Kazettás fejegység kontra digitális adattár. Próbaüzem a csak félig visszatolt fejegységgel. Minden működött. Fotó: Dombóvári Mihály

Ahhoz, hogy az öregedő autóban is használhatók legyenek az újakban már megszokott adatforgalmazási technikák, több lehetőség is nyitva áll. Persze a legegyszerűbb kicserélni az elavult fejegységet olyanra, amely fogad USB-t és kommunikál Bluetooth platformmal. Előfordulhat viszont, hogy az autó használója amúgy elégedett az adott készülékkel, vagy ragaszkodik annak gyári megjelenéséhez, minthogy eredeti tartozék. Egy kis keresgéléssel találtunk olyan eszközt, ami megoldja ezt a kérdést is.

A készülék a dobozból kibontva a tartozékokkal

A 90-es években rajtolt magyar Dension termékei között szerepel a Gateway Lite nevű eszköz, amely képes ellátni a fenti feladatot. Ebből kétfélét kínálnak, az egyik az USB csatlakozási lehetőséget biztosítja, a másik, drágább fajtája Bluetooth kapcsolatra is képes (megkülönböztetésül kapott még egy BT betűjelet). Alapvetően egy jeldekóder, a fejegység számára analóggá alakítja a digitálisan érkező és általa feldolgozott, olvasott jelet. Jellemző a technológia fejlődésére, hogy lassan már ezek az eszközök is túlhaladottak lesznek, hiszen kb. 5-10 évvel ezelőtti fejlesztés eredményei. A lényeg azonban, hogy a pillanatnyi problémát megoldják. A gyártó a fejegységről való vezérlést úgy oldotta meg, hogy a CD-tár funkció kapcsolóival lehet parancsokat küldeni, ha USB-portra pendrive-ot csatlakoztatva hallgatnánk a zenét (talán ez a legáltalánosabb adathordozási forma). Természetesen ha a gyári (vagy meglévő) fejegység kormánykapcsolókról is vezérelhető, értelemszerűen ez is működik. Ha az USB-re egyéb médialejátszó eszközt, vagy vezeték nélküli kapcsolattal okostelefont csatlakoztatunk, az eszközről és a fejegységről is működik a vezérlés.

A beszerelés kezdő lépése a magnó kihúzása: a kék kábel az utólagos CD-táré, az RCA és a vezérlő csatlakozókat fogadta és osztotta el a gyári „csokiba”

A beszerelés viszonylag egyszerű. Igaz, ez attól is függ, hogy mit szeretne a tulajdonos. Esetünkben a teljes elrejtés volt a cél, így ilyen irányban haladt a beszerelés. Minden a fejegység kihúzásával kezdődött. Egy használt autónál ilyenkor érik meglepetések a szerelőket, amelynek oka általában, hogy korábban is „mókoltak” az autóval. Most egy egykori kihangosító beszerelésének öröksége maradt hátra, néhány felesleges kábellel. A bekötési ábra szerint kellett egy táp, ami gyorsan meglett. A rejtett elhelyezés miatt egy USB-hosszabbító kábel is bekerült, ennek az egyik végét a készülékhez csatlakoztatták, a másikat kivezették a fejegység alatti tárolórekeszbe – itt lehet a pendrive-ot kényelmesen csatlakoztatni. Mivel a BT betűjelű készülék a vezeték nélküli kapcsolat lehetőségeit kihasználva telefonkihangosítóként is funkcionálhat, felmerült ennek a lehetősége is. Ehhez a gyártó egy hosszú kábelt és egy mikrofont is mellékelt. Azonban a tulajdonos ezt nem kérte, így ezek a dobozban maradtak. A csomagtartóban dolgozó CD-tárat lekötötték (ez az áldozat a fejlesztésért), majd a csatlakozója helyére költözött a Dension típusspecifikus csatlakozója. Ehhez persze vásárláskor ellenőrizni kell, hogy az adott autóhoz használható-e az eszköz, ebben segítség a gyártói honlap tévesztésmentes felülete, ahol még a kompatibilis fejegységek fotója is szerepel. A kék dobozka kapott egy zörgés és sérülés elleni vékony habszivacs csomagolást, majd beépítették a légkondicionáló vezérlő panelje mögé, ott bőven volt hely. Ezután jött a próbaüzem, még a félig kihúzva hagyott fejegységgel. Minden működött, így a magnó is a helyére került, immár egy ma joggal elvárt funkcióval is bővülve.

A készülékre rákötötték a szükséges kábeleket

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!