A Finn Rali egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagyon gyors sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől. Annyira különleges ezen a pályán versenyezni, hogy bár többször is előfordult, hogy nem skandináv pilóta nyerte meg a versenyt, azért általában északi pilóta állhat a dobogó legtetejére.

Az elmúlt két évben Sebastien Loeb vihette haza a győztes trófeát Finnországból, de igazolt hiányzása révén ezúttal másként lesz. Jari-Matti Latvala (Ford), Sebastien Ogier (VW) és Mikko Hirvonen (Citroen) is esélyes lehet a győzelemre. Bár eddig idén Ogier mutatott jobb formát, a hétvégén mégis talán csapattársának, Jari-Matti Latvalának állhat a zászló. A hazai pálya előnye a finn pilóta kezére játszik, s az elmúlt években előkelőbb helyeket foglalt el illusztris csapattársával szemben a hazai raliján. Latvala ugyanis 2010-ben megnyerte ezt a versenyt, tavaly harmadik lett, s minden esélye megvan arra, hogy a hétvégén begyűjtse idei második győzelmét. A VW másik pilótáját, Sebastien Ogiert sem szabad leírni. Tavaly ugyan csak 10. lett itt, 2011-ben pedig bronzérmes volt, az Olasz Ralin megszerzett győzelem nagy löketet adhat a francia pilótának a hétvégén is.

Az idei Finn Rali több szempontból is különlegesnek ígérkezik. Két nagy ikonikus világbajnok, Marcus Grönholm és Tommi Makinen is részt vesznek a ralin, igaz, nem úgy, ahogy gondolnánk. Mindketten egy-egy gyorsasági szakasz erejéig veszik vissza a versenyoverállt, hogy kedvezzenek a hazai rajongóknak. Tommi Makinen még csütörtökön a Killeri szuperspeciális szakaszon áll rajthoz, mielőtt a mezőny nekivágna a ralinak. Azt még nem tudni, hogy milyen autó volánjához ül, de az biztos, hogy szeretné megmutatni a mai fiataloknak, hogy hogyan is megy egy négyszeres ralis világbajnok. Marcus Grönholm ellenben a ralihoz kapcsolódó support race-en vesz részt, amelyen off-road buggyk volánja mögött állnak majd rajthoz finn, spanyol és francia pilóták.

S hogy mi a finnországi győzelem kulcsa, azt pont a hétszeres Finn Rali-győztes Marcus Grönholm árulta el korábban. „A Finn Ralin bátorságra és persze észre van szüksége a pilótáknak. Tudniuk kell, hogy az út gyors, s hogy hol a leggyorsabb. A rali egy sor cikkcakkból, kanyarból és ugratóból áll. Az itinernek tökéletesnek kell lennie, hogy a pilóta tudja, hova helyezze az autót az úton, mikor teljes sebességgel vakon hajt egy ugratóra. Maximálisan meg kell bíznia a navigátorában ezen a ralin.”

Idén ismét a hagyományosabb háromnapos versenyhez közelít a Finn Rali, így szombaton be is fejeződik a versengés. Csütörtökön déli irányba, Lahti felé indul a mezőny, ahol az 1980 óta nem látott Torittu gyorsasági szakasz visszatér. A pénteki lesz a leghosszabb nap, amikor is 158,50 km-nyi gyorsasági szakaszon verekszi át magát a mezőny. Az utolsó nap tele lesz finn klasszikusokkal. Közülük is kiemelkedik a félelmetes hullámvasútszerű Ouninhohja, amely az ügyesség és bátorság végső tesztje.

A rali

A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak.

Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:

2012 S Loeb (Citroën) 2011 S Loeb (Citroën) 2010 J-M Latvala (Ford) 2009 M Hirvonen (Ford) 2008 S Loeb (Citroën) 2007 M Grönholm (Ford) 2006 M Grönholm (Ford) 2005 M Grönholm (Peugeot) 2004 M Grönholm (Peugeot) 2003 M Märtin (Ford) 2002 M Grönholm (Peugeot) 2001 M Grönholm (Peugeot) 2000 M Grönholm (Peugeot) 1999 J Kankkunen (Subaru) 1998 T Mäkinen (Mitsubishi) 1997 T Mäkinen (Mitsubishi) 1996 T Mäkinen (Mitsubishi) 1995 T Mäkinen (Mitsubishi) 1994 T Mäkinen (Ford) 1993 J Kankkunen (Toyota) 1992 D Auriol (Lancia) 1991 J Kankkunen (Lancia)

A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Rali tartja az eddigi leggyorsabb rali rekordját, hiszen az átlagsebesség 122,86 km/óra volt. A főhadiszállás tehát Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A skandináv rali három napon át tart, s a 23 gyorsasági szakasz 332,14 km-t tesz majd ki.

A világbajnokság állása az Olasz Rali után:

Pilóták 1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport 154 pont 2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport 90 pont 3. Thierry Neuville Qatar WRT 70 pont 4. Sebastien Loeb Citroën WRT 68 pont 5. Mikko Hirvonen Citroën WRT 61 pont 6. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen WRT 59 pont 7. Mads Östberg Qatar M-Sport WRT 50 pont 8. Martin Prokop JIPOCAR Czech National Team 37 pont 9. Jevgenyij Novikov Qatar M-Sport WRT 31 pont 10. Nasser Al Attiyah Qatar WRT 30 pont Gyártók 1. Volkswagen Motorsport 220 pont 2. Citroën WRT 174 pont 3. Qatar WRT 89 pont 4. Qatar M-Sport WRT 89 pont 5. Jipocar Czech National Team 39 pont 6. Abu Dhabi Citroen WRT 33 pont 7. Volkswagen Motorsport 2 26 pont 8. Lotos WRC Team 20 pont

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!