Néha a csúnyább az olcsóbban javítható. Ronda horzsolások a küllőkön, de csak a lakkréteget húzták meg. Fotó: Dombóvári Mihály

Nem egy különleges alkalom, ha megsérül egy könnyűfém felni. Elég, ha egy párhuzamos parkolás során a szegélykövek egyike eláll a sortól, már karcolódhat is a keréktárcsa pereme. A korszerű könnyűfém felnik felületi bevonatrendszerének sérülékenysége lényegében azonos az autó fényezett lemezfelületeinek érzékenységével. S gyakorta a helyreállítása is hasonló munkafolyamatokat igényel. A felniken látható felületi sérülések komolyabb szerkezeti hibákról is vallhatnak. Nem mindegy, hogy egy peremsérülés a fent említett egyszerű parkolási hiba eredménye, vagy egy nagyobb sebességű kátyúba ugratás járulékos nyoma. Ezért a sérült felniket érdemes megvizsgáltatni autószerelő, vagy gumis szakemberrel is, aki egyszerű módszerekkel ellenőrizheti, hogy deformálódott-e a keréktárcsa.

A kitüremkedett anyag is lecsiszolható, és ezt kell tenni, ha gittelték a hiányt

A deformált felni hatása vezetés közben is érezhető, hasonlóképp, mint a kiegyensúlyozatlan (vagy elfékezett) gumiabroncs, rázni fog az autó. Ez a kormányzott keréken lévő felni hibájánál jobban érezhető, a hátsó keréktárcsák hibái tovább sunnyoghatnak. A sérülés mértéke meghatározza a javítási megoldásokat is. A legjobb esetben csak felületi sérülések alakulnak ki, lényegében a bevonatrendszer hibájaként. Ez nemcsak csúnya, hanem a sérüléseknél megindulhat a korrózió és a bevonat leválása. A csak felületi hiba, amelynek a mélysége nem hatolt át a bevonatrendszeren, csiszolással, polírozással javítható. Akár úgy is, hogy a gumiabroncsot sem kell leszerelni a keréktárcsáról.

Alattomos kis peremsérülések, hiányzó anyaggal és nehezen helyreállítható bicolor felületkezeléssel

Amikor a járdázás fémet is vitt, már bonyolultabb a helyzet. Ekkor érdemes ellenőriztetni a felni szerkezeti állapotát is. A javításhoz mindenképp le kell szerelni a gumiabroncsot. A javítók a hibát síkba hozzák és akkor dönthetnek a megoldásról. Kisebb „fémhiányok”, amelyeknek nincs hatása a felni funkciójára, klasszikus fényezői módszerrel is pótolhatók, gitteléssel. Betartva a bevonatrendszerek felépítésére vonatkozó szabályokat, szép eredménnyel javítható a felni. A gondot az jelenti, ha a keréktárcsa felületkezelése speciális. Nehezebb felújítani a „bicolor”, tehát több színből álló felniket, még inkább, ha az egyik színhatást a fém polírozásával érték el. A polírozás már csak a felületkezelés jellegéből adódóan is nehezen lakkozható, speciális anyagok használatát igényli. Sokan nem is vállalják el a felújítását emiatt.

Felnifújásra kialakított mini fényezőfülke. A felniken a küllők hátoldalába, vagy az agyrészen szokták jelölni a típust, ami kiindulás a felújítóknak, ha hegeszteni kell

Amikor kitört egy darab a felniperemből, a felújítás során megoldás lehet a felhordó hegesztés. Ekkor anyagot visznek fel az „eltűnt” helyére hegesztési technológiával. Ez már egy drágább beavatkozás, valamint nem minden könnyűfém ötvözet engedi, akár a hegeszthetőség, akár a hőterhelés miatt, amely megváltoztathatja az anyag szerkezetét (kilágyulhat). Így könnyen előfordulhat, hogy egy könnyűfém keréktárcsa javíthatatlannak nyilvánul. A felhegesztést követően a fölös anyagot forgácsolással tüntetik el, majd következhet a fényezéstechnikai felületvédelem, mint az egyszerű felületi karcok felújítása során.

A leszerelt felni belső oldalát is ellenőrizni kell. A belső perem hajlamosabb az ovalitásra, hiszen nem támasztják a küllők