A Transalpot egykoron a Dakar Rali ihlette, 1986-os bemutatkozása óta folyamatosan kategóriájának egyik kedvence. A sikertörténet idén folytatódik, mégpedig úgy, hogy a Transalp történetének eddigi legnagyobb változásán esett át. Blokkja közel 700 cm3-es lett, porlasztó helyett elektronikus benzinbefecskendezőt alkalmaznak, s hengerenként már nem három, hanem négy szelep gondoskodik a gázcseréről.

Tudni lehetett, hogy előbb vagy utóbb a Hondának meg kell újítania a Transalpot, amely legutóbb nyolc éve esett át radikális módosításon. Az elmúlt években a konkurencia a technikai fejlesztésekben és az eladásokban jócskán megelőzte a Hondát – a Suzuki DL650 V-Strom a Honda legnagyobb riválisa –, s a Kawasaki Versys személyében új kihívója is akadt, míg a középkategóriás túraendurók szegmense az összes kategóriát tekintve egyre népszerűbbé válik. A Honda mellett 2008-ban a BMW és a Yamaha is nagy feltűnést kelt. A bajorok kihozták az F800 GS-t, míg a hangvillások hosszú idő után ismét piacra dobták a legendás Ténéré legújabb verzióját, az XT 660Z-t.

A Honda a hatodik generációs Transalp tervezésénél három fő szempontot vett figyelembe. Meg akarták tartani a Transalp sokoldalúságát, azaz a motor legfőbb alaptulajdonságát, a többcélú használhatóságot a földutaktól egészen az autópályáig. Azonban haladniuk kellett a korral, gondolni kellett az egyre fontosabbá váló környezetvédelemre valamint a túraenduró-vásárlók megváltozott igényeire is. Emiatt az új Transalp már sokkal inkább on-road, mint off-road jellegű, vagyis a mai elvárásoknak megfelelően sokkal inkább műútra való túraenduró!

A Deauville örökség útján

A Honda ugyanúgy járt el, mint 2000-ben. Ahogyan nyolc éve, úgy idén is a Honda Deauville túramotorból származik a Transalp új V2-es blokkja, amely egyébként 2006-ban debütált a Deauville-ben. Az új Transalp XL700V motorja tehát 647 helyett immár 680,2 cm3-es, amit úgy értek el, hogy a furatszélességet 2 milliméterrel megnöveltek (81 mm). A hengertömb mellett újdonság még a hengerfej is. Megmaradt ugyan a hengerenkénti egy, lánchajtású, felülfekvő vezérműtengely, azonban azok immár nem három, hanem négy szelepet mozgatnak hengerenként. A négyszelepes megoldás révén hatékonyabb lehet a szívási és kipufogási áramlás, az égésterek feltöltése, míg a sűrítési viszony is nőhetett (9.2:1-ről 10:1-re). A jobb gázreakciók érdekében a mérnökök kisebb súlyú dugattyúkat és hajtókarokat terveztek, amelyek igazi mérnöki bravúrok, hiszen nagyobb méretűek, mint a korábbi Transalpnál. A jobb égés érdekében új gyújtásrendszere is van a Transalpnak. A gyertyák centralizáltabban vannak elhelyezve, a gyorsabb és hatékonyabb gyújtás érdekében.

Porlasztó helyett befecskendező

Az új hengertömb és hengerfej mellett a motor harmadik legfontosabb újdonsága az új üzemanyagellátó rendszer. A korábbi két állandó nyomású, 34 milliméteres torokátmérőjű Keihin karburátort felváltotta a Honda jól ismert PGM-FI névre hallgató elektronikus injektorrendszere. A hengerenkénti egy-egy injektor 40 milliméter torokátmérőjű, míg az injektorfej 12 lyukas. Az injektornak köszönhetően minden fordulatszámon húzósabb lett a motor, továbbá lineárisabbá vált a teljesítményleadás, s jobb lett a gázreakció. Mivel az új Transalp fogyasztása 7 százalékkal csökkent, így másfél literrel kisebb tankot kapott a motor (17,5 liter), a hatótávolság azonban így is nőtt. Az elektronikus benzinbefecskendező rendszer révén a Transalp immár fel van szerelve a háromutas, oxigénszenzoros HECS3 katalizátorral is, aminek köszönhetően sokkal kevesebb káros anyagot bocsát ki, s megfelel az Euro 3-as szabványnak is.

