Jellegzetes látvány a bemattult piros fényezés egy öreg kocsin. Ráadásként karcolások, elszíneződések is csúfították a kis Suzukit. Fotó: Dombóvári Mihály

Már 12 éve mutatja be izgalmasabb munkáit nekünk az amerikai származású Jesse O’Conor, a Zenith Detailing agytrösztje. Megszoktuk, hogy Maseratik, Teslák, Ferrarik gyógykezelései miatt hív minket, így igencsak meglepett, amikor a „küldtem pár képet, nézd meg” üzenet megnyitása után egy öreg, lepukkant Suzuki Wagon R+ fotóit láttam meg. Lapozgatva a képek között ott voltak az eredeti állapot és a már javított részek fotói is, ez utóbbiakon ugyanaz a kocsielem már kiglancolva csillogott.

Nem csak elit autók szépülnek a keze alatt, Jesse szívesen dolgozik leharcolt, olcsó kocsikkal is, amelyek feltámasztása szakmai kihívás is. A lényeg a végeredmény, és hogy a kocsi visszaszerezze a gazdája becsületét

Gyorsan el is gurultam Jesse kozmetikájába, hogy mutassa meg, mit művelt az autós körökben sokak szerint már menthetetlen állapotú fényezéssel. Hogy milyen volt? Totál bemattult, kifakult és még itt-ott fellelhető fekete elszíneződés: például az ablakmosó fúvókáknál, ahol a tisztítófolyadék folyamatos csorgása megmarta a lakkozást. Jesse rögtön magyarázta is: „Ez a fényezés rákfenéje, de meg lehet csinálni, le kell vágni róla az egész beteg felületet”. Lényegében elkezd a fényezés oxidálódni. Ez a nyavalya jellemzően a piros autókat sújtja, a második veszélyeztetett szín a narancssárga – az UV megeszi a színt. Összenézve a kollégájával megerősítették, hogy fekete autón még nem találkoztak a jelenséggel, és a szürkéknél is inkább a lakkbetegség a jellemző, nem a színréteg avulása.

Egy kis bemutatózás ápolószeres polírral. Oldószerrel letörölve a felvitt anyagot, hamarosan látszott, hogy semmi nem történt

Előkerültek a szükséges eszközök és anyagok. Jesse elsőre megmutatta, mi történik, ha ápoló polírral rámegyünk a felületre. Látványra nagyon szép az eredmény a bemattult fényezés csillogni kezdett. Ennek örömére oldószeres ronggyal letörölte a kifényesített felületet, és valóban. Amint leoldódtak az ápoló-fényesítő waxok, újra ott volt az őszinte, kiégett matt felület. Tehát az olajos ápoló anyagok rövid időre látszólag helyrehozhatják a bajt, de nem tart sokáig, kidobott pénz a manőver.

Jesse elmondta, hogy a felső „romlott” réteget el kell távolítani egy mélypolírozással. Lehetne csiszolni, akár nedves papírral is, de munka közben nem látható az eredmény, hiszen a csiszolás maga is mattít. És nagyon nem mindegy, mennyire vékonyodik el a festékréteg, főleg az eleve csekély vastagságú japán fényezéseknél. Csiszolással „túl lehet tolni”, és akkor már tényleg csak az újrafényezés segíthet az autón. Ezért kb. 2-3000-es nedves csiszolópapírnak megfelelő políranyagot visznek fel géppel a beteg fényezésre, ezzel dolgoznak, lassan, óvatosan, folyamatosan kontrollálva a munka eredményét. Ez bizony sokáig tart, még egy olyan kisautó esetén is, mint a szóban forgó Wagon R+, másfél napot igénybe vesz a matt réteg óvatos „levágása”. Jesse külön kiemelte, hogy nem maradhat egy kevéske oxidált rész sem, mert onnan újra indul és terjed a nyavalya. A rákfene eltávolításának nagyműtétje után a piros Suzuki még kapott egy hibrid kerámia waxot is, amely védi a felületet, így várhatóan mostantól jó darabig egészséges maradhat a fényezése. Persze egy ekkora munka nem olcsó. Az átlagos, 30-50 ezer forintos polírozásokhoz képest egy ilyen alapos műtét ára a kocsi méretétől függően 80-120 ezer forintba kerül. Viszont ez még mindig olcsóbb, mint az újrafényezés, és az sem elhanyagolható, hogy a csillogó lemezek értéknövelők, a használt autók piaca meghálálja, ha egy kocsi újszerűen néz ki.

Másfél nap munka és jó sok anyagfelhasználás árán lett kész a kocsi. Olcsóbb mint egy fényezés, de drágább, mint egy mezei polírozás

Cikkünk elkészítéséhez a Zenith Detailing autókozmetika nyújtott segítséget.