Az utóbbi évek messze legrosszabb eredménye születhet a Danubius Hotels számára a hét végi Formula–1-es futam alatt – nyilatkozta a Világgazdaságnak Betegh Sándor, a 12 fővárosi hotelt működtető szállodacsoport vezérigazgatója. Mint mondta, a foglaltság több mint 15 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, amely ugyancsak elmaradt az azt megelőző évitől: 2004-ben a négy nap alatt elért 92,6 százalékos foglaltság az idén legjobb esetben is mindössze 75 százalékos lehet.

Betegh Sándor szerint a július végére előre hozott időpont nem kedvez a magyar futamnak, hiszen ez a hónap több országban is a családi szabadságolás fő szezonja. Ugyanakkor a német és az osztrák turisták kedvét szegheti az is, hogy a német Michael Schumachernek már csak matematikai esélye van a világbajnoki címre. Más szállodák közül többen is a last minute utakban bíznak, de szakértők szerint többségüknél ezúttal kisebb-nagyobb mértékű csökkenést kell majd elkönyvelni.

Márpedig a siker teljes mértékben a Formula–1-re látogató turistáktól függ. Költésükkel ugyanis többlet-adóbevételhez jut a költségvetés, amelyből évente közel hárommilliárdot különítenek el a futam megrendezésére és az ahhoz szükséges licencdíjra. A gazdasági tárca szerint az idelátogató turisták átlagban 250 eurót költenek naponta, ez 170 ezres nézőszám esetén hárommilliárd forintos áfabevételt jelenthet.

Palik László, a Hungaroring Sport Rt. elnöke szerint van esély arra, hogy az idén immár huszadik alkalommal megrendezett versenyen is elérjék a 2004-ben regisztrált 163 ezer fős nézőszámot. Mint mondta: nem tudnak előzetes összesítést készíteni, mivel ezúttal három héttel korábban kezdődik a futam, mint tavaly, ráadásul a kapuknál még sok minden eldőlhet, így csak hétfőn lesz végleges eredmény. Tény: a Formula–1-es futam látogatóinak száma 2000 óta folyamatosan csökken; míg 2000-ben még mintegy kétszázezren voltak kíváncsiak a versenyre, addig tavaly már közel negyvenezerrel kevesebben váltottak jegyet. Ezzel párhuzamosan a jegyárbevételek is csökkentek: a 2001-es 2,7 milliárd után tavaly már csak 1,7 milliárd folyt be.

A határőrség ugyan jelentős forgalomnövekedést vár az átkelőhelyeken, ám elsősorban amiatt, hogy az előre hozott futam egybeesik a Nyugat-Európában dolgozó és szabadságra menő szerb, román, török, bolgár vendégmunkások utazásával – jelezte érdeklődésünkre Kovács Iván, a határőrség szóvivője. Mint mondta: a nagyobb határforgalom már ma érezhető lesz a hegyeshalmi és a rábafüzesi átkelőhelyen. Harminc-negyven százalékos forgalomnövekedésre számítanak Ferihegyen is, ahol várhatóan megnövekszik a futamra kis gépekkel érkezők száma.

A Magyar Nagydíj jövőjét hosszú távon az EU-ban jövő héten életbe lépő dohányreklám-tilalom is befolyásolhatja. Palik László ezzel kapcsolatban annyit közölt: Medgyessy Péter volt miniszterelnök 2004-ben megállapodott Bernie Ecclestone-nal, hogy 2006 után is lehívják az opciót, és 2011-ig meghoszszabbítják a szerződést. Jövőre azonban uniós tagországként már Magyarországon sem lehet dohányreklám a futamon, így biztosat mondani a következő évekre vonatkozóan nem lehet. Elég csak Ázsia terjeszkedésére gondolni. Az idén már Bahreinben, Malajziában és Kínában is rendeznek versenyt, és emlékezetes eset volt, amikor Belgium átmenetileg a dohányreklámok tiltása miatt kikerült a versenynaptárból.

Ráadásul lapinformációk szerint elképzelhető az is, hogy változások lesznek a Formula–1 irányításában. Bernie Ecclestone-nak, az F–1 első számú vezetőjének, akinek a legnagyobb üzletet jelenti a száguldó cirkusz, egyre inkább szembe kell néznie a nagy autógyárak által tervezett alternatív versenysorozat elindításának tervével. A BMW, a Honda, a Renault, a Toyota és a DaimlerChrysler GPWC néven azért akar különválni, mert elégedetlen a bevételekkel