögött, a fedélzeti számítógép szerint az átlagfogyasztás 9,0 liter.

Sportszeretet

Hiába a magas építésmód, a BMW sportosan vezethető. Reakciói azonnaliak, készségesen fordul és végtelenül semlegesen viselkedik. Száraz aszfalton a DSC menetstabilizáló rendszernek gyakorlatilag nem is akad dolga. Mindemellett komfortos a kocsi, tudomást sem vesz a keresztfugákról és a kisebb úthibákról. A futómű hangolása arany középút a kényelem és a sportosság között. Előzni országúton is gyerekjáték, az X3 lenyűgözően rugalmas, mindössze 5,7 másodperc alatt ugrik 80-ról 120 km/órára. A hatfokozatú Steptronic sebességváltó azonban mintha nem nőtt volna fel a feladathoz, az első két fokozatban néha erőset ránt, s alkalmanként felkapcsolhatna korábban. Igazság szerint ezt csak városi forgalomban érezni, amúgy jó ütemben és simán kapcsol. Szekvenciális üzemmódban kissé megkésve hajtja végre a pilóta utasításait, de legalább hagyja a leszabályozásig forogni a motort. Az viszont egyenesen észvesztő, ahogyan az 1,9 tonnás dízel szabadidő-autó sportkocsikat megszégyenítő módon, 7,4 másodperc alatt gyorsul százra. Szerintem még hegyi szerpentinen is képes lenne megszorongatni néhányat…

Túravezető

Az Alpok lábánál jártunk, amikor sűrű pelyhekben esni kezdett a hó. Nem fordultunk vissza. A BMW – még nyári abroncsokkal is – rendíthetetlenül kapaszkodott felfelé a havas utakon, a legmeredekebb emelkedőnél sem torpant meg. Az intelligens xDrive rendszer mindig a pillanatnyi igényeknek megfelelően osztja el a hajtóerőt a tengelyek között, extrém helyzetben akár a teljes forgatónyomatékot is képes hátraküldeni. A vezetőnek tulajdonképpen nincs is más dolga, mint forgatni a kormányt és taposni a gázpedált. Az xDrive és a menetstabilizáló minden mást elintéz helyette. Ennél azért valamivel keményebb kihívásoknak is képes megfelelni ez a hobbiterepjáró. Szabadmagassága húsz centi, az első terepszöge 26, a hátsó 24 fokos, 50 centiméter mély patakon is átgázolhatunk vele, meredek lejtőn pedig automatika segít leereszkedni. A kitaposott utat persze nem ajánlatos elhagyni vele.

Prémiumban első

Talán azt gondolhatnánk, hogy a BMW alaposan megkésett kompakt hobbiterepjárójával, a prémiumszegmensben azonban a bajorokat illeti az elsőség. Az Audi Allroad quattro és a Mercedes-Benz R-osztály más célközönségnek szól. Az X3 tulajdonképpen ugyanazt nyújtja, mint a kategóriateremtő Toyota RAV4 vagy a Honda CR-V, csak mindent igényesebben, a márkától elvárható magasabb nívón. Meg persze jóval drágábban: az X3 már alaphangon (2.0i: 150 LE) is 9 660 000 Ft-ba kerül, míg a háromezres dízelért 12 390 000 Ft-ot kell leszurkolni. No igen, a presztízsnek és a sokoldalúságnak ára van!