Monaco különleges szerepet tölt be a versenynaptárban, s egyik pilótát sem hagyja közömbösen. Ráadásul a nagy szponzorok vezetői mindig itt, ekkor adnak találkozót partnereiknek ebben e mediterrán gyöngyszemben, így különösen fontos a csapatoknak az, hogy jól teljesítsenek.

Mint mindig most is ugyanaz a forgatókönyv, az egymást követő két nagydíj között a csapatok intenzív tesztelésbe fogtak, majd egy hétvégét pihentek. S Monaco után az egész újra kezdődik majd elölről. Így tett a Williams-BMW istálló is, mely La Castelletben tesztelte autóit. A csapat kolumbiai pilótája nyerte meg a tavalyi futamot, s így Juan-Pablo Montoya nagy reményekkel utazik el Monacóba.

Mikor tavaly felemelte a győztes trófeát a levegőbe, fülig ért a szája. A legendás Indy 500-on elért 2000-es győzelme mellett a monacói győzelem volt pályafutása csúcspontja. “Két évvel ezelőtt rajtelső voltam, tavaly győztem. Nagyon büszke vagyok erre a győzelmemre, mivel a monacói győzelem volt számomra az egyik fő Formula-1-es kihívás.”

A csapat nehézkes indulását követően várhatóan nem a kék-fehér pilóták lesznek a 2004-es győzelem legnagyobb esélyesei, bár a 2003-as szezont is nehezen kezdő csapatban Montoya győzedelmeskedni tudott a Monaco Nagydíjon. Így Montoya várhatóan mindent belead , hogy meglepetést okozzon: “Az idei eredményeink csak az autótól függenek, s az is, hogy beérhetjük-e ellenfeleinket. Én mindent beleadok, hogy megismételjem a tavalyi sikert.”

Nincs ezzel másképpen a jelenleg a konstruktőri második helyen álló Renault sem. Az enstone-iak is dobogós helyezésre fenik a fogukat, így az Elftől egy speciális kenőanyagot kértek a hétvégére, amely hígabb a szokásosnál. Ennek segítségével a motor gyorsabb lesz, mégis megbirkózik a mediterrán forrósággal. A Renault emellett a maximális tapadás érdekében extra szárnyakkal (melyek hasonlóak a Ferrariéhoz) szereli fel autóit, amelyek a szimuláció során igazolták a jelentős teljesítménybeli előrelépést.

A verseny legnagyobb esélyese természetesen a Ferrari lesz, mint ahogy azt már megszokhattuk. Ennek fényében különösen érdekeset mondott a maranellói csapat technikai igazgatója, Ross Brawn. Elmondása szerint bár lehet idén mindent megnyernek, mégis még van mit fejlődni. Szerinte a rajt a Ferrari legnagyobb gyengesége, s mivel a Bridgestone-t megelőzte a Michelin, már ami az első körben megtett sebességet illeti, Brawn szerint sokkal okosabb stratégiákra van szükségük.

A pálya és a verseny

Jarno Trulli a következőképpen nyilatkozott a pályáról: “Az atmoszféra csodálatos (Monacóban), mivel nagy tömegek látogatnak ki. Nem kényelmes ugyanakkor azért, mivel kevés a hely, bár ez most sokat javult idén, hiszen új bokszokat és lelátókat építettek a szervezők. Ami az autó felkészítését illeti, Monaco különös hely: ahelyett, hogy megpróbálnánk megtalálni a optimális autóbeállítást, arra kell koncentrálnunk, hogy az autó jól működjön. Nagyszerű autóra van szükség, és nekünk az van, de a pilóták is sokat számítanak.”

A szűk és kacskaringós utcák miatt elég kicsi az átlagsebesség, mégis a versenyautók helyenként 290 km/órás sebességet is el tudnak érni. Emellett itt nincsenek kavicságyak és a szűk pálya miatt nincs nagyon hely a hibázásra. Aki hibázik, az nagyot fizethet akár azzal, hogy kiesik a versenyből. A motorerő nem játszik ezúttal különösebben nagy szerepet, de fontos lesz, hogy az autónak jó legyen a húzása a kanyarokból kijövet és ami még fontosabb, az autó jól vezethető legyen.

Technikai szempontból fontos, hogy a versenyautóknak nagy legyen a tapadása, és pálya finom tavaszi autóbeállítást igényel. A Grand-Hotel kanyar a verseny leglassabbja, amelyet nagyjából 40 km/órás sebességgel vesznek be a pilóták. A pálya leggyorsabb része a híres alagút, ahol a sebesség akár a 300 km/órát is elérheti.

A 78-körös Monaco Nagydíj május 26.-án 14 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 3,340 km, a teljes versenytáv 260,520 km. Fontos, hogy pénteken nem fog zúgni a kikötő a Formula-1-es motorok zajától, mivel csütörtökön tartják az első két szabadedzést a csapatok.

2003-ban Juan-Pablo Montoya (Williams) nyerte meg a futamot. Ideje 1’42″19.012 volt. A körrekordot Kimi Räikkönen (McLaren) tartja 1’14.545-ös időeredménnyel. A második helyen is Räikkönen ért célba, míg a harmadik helyezett Michael Schumacher (Ferrari) lett.