A bőség zavarával találkozik a vásárló, ha 500-as Hondát szeretne, ugyanis a 471 cm3-es, soros kéthengeres blokk köré immár 5 különböző modell épül. A CB500F naked bike, a CB500X crossover gép, a CB500R sportmotor és a CMX500 Rebel minicruiser után a CL500-as elnevezésű scramblerrel bővül a paletta, amellyel a japán gyártó azokat szólítja meg, akik élnek-halnak a hagyományőrző motorokért. Mivel a scrambler kategóriában ma már nem a japánok, hanem a Triumph, a Ducati és a BMW fújják a passzátszelet, különösen jó hír, hogy a Honda be merte vállalni ezt a húzást. Ráadásul úgy, hogy 2 729 000 Ft-os ára és kompakt méretei miatt a CL500 az átlag motorosokhoz szól. Pontosan úgy, mint a 60-as és 70-es évek legendás CL-jei, amelynek vonásai tovább élnek az 500-ason. Látszik is az újdonságon, hogy olyanok alkották, akik nem csak közlekedési eszközként tekintenek a motorokra. A gép külsejéért felelős dizájner, Takeru Kurobe csak idén tölti be a 30. életévét de igazi old school tervező. Elmesélte, hogy a CL500-as első vázlatait nem is számítógépen, hanem papíron, ceruzával alkotta meg, illetve azt is elárulta, hogy nem a high tech motorokat, hanem az őszinte és jó értelembe véve egyszerű gépeket, például a léghűtéses Harley Sportstereket és a Honda CB1300-ast kedveli igazán. Majd szenvedélyesen mesélte, hogy a CL500-ason gyakorlatilag minden olyan elem megtalálható, ami miatt egy motorkerékpárt scramblernek lehet nevezni. Letisztult tankforma, könnyű terepre való gumik és futómű, valamint hosszú, egyenes ülés és magasan elvezetett kipufogók jellemzik a jövevényt. És persze az olyan kis finomságok sem hiányoznak róla, mint a gumiharangos villa! Ahogy manapság lenni szokott a retró gépekkel, a fényszóró technikai értelemben abszolút naprakész, a full-LED-es első lámpa a jellegzetes fénypöttyökkel bombasztikusan néz ki. A műszeregység egyszerű, és bár a leolvashatóságával nincs probléma, számomra érthetetlen, hogy nincs fordulatszámmérő. Mivel a Honda bevallottan kezdőknek és újrakezdőknek is ajánlja a CL500-ast, ideális lenne, ha a kevésbé tapasztalt motoros nemcsak a fülére támaszkodhatna, hogy mikor kell kapcsolni.

Széles kormány és egyszerű műszeregység jellemzi az új Hondát. A lámpa alapján akár custom motor is lehetne a CL. A két felső pötty a tompított fényszóró. A váz és a blokk ismerős a többi 500-as Hondából, a segédváz és a szívórendszer azonban egyedi tervezés. Gumiharmonika védi a 41 mm átmérőjű teleszkópot, a rugóút 150 mm. A kétdugattyús féknyereg elöl 310 mm-es tárcsára harap

Amennyiben a gép méretéből indulunk ki, akkor egyértelműen ideális lehet azoknak a CL, akik most ismerkednek a nagymotorok világával. A 790 mm-es ülésmagasság miatt kisebb termetűeknek is leér a lábuk, a 192 kg-os menetkész tömeg miatt pedig szó sincs arról, hogy ijesztően nehéz lenne. Inkább azt éreztem, hogy a 190 centis magasságommal kicsit túlméretes vagyok ehhez a géphez, és bizony a rugóstag rendesen összeült a 90 kilós súlyom alatt. A motorozási élményt nagyban meghatározza a puha futómű (szerencsére könnyű az előfeszítést állítani hátul), és az akár egy ujjal is működtethető kuplung – utóbbi annyira finom szerkezet, hogy egy törékeny hölgynek sem okoz problémát a működtetése. Mivel a Honda arra törekedett, hogy a CL500-as rossz úton se jöjjön zavarba, az elöl 19, hátul 17 colos kerekekre Dunlop Mixtours abroncsokat húznak, amelyek alapvetően aszfaltra valók, de a mély barázdák miatt laza felületen sem véreznek el. A kis tömeg és a puha futómű miatt egészen sajátos, mókás élmény az újdonság terelgetése, a széles kormány miatt pedig szupermotós stílusban is lehet vezetni (elsősorban nem a testsúlyunkkal, hanem a kezünkkel döntjük a motort a kanyarba). És az erőforrás? A Honda sorkettese alapvetően kiegyensúlyozottan jár, magas fordulaton viszont jelentkezik némi vibráció, leginkább állandó 110-120 km/órás tempónál. 47 lóerős teljesítménye és kellemes hangja már alkalmassá teszi arra, hogy egy kanyargós úton igazi öröm legyen a terelgetése, miközben az erejével vagy teljesítményleadásával nem fogja a vezetőre hozni a frászt. Nem is hiányzik a kipörgésgátló, ugyanakkor aki a sportos vezetési stílust preferálná, az biztosan örül majd a csúszókuplungnak.

Igazi scrambler: terepmintás gumikkal és magasan elvezetett kipufogóval tereli magára a figyelmet a CL500-as

A CL500-as a japán márka egyik leginkább személyre szabható modellje. A segédvázat úgy alakították ki, hogy oldalsó idomok és a puhafalú oldaltáskák könnyedén felszerelhetőek legyenek, ugyanakkor a 38 literes túradoboznak is jusson hely. Az extralistán szerepel az alapváltozatnál 30 mm-rel magasabb, barna kárpittal bevont, fekete cérnával, dupla öltéssorokkal varrt ülés (langalétáknak ez az ideális), illetve magas sárvédő. Hogy könnyebb legyen a választás, három csomagot állítottak össze, az Adventure pakkba többek között kézvédők és ralis lábtartók, a Travelbe puha nyeregtáska és fűthető markolat, a Style-ba pedig fényszórókeret-idom és magasított nyereg tartozik. Vagyis azzal biztosan nem lehet vádolni a Hondát, hogy ne vették volna komolyan a CL500-as projektet!

HONDA CL500
Összlökettérfogat: 471 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 34,3 kW (46,7 LE) 8500/perc
Max. nyomaték: 43,4 Nm 6250/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1485 mm
Ülésmagasság: 790 mm
Üzemanyagtank: 12 l
Gumi elöl/hátul: 110/80 R19 / 150/70 R17
Menetkész tömeg: 192 kg
A modell alapára: 2 729 000 Ft