A gyári tartozéklistáról oldaldobozok is választhatók

Míg korábban az 1000 cm3 feletti túraenduróknál csapták a legnagyobb hírverést a gyártók, most mintha áthelyeződne a hangsúly a 700-900 cm3-es modellekre. A KTM is meglátta a rést, és piacra dobta a 790 Adventure-t, amely meglepően rövid, mindössze kétéves gyártási periódus után adja át helyét a 890 Adventure-nek. Az ok viszonylag egyszerű: a Triumph és a BMW is gőzerővel fejleszti hasonló méretű és felépítésű masináit, és ha hinni lehet a pletykáknak, a Honda is hamarosan beszáll a versenybe. Vagyis szó sem lehetett arról, hogy a KTM egy átlagos motorral rukkoljon elő, inkább apait-anyait beleadtak!

A maximális fordulatszám elérése előtt váltóvillám figyelmezteti a vezetőt, hogy feljebb kellene kapcsolni

A 233 mm-es szabad hasmagasságú, fűzött felnis bázisváltozaton is látszik, hogy terepen sem jön zavarba, az R verzió viszont a csőrszerű első sárvédővel, a bütykös gumikkal, az off-road üléssel és a kisebb szélvédővel a sivatagi ralimotorokat idézi. Ami közös a két verzióban, az többek között a króm-molibdén acél váz és a soros kéthengeres blokk. Utóbbinál nem egyszerűen arról van szó, hogy hosszabb löketűre változtatták, hanem lényegében egy teljesen új erőforrást alkottak – a KTM szerint a 890-es jobban bírja az alacsony oktánszámú üzemanyagot is. Bár a dupla gyújtógyertákat megtartották, szinte mindent módosítottak: a háromgyűrűs, DLC (diamond like carbon) bevonatos dugattyúkat a 790-essel ellentétben már nem egy, hanem két olajsugár hűti, a hajtókarok pedig trapéz alakúak. A nagyobb forgótömegek miatt a kiegyensúlyozó tengelyt átdolgozták, a szívószelepek átmérőjét 1 mm-rel növelték, és az olajhűtőt is lecserélték. A plusz tíz lovas, azaz 105 lóerős teljesítménnyel a 890-es gép az Adventure-kínálat közepébe érkezik a 43 lóerős 390-es és a 160 lovas 1290-es közé.

Ha már megemlítettük az 1290-est, érdemes megjegyezni, hogy a soros kéthengeres a 435 fokos gyújtáselékelés miatt állítólag nagyon hasonlóan szól, mint a nagyvad V2-es blokkja! A felhasználók persze legalább ennyire örülnek majd a 15 ezer kilométeres szervizperiódusnak, a rásegítés révén egy ujjal is működtethető kuplungnak, vagy hogy a 790-eshez képest a váltó fogait a tartósság jegyében megerősítették. Hogy a korábban csúcstechnikának és a topmodellek kiváltságának tekinthető megoldások a kisebb kategóriákba is leszivárognak, azt mi sem jelzi jobban, mint hogy Quickshifter gyorsváltó, kilenc fokozatban állítható kipörgésgátló és kanyar-ABS szerepel az újdonság repertoárjában. Mivel a blokkolásgátló terepen éppen az ellenkező hatást éri el, mint szilárd útburkolaton, egy gombnyomással Offroad üzemmódba kapcsolhatunk, amely a hátsó keréknél deaktiválja az ABS-t, az elsőnél pedig a dőlésérzékelőtől érkező jelek alapján módosítja a beavatkozási szintet.

Az alapáron adott kormány-lengéscsillapító, a 200 mm-es rugóutat biztosító WP Apex villa és a radiális Brembo féknyergek is jelzik, a KTM decemberben érkező újdonságát komolyan kell venni!

Több mint kapós!
Nem marad a KTM nyakán a 890 Adventure limitált példányszámban készülő Rally változata, hiszen pár nap alatt elkapkodták mind az 500 példányt. A modell lényege az, hogy mindenféle átalakítás nélkül, gyári motorként be lehet nevezni vele akár egy sivatagátszelő versenyre. Nem csak a 450 Rallyéra emlékeztető grafika utal arra, hogy az újdonság komoly motor, többek között a WP Pro futóműelemek is a versenyzés világából ismerősek.

KTM 890 Adventure
Lökettérfogat: 889 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 8000/perc
Max. nyomaték: 100 Nm 6500/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytávolság: 1528 mm
Ülésmagasság: 850 mm
Üzemanyagtank: 20 l
Menetkész tömeg: 196 kg
Forgalmazás: decembertől