Fotó: csapatok

A nyárias időjárásnak nem csak nálunk van vége a héten, hanem Horvátországban is. A zágrábi központtal működő verseny cserébe viszont a csodás horvát vidékre kalauzolja a résztvevőket. Gyors és szűk aszfaltos utak várják a mezőnyt, ahol fontos szereppel bír majd a pontos itiner annak érdekében, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki a hétvégéből. Már nem új a terep a mezőny számára, az előző három év tapasztalataiból lehet meríteni.

Aszfaltos ralik esetében, így Horvátországban is, az elöl rajtolók vannak előnyben, hiszen ők még tiszta aszfalton vezetnek, miközben koszt hordanak fel az aszfaltra, ami az utánuk jövők számára megnehezíti a versenyzést. Kanyarlevágásokkal, átvágásokkal lehet gyorsítani a tempón és persze sarat felvinni az útra.

A Hyundai nehéz szívvel utazik el Horvátországba. Tavaly a versenyre való tesztelés során ír pilótája, Craig Breen halálos balesetet szenvedett. Ráadásul az előző verseny, a Szafari Rali ritka rosszul sikerült az alzenaui csapat számára. A rali előtt vezette a gyártói rangsort, utána viszont a Toyota átvette a vezetést. A Toyotának mindig is feküdtek a kőkemény kenyai utak, így várható volt, hogy domináns teljesítményt nyújtanak autóik Afrikában.

Thierry Neuville ennek ellenére is megőrizte vezető helyét az egyéni ponttáblán a Szafari Ralit követően, sőt, még növelte is előnyét, pedig csak az ötödik helyen ért célba. Hogy hogyan csinálta? Kihasználta az új pontrendszer adta előnyöket és a Power Stage bónuszpontokkal együtt összesen hat pontra növelte előnyét a pilóták között.

A Toyota nem bíz semmit sem majd a véletlenre Horvátországban sem. Sebastien Ogier bár Kenyában nem volt ott, Horvátországban viszont rajthoz áll. A nyolcszoros világbajnok nyerte az első Horvát Ralit 2021-ben és bár azóta nem nyert ott, de mindig Toyota-pilóta állhatott fel a balkáni dobogó tetejére, legutoljára Elfyn Evans személyében. Mivel a walesi pilóta alig hat ponttal van lemaradva az egyéni ponttáblán az élen álló Thierry Neuville mögött, most is belead majd apait-anyait a végső siker érdekében. A hétvégi helyszín aszfaltja bizonyos értelemben hasonlít a monacóira, s ez ezúttal jó hír a Hyundai számára. Thierry Neuville ugyanis idén megnyerte a szezonnyitó ralit a mediterrán hercegségben.

A rali
A Horvát Rali központja Zágrábban, a Zagreb Fairben lesz berendezve, de a verseny nagy része a fővároson kívül zajlik, közel a szlovén határhoz. Különböző minőségű aszfaltutakon folyik majd a verseny, s emiatt állandóan változik a tapadás minősége. Sok helyen gyors és sima, ugratókkal tűzdelt utakkal találkozik a mezőny, míg máshol technikás és kanyargós utak nehezítik a csapatok dolgát.

Csütörtök reggel kezdődik a verseny a shakedownnal, este pedig a hivatalos rajttal a horvát fővárosban. A pénteki lesz a hétvége leghosszabb napja, összesen 119,74 km-t tesz meg a mezőny. Az első nap kétszer is végighajt a mezőny (szerviz nélkül) a rali leghosszabb szakaszán, a 23,63 km hosszú Krašić – Sošicén. A szombati 108,76 km-nyi gyorsasági szakaszt követően vasárnap a fővárostól északra autózik a mezőny, s ismét a Zagorska Sela-Kumrovec 2 lesz a ralit záró Power Stage. Itt bónuszpontokat szerez az első öt célba érő pilóta.
A 2024-es Horvát Rali három napon át tart, s a 20 gyorsasági szakasz 283,28 km-t tesz majd ki. Az össztáv: 1401,93 km lesz.

Fotó: Amber PR

A világbajnokság állása a Szafari Rali után:
Pilóták
1. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 67 pont
2. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 61 pont
3. Adrien Fourmaux (FRA) M-Sport Ford WRT 46 pont
4. Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 33 pont
5. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 31 pont
6. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 30 pont
7. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 24 pont
8. Esapekka Lappi (FIN) Hyundai WRT 23 pont
9. Oliver Solberg (SWE) Toksport WRT 12 pont
10. Sami Pajari (FIN) Printsport 6 pont

Gyártók
1. Toyota Racing WRT 131 pont
2. Hyundai WRT 127 pont
3. M-Sport Ford WRT 72 pont