A gyorsszervizek lényege, hogy viszonylag egyszerű javítási munkákat vállalnak, s igyekeznek azokat rövid időn belül megoldani, hogy az ügyfél mielőbb mehessen az útjára. Mindez nem jelenti azt, hogy a bonyolultabb ügyekkel elhajtják a kuncsaftokat, azokat ütemezetten vállalják, miként más szervizek is, de ott a gyors vállalási határidő már nem tartható. Amit az eszköz és tudáskészlet megenged, azt javítják, már csak azért is, mert nagyon sok művelet során találnak nagyobb lélegzetvételű teendőt is.

Olajcseréhez felkészülni. Gyári eredetű alkatrészek kerültek az öreg, de jó kondíciójú autóba. Fotó. Dombóvári Mihály

A szervizlátogatás apropója egy egyszerű őszi karbantartás volt, olaj és szűrőcserék, valamint a négyévszakos gumik ellenőrzése, centrírozása, szelepcseréje és pozícióváltása. Ami érdekesség, hogy bár egy öregedő Opel Corsa C volt az alany, azonban 40 000 km alatti futásteljesítménye okán a szerviz beszerzett gyári GM olajat és szűrőket az autóhoz – bizonyítva, hogy ezt nem csak márkaszervizek tehetik meg. A négyévszakos gumit használók sokszor úgy gondolják, hogy a teljes gumikérdésről „le van a gondjuk”, amíg el nem kopik. Azonban a napi használatban lévő autók kerekei a kátyús-vacak útjainkon kapnak rendesen, emiatt évente érdemes ellenőriztetni a négyévszakosokat is.
Szintén évente érdemes pozíciót váltani, azaz a hajtott tengelyről átszerelni a kerekeket a nem hajtott tengelyre, ezzel az érhető el, hogy egyenletesen kopjanak a gumik, és majd garnitúrában lehessen cserélni, ha lefutottak. Továbbá öregednek a szelepek, így 2-3 évente jó kicseréltetni, mert idővel nem tartják a nyomást. De ezt trükkösen teszik, mert nem feltétlenül engednek le teljesen. Például a tulaj észreveszi, hogy puhább az abroncs – mert a kanyarban csikorog, vagy lehúzott ablaknál fura hangot ad, nem a gördülési monoton zajt –, ezért felfújja a megadott értékre, mondjuk 2,2 bar nyomásra. És másfél nap után ismét csikorog, és ismét csak 1,9 bar nyomás van az abroncsban: mert a romló szelep ez utóbbi értéket még megtartja, de a nagyobb, kívánt értéket már nem. Ki kell tehát cserélni, filléres dolog.

Az új és a régi szíj, utóbbi lóg, megnyúlt. Jól látni a régi szíj fényesedését: nem csoda, hogy visított

Miközben a Corsával foglalkoztak, körbenéztünk a többi szervizálláson. Az egyiken egy Suzuki Wagon R+ állt, amely a kenyere javát már rég megette. Sivító ékszíjhang miatt hozták be. Így kiszerelték a hosszbordásszíjat, amely bár még látványosan nem töredezett, a bordák árkaiban jól láthatóan felkeményedett, és már meg is nyúlt. Újat fűztek be, amely összehasonlítva a régivel valamelyest kisebb átmérőjű volt, mert a régi már annyira elnyúlt. Lett volna még mit csinálni a Suzukin, de a tulajdonos a kocsi túlélésére áldozott csak. Egy másik szervizben a kilyukadt fűtőradiátor problémáját úgy oldották meg, hogy lekötötték a rendszerről a fűtést – erre most derült fény…

A felni frontrészén látni, miképp kenődött fel az abroncs a peremre. Az árulkodó gumi: nem véletlenül kopik aszimmetrikusan

Közben befutott a műhelybe egy Németországból viszonylag frissen importált Audi A6 Avant is. A V8-as motorú utazóautó futásteljesítménye nem érte el a 200 000 km-t, állapota is ennek megfelelő. Gumiproblémával érkezett a kocsi, aszfaltfelgyűrődésre futott és szálszakadt lett a jobb első abroncs. Leszerelték a kereket, de ekkor már sejthető volt, hogy nem csak ez a problémája a kocsinak. A sérülés jól látható volt, a külső gumipaláston dudor, a belsőn deformáció alakult ki, egyértelműen cserélendő.
Azonban a gumik belső éle is tükrösre kopott, ráadásul mindkét oldalon. Az autót átvizsgálva a hibafeltárás a többlengőkaros futómű felső lengőkarpárjainak a kiverődött szilentjeit hozta ki „bűnösnek”. Ennek a javítására későbbi időpontot választottak. A gumikérdés megoldásaként teljes garnitúra új gumit választott a tulajdonos. De az ütött felni helyett a pótkerék került elő (ugyanolyan könnyűfém), mert tojás lett a sérült, pótkeréknek berakták az autó ott tárolt egyik téligumis felnijét. A tojáskereket átgörgőzték, hogy ismét kör alakú legyen, és másnap került vissza a kocsiba pótkeréknek.

Cikkünk elkészítéséhez a szentendrei BLT Szerviz nyújtott segítséget.