Klasszikus BMW-formák modern köntösben. A 48 voltos hibrid rendszer működését is nyomon követhetjük. Fotó: Stefler Balázs

Szigorúan véve sem a kombi karosszéria, sem a dízelmotor nem illik a sportos modellek kelléktárába, a BMW-jelenséghez azonban nagyon is hozzátartozik az egymásnak látszólag ellentmondó tulajdonságok közötti egyensúly eltalálása. A 3-as sorozat aktuális generációja még a klasszikus iskolához tartozik, nem csak a veséi mértéktartók, formaterve is éppen azt a sportosan elegáns stílust követi, amely generációk számára tette vonzóvá a BMW-ket. Aki a Touringot választja, nemcsak a sorozat legnagyobb csomagtartóját és a mára védjegynek számító, külön felnyitható hátsó ablakot kapja meg, hanem egy luxusautós arányokkal és az elődeihez méltó karakterrel felruházott családi autót vihet haza. Úgy érezheti magát, mint aki valóra váltotta, nem pedig feladta az álmait!

Hosszú utakon is kényelmesek az ülések. Az M-es biztonsági öv 101 400, a teljes Individual bőrkárpit 1 469 000 Ft-ba kerül

A shooting brake-eket idéző sziluett, a feltűnően domborodó hátsó sárvédők és a formához kifejezetten illeszkedő hátsó lámpák mellett sokat jelent az M-es lökhárítóval kiemelt dupla kipufogóvég is. Maguk a lökhárítók egyébként olyan jól harmonizálnak a karosszériával, mint a fényviszonyoktól függően eltérő árnyalatát mutató Oxide-szürke Individual fényezés. Mára éppen olyan nagyra nőtt a 3-as sorozat, hogy elöl és hátul is kényelmesen elfér benne egy négyfős család, holmijaiknak is találnak majd helyet az igényesen kárpitozott, 500 literes csomagtartóban és a bent kialakított rekeszekben. Tény, hogy a BMW mindig igyekezett a sofőr kedvében járni, az M340d-ben is tökéleteshez közeli a vezetési pozíció, eltalált az ergonómia, a különböző funkciók bevált fizikai gombokkal vagy iDrive-val ösztönösen működtethetők. Semmi szükség a 101 400 Ft-os gesztusvezérlésre, a piac egyik legszebben szóló audiorendszere, a 304 000 Ft-os Harman/Kardon és a 405 300 Ft-os, szélvédőre vetített Head Up Display azonban megéri a pénzét. A tesztprogram során az is kiderült, hogy a müncheniek az utasok kényelmére is nagy figyelmet fordítottak. Ülései elöl-hátul, rövid és hosszú utakon egyformán komfortosak, hátul is hatékony a szellőzés, sőt, a biztonsági öveket is úgy építették be, hogy ne vágják a nyakat, és lehetőleg észrevétlenek maradjanak.

48 voltos lágyhibrid rásegítést használ a BMW

Eredeti filozófiáján túl a dízelmotorok mellett is kitartott a BMW. A kínálatukban a 316d-től a tesztelt 340d-ig 5-féle gázolajos szerepel 8 különböző változatban. Lehet, hogy a 4 hengeres, 190 lóerős 20d minden igényt kielégít, mégis attól lesz a szemünkben igazi BMW, hogy többet tud annál, mint ami feltétlenül szükséges. A 3,0 literes, 6 hengeres, két turbófeltöltővel lélegeztetett dízelmotor 340 lóerőt és elképesztő, 700 Nm nyomatékot ad le, takarékos, tiszta üzemét 48 voltos lágyhibrid technológia támogatja. Az adatoknál sokkal többet árul el a kvalitásairól a kifinomult járása, a belül is hallható, jellegzetesen turbinaszerű hangja és az M-es modellektől elvárt jól adagolható, de kifogyhatatlannak tűnő ereje. Ahogy az xDrive összkerékhajtás, úgy a 8 fokozatú automatikus váltó is alapáron jár, válogatni nem lehet, igaz, ennél jobb összeállítást nehéz elképzelni. A hidrodinamikus szerkezet csak lesi a motor és persze a sofőr kívánságait, akár az Eco Pro, akár a Sport Plus üzemmódban van a hajtáslánc, mindig a körülményekhez igazodik. A 48 voltos indítógenerátornak köszönhetően finoman indul újra a rendszeresen le-lekapcsolt motor, és a visszatöltést is jól menedzseli az elektronika. Nem hiába spórol, az elsősorban országúton és autópályán elért 6,0 literes átlag legalább olyan mesés, mint a képességei. A 3-as a Touring karosszériával is a kategória egyik legsportosabb tagja, első osztályú futóműve még éppen annyira feszes, hogy ez ne zavarja a bent ülőket. A kissé szintetikus, viszont kiemelkedően precíz és gyors kormányzással együtt ujjgyakorlatként produkálja a sportos BMW-kre jellemző vezethetőséget, de utazóautóként is beválik.

Kis tárgyak esetén hasznos a nyitható hátsó ablak. A raktérből dönthető háttámlákat is tartalmazó csomag ára 135 100 Ft

Ezt a csomagot 22 548 000 Ft-tól kínálja az importőr, 9 800 000 Ft-tal többért, mint a 122 lóerős alapdízelt (316d). Ebbe az összegbe egy Mini Clubman Cooper S is belefér, de a konfigurátorban nézelődve további milliókat költhetünk el arra, hogy a kiszemelt 3-as Touring mindenben megfeleljen álmaink BMW-jének.

A 10 mm-es ültetést és elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókat jelentő adaptív M futómű felára 202 700 Ft

TETSZETT
• fejlett technológia
• vezetési élmény
• kis fogyasztás
NEM TETSZETT
• ajtócsukódás hangja
• magas alapár

ÖSSZEGZÉS
Nincs olyan feladat, amivel egy 20d ne bírkózna meg, a márka rajongói a sorhatos 30d-vel is boldogok lehetnek, az M divízió azonban rátett még egy lapáttal, hogy a 3-as sorozatot igazi gázolajos csúcsmodellel koronázza meg. Az M340d xDrive Touring olyan sportos, ahogy azt egy BMW-től megszoktuk, és olyan praktikus, ahogy azt egy kombitól elvárjuk.

BMW M340d xDrive Touring
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 biturbó dízel
Max. teljesítmény: 250 kW (340 LE) 4400/perc
Max. forgatónyomaték: 700 Nm 1750-2250/perc
Hossz./szél./mag.: 4713/1827/1440 mm
Tengelytáv: 2851 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1583/1567 mm
Fordulókör: 12,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1955/535 kg
Csomagtér: 500 – 1510 l
Üzemanyagtank: 59 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 6,1-6,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km
CO2-kibocsátás (WLTP): 160-177 g/km
A modell alapára: 12 031 000 Ft (318i Touring, 156 LE)
A tesztelt verzió ára: 22 548 000 Ft