Ahogy számos motorépítési irányzat, úgy a baggerek gyártásának bölcsője is az Egyesült Államok, ahol a 70-es években kaptak rá a kis műhelyek arra, hogy cruiser gépeket jellegzetes, csepp alakú oldaldobozokkal és félidommal lássanak el. Később két nagy gyártó is látta már a fantáziát ebben a stílusban, a Harley-Davidson és az Indian pedig kihívó hiányában gyorsan a bagger kategória alfája és omegája lett. Ide érkezett a BMW K 1600 B, melynél kínosan ügyeltek arra, hogy minden, ami a baggerekre jellemző, azt az újdonság is felvonultassa.

Annyi mindent tud a K 1600 B, hogy elsőre könnyű elveszni a menürendszerben! Fotó BMW, Hilbert Péter

Lekerekített oldaldobozok, alul futó kipufogók és igencsak terebélyes fejidom jellemzik a bajor modellt, miközben technikai oldalról minden, csak nem hagyományőrző. Eleve a blokk nagyban meghatározza a modellt, az 1649 cm3-es, 160 lovas soros hathengeressel túlzás nélkül úgy indul meg a 334 kg-os óriás, mint egy sportmotor, de nemcsak a nyers erő, hanem a járáskultúrája és hangja miatt is azt lehet mondani, egy igazi különlegesség! És hogy felesleges-e ekkora teljesítmény? Természetesen igen, de végtére is a BMW zászlóshajó motorkerékpár-sorozatáról van szó! Ennek megfelelően tempomat, kulcs nélküli indítás, kanyar-ABS, üzemmódválasztó is van a fedélzeten, és ami abszolút egyedülálló, hogy gyorsváltó is. Mint az újabb sportgépeken, kuplungolás nélkül, gázelvétel nélkül kapcsolhatunk. Sok értelmét nem láttam ennek a rendszernek, de például a hátrameneti fokozat, vagy a félaktív ESA-futómű létjogosultságát nem érdemes megkérdőjelezni, a K 1600 B menet közben, az út állapotától függően állítja a csillapítást. Bár a rossz minőségű utakkal kissé hadilábon áll, kanyartempójával és dönthetőségével is komoly meglepetést okoz. Igazából a szélvédelem és az utasülés az a két olyan terület, ahol van még fejlesztési lehetőség, egyébként a vezető szemszögéből nézve minden adott a stresszmentes és élvezetes motorozáshoz – ha akarjuk, az opciós trepniken, előretolt lábakkal is utazhatunk. Természetesen a 37 literes kofferekkel tökéletesen alkalmas hosszú kiruccanásokra a nagy BMW, a 26 literes tank és a 6,0 literes fogyasztás miatt pedig a hatótávolságot sem érheti kritika.

Kevés motor büszkélkedhet ilyen hátsó traktussal, a zárófények különösen látványosak

A K 1600 B 7 374 000 Ft-os ára nyilvánvalóan nem kevés, de a legolcsóbb bagger Harley is 8,5 milliót kóstál, ha pedig más szemszögből nézzük, a piac másik hathengeres gépéért, a Honda Gold Wingért minimum 8,1 millió Ft-ot kell a márkakereskedésben hagyni.

Tetszett
• irányíthatóság
• sorhatos motor
• kényelem
Nem tetszett
• utasülés
• szélvédelem

ÖSSZEGZÉS
Bár a forma ízlés kérdése, a nyomatéktenger, a hang, a működési kultúra és a technikai színvonal is hozza azt, amit egy ilyen drága motortól elvárunk. A legérdekesebb benne az, hogy súlya és mérete ellenére kifejezetten könnyű vele manőverezni.

BMW K 1600 B
Lökettérfogat: 1649 cm3
Hengerek/szelepek: B6/24
Max. teljesítmény: 118 kW (160 LE) 7750/perc
Max. nyomaték: 175 Nm 5250/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Hossz./szél./mag.: 2489/1000/1465 mm
Tengelytáv: 1618 mm
Ülésmagasság: 750/780 mm
Üzemanyagtank: 26,5 l
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/190/55 R17
Menetkész tömeg: 336 kg
Tesztfogyasztás: 6,1 l/100 km
Alapár: 7 374 000 Ft