A motorvezérlő által küldött hibajelek két csoportra oszthatók. Az egyik pontosan meghatározza a hiba eredetét, a másik pedig konstatál egy jelenséget, az azt kiváltó okot azonban már a szerelőnek kell megtalálnia. A szóban forgó autó motorvezérlése több hibajelet is tárolt. Az egyik elég egyértelműnek minősült, a katalizátor utáni, úgynevezett „monitor” lambdaszonda hibáját jelezte. Ennek a szondának a feladata a katalizátorból távozó kipufogógáz károsanyag-tartalmának ellenőrzése, tehát keverékképzési, gyújtásidőzítési, azaz motorvezérlési jelekhez nem szállít adatokat, csak az említett feladatot végzi. A másik jel egy jóval általánosabb gondról tájékoztatott: hibás a keverékképzés. Ennek aztán ezer oka is lehet, de többek között az is, ha rosszul értékeli a „végeredményt” a lambdaszonda.

Balra a régi, jobbra az új lambda-szonda. Fotó: Dombóvári Mihály, Lővei Gergely

A javítás a lambdaszonda cseréjével kezdődött. Ehhez kézügyesség és speciális kulcs is szükséges, mivel az adott típusnál a tűzfal alja és a lefelé-hátrafelé tartó kipufogócső közötti szűk helyen kellett keresni a szondát. Bekerült az új alkatrész, a szerelők pedig törölték a hibajeleket. De a kocsi nem gondolkozott sokáig és újra felvillant a „check engine” sárga piktogramja. Következett az újabb kiolvasás, ez alapján a lambdaszonda már jó, arra nem küldött jelet, de a keverékképzési hiba megmaradt. Mivel tíz év feletti, közel 200 ezret futott autó volt az alany, számba vették, mi minden öregedhetett el. A gyújtást hibaokként kizárták, minthogy kevéssel előtte kapott az autó új gyertyákat, kábeleket és sortrafót. Megoldásként felmerült, hogy falsot szívhat a motor, amire más jel is utalt. Átnézve feltűnt a szerelőknek a kartergáz-visszavezető csőrendszer már javítgatott, nem gyári állapota, a motorblokk felől repedésekkel. Mivel ez a rendszer összeköttetésben van a szívóoldali vákuumcsövekkel (onnan kap vezérlést), a cseréje mellett döntöttek. Gyakori típusról lévén szó, utángyártottként is kapható kartergázrendszer, így megrendelték. Kiszerelték a régit, beillesztették az újat, majd törölték a hibajeleket a vezérlés memóriájából. Az indítás után kiderült, hogy jó helyen javítottak, a keverékképzési hibajel nem jött vissza, és az autó motorüzeme is egyenletesebbé vált.

A kiszerelt kartergázrendszer elemei. Elöregedett műanyagok, számos helyen repedéssel, tömítetlenséggel