Magyarország nem barátja az autók futóműveinek, a gyenge minőségű utak próbára teszik a járműveket. De nem csak a kátyúk keserítik az autósok életét, a sokféleképpen telepített fekvőrendőrök is mintha az alkatrészgyártók biztatására épültek volna. Elméletileg az adott útvonalon a megengedett sebességgel gond nélkül kéne áthajtani rajtuk, ezt azonban csak nagyon kevés helyen szabad megkockáztatni.

A futómű-alkatrészek az átlagautók esetében nem drágák, nem szabad ezen spórolni. Fotó: Dombóvári Mihály

A futóműhibák többsége nem azonnal alakul ki. Persze van olyan is, ami rögtön észrevehető, például egy erős kátyúba hajtás, vagy járdázás után görbülhet a kormányösszekötő, vagy elállítódhat a futómű. A kormány sem áll egyenesen, és az autó is jobbra-balra sétál az úton, holott addig tudott egyenesen menni. Azonban a kopás-elhasználódás miatti futóműhibák rendszerint lassan alakulnak ki, a sofőr pedig hozzászokik a nagyobb holtjátékokhoz, enyhe félrehúzáshoz, vagy a növekvő menetzajhoz.

A fejlettebb, többlengőkaros futómű-megoldások hibafeltárása is nehezebb, és a javításuk is drágább

A rossz futómű többféleképpen is jelzi a baját az autósnak. Lehet ez a már említett félrehúzás, zaj, kopogás, lengés, vagy a gumiabroncsok rendellenes kopása. Ezeket megfigyelve kikövetkeztethető a hiba eredete, illetve ezek közül bármelyiket észlelve lehet menni a szervizbe. A rázó kormány rendszerint a kerekek kiegyensúlyozatlanságára utal, a vibráció a sebesség változásával gyorsul-lassul. Ha a rezgés csak bizonyos sebességhatárok között jelentkezik, feltehetően szálszakadásos a gumiabroncs.

Régi és új: nem a rozsda a baj, hanem az, ha a gumi- és műanyag részek elkopnak, elöregednek

A kormány másról is árulkodhat: nagy kerékkitérítési szöget igényló manővereknél (pl. parkolás) jelentkező ropogó hang a toronycsapágyak hibájára utal. A kormány nagy holtjátékát okozhatja a kormányösszekötő gömbfejek kopása, vagy a kormánymű fogaslécének kopása is. Ha koppanást is hallani, a kopás bizony már veszélyesen nagy mértékű A kormány forgatása közben hallható zúgó hang a rásegítő közeledő végét jelzi (végállásokban természetes jelenség a zúgás), a nem egyenletes rásegítő erő az elektromos szervó hibájára utal. Az autó félrehúzása rendszerint futóműbeállítási probléma.

A tervezetten deformálódó szilentek hibáját nehéz észrevenni gyakorlatlan szerelőnek, főképp, ha a gumibetét takart beszerelt állapotban. Mögötte ilyen szakadt is lehet

Amennyiben a félrehúzás csak gyorsításkor jelentkezik, az szilenthibára utal, főképp, ha fékezéskor, vagy hirtelen gázelvételkor is tapasztalható. A fékezéskori elhúzás fékhiba is lehet.

A kormánymű fogaslécet gumiharang is védi. Ügyelni kell az épségére, különben gyors lesz a kopás

A rossz futómű-beállításra más is utal, például ha a kormány kitérítés után nehezen tér vissza középállásba. Mindemellett a gumi állapota is árulkodó, ugyanis tartósan elállítódott futóművel féloldalas lesz a gumikopás. Ha a gumi futófelületének közepe, vagy párhuzamosan a két széle kopottabb, az már a rossz abroncsnyomás eredménye (előbbi esetén túl nagy, utóbbinál túl alacsony a nyomás). A foltos gumikopás vészfékezésről, vagy a rossz lengéscsillapítókról árulkodik. Utóbbira utal, ha az autó kanyarokban, gyors manővereknél hajlamosabb a kitörésre, ami sajnos szintén megszokható. Lelepleződik a hiba, ha kanyarodás közben például íves felüljárón a dilatációs hézag, keresztirányú repedés, vagy aszfaltgyűrődés megdobja a kocsit és az nyomot veszt, elpattog.

Nem muszáj a legdrágább alkatrészeket választani, lengéscsillapítóból például nagy a kínálat

Mindenképp menjünk el szervizbe, ha kis úthibákba hajtva a futómű felől koppanásokat hallani: gömbfej, stabilizátorrúd, szilenthiba is lehet. A sebességgel arányosan emelkedő hangerejű búgás-mormogás a kerékcsapágyak hibája lehet, de ez könnyen összekeverhető az öregedő gumiabroncsok nagyon hasonló hangjával. A szakemberek meg tudják mondani, melyik alkatrész a bűnös.