A csöpögő, szivárgó bármiféle folyékony segédanyag amellett, hogy szennyezi a környezetet, valami hibára utal. A hiba feltárásához fel kell ismerni a szivárgó folyadékot, majd megkeresni a hibaforrást. A folyadék milyenségéről a színe, szaga, állaga, viselkedése (illékonysága) árulkodik, ezek alapján derül ki, hogy mi a feladata, hogy az autó gépészetének mely részéből származhat. A folyadék azonosításához szükséges némi autószerelői tapasztalat, különben csak összekoszolja a kezét a vizsgálódó, de eredményre nem jut.
A szivárgások helyének behatárolása jó 20 éve már bonyolultabb feladat. Ennek egyszerű oka, a motorok, a motortér tokozása, a haspajzsok alkalmazása. Ezek elsődleges feladata a közhasználatú nevük ellenére nem a közvetlen fizikai sérülések kivédése (mivel anyaguk műanyag, erre nem képesek), hanem a légellenállási érték csökkenése és a motortér fröccsenő víz elleni védelme. A haspajzsok felfogják a lecsöpögő folyadékokat, így aszfaltfolt csak akkor lesz belőlük, ha olyan mennyiség távozik üzem közben, ami képes lecsorogni a tokozásról. Ekkor általában már elég kifejlett szivárgásról lehet szó.

Szivárgás többnyire a blokk és az olajteknő közötti tömítés defektje miatt alakul ki. A cseréhez makulátlanul el kell távolítani a régi zárótömítést! Fotó: Dombóvári Mihály

A tulajdonosi, szerelői hanyagság is segítheti a hibafeltárást. Használtpiaci tapasztalataink szerint a 10 éves autók feléről, a 15+-os autók háromnegyedéről hiányzik a haspajzs. Ez azt jelenti, hogy ezek a kocsik ugyanúgy csöpögtethetnek vidáman, mint a még ezeknél is idősebbek, és így a hiba is előbb észrevehető. Így volt ez a műhelymunkán ért Hyundai esetén is. Haspajzs hiányában, mint egy becsületes kankutya, a kocsi is minden helyet megjelölt, ahol megállt. Ilyenkor bizony érdemes figyelmet szentelni a jelenségnek, és mielőbb szerelőhöz vinni.
A kocsit megemelve elég egyértelmű volt a szivárgás forrása. Az olajteknő külseje úszott az olajban, miközben felette a motorblokk lényegében száraz volt. Megadta magát az olajteknő tömítése. Ezek a viszonylag vastag tömítések is öregednek, a hőterhelés hatására egyre ridegebbé válnak. Idővel hajszálrepedések képződnek bennük, ahol az olaj utat talál a szabadba. A szivárgás idővel persze egyre intenzívebbé válik, megoldást pedig csak a tömítés cseréje jelent.
Ehhez le kell szerelni a hozzáférést akadályozó egyéb alkatrészeket. Alapvetően nem szokott sok lenni, de, ha valaki otthon vállalkozna rá, készüljön fel a típusból, mert van olyan autó, ahol még a váltót is le kell húzni, hogy hozzáférhetővé váljon a teknőtartó csavarok sora. És nem elfelejtendő a kenőolaj leeresztése, akár egy olajcserénél. Ha már félidőn túli a motorolaj, érdemes frisset betölteni az összeszerelés után.
Az olajleeresztés után esetünkben viszonylag sima ügyként távolította el a szerelő az olajsáros teknőt. Az öreg tömítés java a blokkon maradt, így a teknő alapos tisztítása után a blokk felfekvő felületéről is el kellett távolítani a tömítésmaradványokat. A munkát segítheti, hogy léteznek tömítés eltávolító segédanyagok is. Az alapos tisztítás nagyon fontos, mert a fentmaradó régi tömítésdarabkák megakadályozzák az új tömítés egyenletes felfekvését, és ezeken a helyeken a nagynyomású olaj azonnal utat talál majd a szabadba.

Árulkodó jelek egy bevásárlóközpont mélygarázsában. Aggasztó, hogy mennyi autó hagy maga alatt olajpecsétet

Az új tömítést klasszikus módon, finoman beolajozva szokás a helyére illeszteni, majd pasztába „ragasztva” feltenni. Ez utóbbi esetben arra kell vigyázni, hogy ne kerüljön fel sok a pasztából, mert annak kinyomódó részei üzem közben leszakadnak, és a belső oldalon bekerülnek az olajáramba, könnyen dugulásokat és elégtelen kenést okozva, ami súlyos motorkárokat idézhet elő. Tehát csak finoman a pasztával! A gyártók jelölik a csavarok meghúzási sorrendjét és nyomatékát, ezeket is érdemes figyelembe venni, mert más a lemezkarter, és más az öntvénykarter meghúzási folyamata. Mikor helyén a megtisztított olajteknő a vadiúj tömítéssel, feltölthető a motor kenőanyaggal. Járatva az is kiderül, hogy jó munkát végzett-e a szerelő.

ENNEK ANNYI!
Az autó tulaja csupán a téli, fagytűrő ablakmosó folyadékot szerette volna utántölteni, de figyelmetlensége nagy kárt okozott. A mosófolyadék-tartály rendszerint kék kupakja helyett a motorolaj-betöltő sapkáját csavarta le, majd öntötte be a híg elegyet. Indítás után nem sokkal megadta magát a motor, amelynek szétbontása során ez a kép tárult a szerelők elé… Mivel a blokk belső fém alkatrészei nem szenvedtek mechanikai károsodást, csupán a kenőanyag és a mosófolyadék állt össze habszerű emulzióvá, teljes bontás és tisztítás után még megmenthető lesz.