Csak a kör alak klasszikus: a Harley modern TFT-kijelzős műszeregységet tervezett az újdonsághoz. Gomberdő egy Sportsteren? Korábban elképzelhetetlen volt, de a technikai vívmányok miatt ma már elkerülhetetlen. Akár támlás utasülés is választható a hosszú extralistáról

A szovjetek 1957-ben lőtték fel a Szputnyik 1-est, megszületett a frizbi, mint játék, illetve először találkozott egymással John Lennon és Paul McCartney. A motorkerékpár-iparban ez az esztendő a Harley-Davidson Sportster sorozatának születéséről szólt. Anno a modell a nevéhez hűen kifejezetten sportosnak számított, és mivel formájába könnyű volt beleszeretni, az értékesítési sikerek sem maradtak el, 1970-re már a Harley legnépszerűbb modellje volt, letaszítva a házon belüli lista első helyéről az Electra Glide-ot! A Sportster nemcsak az évek, hanem hosszú évtizedek múlása után is megőrizte jellegzetes stílusát, és még akkor is masszív piaci sikereket értek el az idő közben egész modellcsaláddá fejlődő szériával, amikor a sportosság már a legnagyobb jóindulattal sem volt rá jellemző. Éppen ezért lehetett fájdalmas döntés, amikor az Euro-5-ös normák miatt a Harley európai kínálatából törölték a léghűtéses, klasszikus Sportstereket – az USA-ban még kapható az Iron és a Forty-Eight, de ne legyenek illúzióink, ezek a verziók is szép lassan eltűnnek majd.

A ballonos gumik nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy az új Harley vaskos, masszív motor benyomását kelti

A jövőt tehát a vadonatúj Sportster S jelenti, mellyel a Harley célja egyértelműen a fiatal vásárlóközönség megszólítása. Kategorizálni sem egyszerű a gépet, hiszen cruisernek sportos, naked bike-nak meg túlságosan is vaskos és cirkálós, de az biztos, hogy látványos motorról van szó, amely nevén kívül legfeljebb a kisméretű tankkal utal bármelyik elődjére. Eleve koncepcionális változás történt, hiszen a hagyományos bölcsőváz helyett modern térhálós acélcsöves szerkezetre épül a menetkészen 228 kg-os modell, a kormánynyakat pedig gyakorlatilag a blokk tartja. Az erőforrás a márka szokásához hűen a dizájn egyik meghatározó eleme, de a Harley-rajongóknak már első blikkre feltűnhet, hogy a klasszikus 45 fokos hengerszög sem a régi. Ugyanis a tradíciókhoz hűen szíjhajtású újdonságnál a 60 fokos hengerszögű, változó szelepvezérlésű Revolution Max blokkot használják, akárcsak a Pan America túraendurónál. Az 1252 cm3-es, hengerenként 4 szelepes, folyadékhűtéses, kovácsolt dugattyús blokk hangolása egészen más, mint a világjáró esetében, a csúcsteljesítmény itt „csak” 121 lóerő, ami persze Sportster-viszonylatban elképesztően sok, hiszen a kifutó Forty-Eightben a léghűtéses, 1200-as Evolution blokk alig több, mint 60 lóerőt produkál. És persze ahhoz sem voltunk eddig hozzászokva, hogy egy Harley erőforrás közel 10 ezret forogjon percenként!

Kétségtelen, hogy a kipufogó a modell egyik leglátványosabb pontja!

A milwaukee-i mérnökök nem elégedtek meg ennyivel, a fékek és a futómű terén is maradandót szerettek volna alkotni, ennek jegyében a Brembo szállítja a radiális rögzítésű féknyergeket, míg a rugózó elemek a japán Showa nevéhez fűződnek. A 43 mm-es fordított villa és a Piggyback rugóstag mindössze 92, illetve 51 mm-es rugóúttal rendelkezik – kíváncsian várjuk, hogy a gyakorlatban milyen a komfortszint. Természetesen a konstruktőrök mindent elkövettek, hogy ne csak egyféle testalkatú motorosnak legyen kényelmes a modell, így aztán kétféle lábtartót kínálnak a jövevényhez, és ahogy elvárható, a kuplung- és fékkar is állítható. Miközben az olyan extrákkal, mint a fűthető markolatok és a támlás utasülés, egyértelműen a komfortérzetet növelik, a Sportster S elsősorban high tech motor akar lenni, legalábbis a műszeregységével biztosan. A többféleképpen konfigurálható, színes, 4,3 colos TFT-kijelző Bluetoothon keresztül akár a telefonon futó navigációt is képes megjeleníteni, sőt, kommunikációs rendszerrel párosítva menet közben fogadhatunk vagy indíthatunk hívásokat. Az sem mellékes, hogy amíg a Sportsterekre mindig is a minimalista műszerezettség volt jellemző, a vezető már olyan információkat is előhívhat, mint az abroncsnyomás és az akkumulátor feszültsége. Érdekesség, hogy a 3 előre beállított menetprogram mellett 2 egyéni, programozható üzemmód is rendelkezésre áll, melyekben meghatározott keretek között állítható a nyomatékleadás, a motorfék és a gázreakció, emellett a 6 tengelyes IMU révén az ABS- és dőlésérzékeny kipörgésgátló beavatkozási szintje is szabályozható. A Harley azokra is gondol, akik a 180 mm széles Dunlop abroncsokkal rajzolni szeretnének az aszfaltra, így a kipörgésgátló teljes mértékben kikapcsolható.

Harley-Davidson Sportster S
Lökettérfogat: 1252 cm3
Hengerek/szelepek: V2/8
Max. teljesítmény: 90 kW (121 LE) 7500/perc
Max. forgatónyomaték: 125 Nm 6000/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1520 mm
Üzemanyagtank: 11,8 l
Gumi elöl/hátul: 160/70 R17 / 180/70 R16
Menetkész tömeg: 228 kg
Alapár: nettó 13 343 euró