Az országúti vándorlás jegyében

Az új Honda Transalp XL 700V a nagyobb hengerűrtartalmú blokknak és az elektronikus injektornak köszönhetően érezhetően erősebb és nyomatékosabb lett. Legnagyobb teljesítménye 60 lóerő 7750-es percenkénti fordulaton, míg legnagyobb nyomatékát (60 Nm) 5500-as fordulatszámon adja le. A teljesítménynövelés nem meglepő, hiszen a Honda elsősorban azokra a túrázókra gondolt, akik az országutakat vagy az autópályákat fogják róni. Egyedül, utassal, felpakolva. A nagyobb tempójú haladást szolgálja a részben módosított futómű és az új idomozás is. A klasszikusnak nevezhető kettős acél bölcsőváz, a hagyományos, 41 milliméteres belsőcső-átmérőjű első villa, a hátsó, zártszelvényű acél lengővilla és a Pro-Link rendszerű központi rugóstag ugyan megmaradt, de a nagyobb sebesség érdekében a Honda számos meghatározó módosítást eszközölt. A tengelytávot egy centivel növelték (1515 mm), ami nagy sebességnél növeli a stabilitást, főleg két személynél, poggyászokkal. Az első kerék és a hátsó gumi is a nagyobb sebesség érdekében változott. A 21 colos első felni helyett 19 colos kereket kapott a Transalp. A kisebb kerék révén a városi használatnál stabilabb az első futómű, míg autópálya-tempónál jobb a motor úttartása. A 130/80-as hátsó gumiméret nem számít teljes újdonságnak, hiszen 1996-ig ilyen méretű abronccsal volt felszerelve a Transalp.

A nagyobb motorteljesítmény és a hatékonyabb futási tulajdonságok mellett a vezetési kényelem is javult. Az új idomozásnak köszönhetően nagyobb sebességnél jobban védett a motoros, kisebb turbulencia nyomja a mellkast, s manőverezhetőbb marad a gép. A keskenyebb és ezáltal sportosabb idomozás mellett kényelmesebb üléspozíciót kapott a vezető, hiszen a kisebb tank révén módosíthatták a nyerget is. A lábak helyzete így optimálisabb lett, és a lábletétel is sokkal könnyebbé vált megállásnál. Az új fejidomban új fényszóróegység kapott helyet, amelyben egymás felett található a tompított fényszóró és a reflektor. A fékrendszeren nem változtatott a Honda, opcióként viszont kapható kombinált ABS-CBS fékrendszer is. Ennél a verziónál az első féknyergek nem kettő-, hanem háromdugattyúsak.

Honda Transalp XL 700V

Összlökettérfogat: 680,2 cm3 Hengerek/szelepek száma: V2/8 Maximális teljesítmény: 44,1 kW (60 LE) 7750/min Maximális forgatónyomaték: 60 Nm 5500/min Sebességváltó: ötfokozatú Hosszúság/szélesség/magasság: 2250/905/1305 mm Tengelytáv: 1515 mm Hasmagasság: 177 mm Ülésmagasság: 841 mm Saját tömeg: 214 kg Üzemanyagtank: 17,5 l Gumi elöl/hátul: 100/90 R19 / 130/80 R17 Gyorsulás 0-100 km/h: 5,0 s Maximális sebesség: 175 km/h Átlagfogyasztás: 4,5 l/100 km Vételár: 1 948 000 Ft

Választék

Az opciók tekintetében nagyon nagy a választék az új Transalp XL 700V esetében. A motor színéhez konfigurálhatunk egy 45 literes hátsó táskát, amelybe az utas részére egy háttámlát is beépítettek. A táskához pedig akár két kartámaszt is rendelhetünk utasunk kényelme érdekében. De akinek nem elég a hátsó bőrönd, az két, egyenként 29 literes, áramvonalas oldaltáskát is rendelhet. Sőt a  Honda még arra is gondolt, hogyan rendezzük el dolgainkat a táskákban, hiszen külön tárolózsákokat tervezett hozzájuk. Természetesen a tanktáska sem hiányozhat, amely 16 literesre növelhető. Az extra utazási kényelem ezzel nem ér véget. Kapható első, hátsó ködlámpa és 17 milliméterrel magasabb szélvédőplexi, kétféle kézmelegítő markolat, két centivel alacsonyabb nyereg, s az aranyszárnyasok saját fejlesztésű navigációs rendszert is kínálnak az új Transalphoz.