Euró-milliárdokat szeretne megtakarítani a Volkswagen, mégpedig a konszernnek nevet adó törzs-márkánál, amelynek egyáltalán nem áll jól a szekere. Globálisan nézve rekord-értékesítés és rekord-nyereség jellemzi a céget, de a Volkswagen autómárka komoly nehézségekkel küzd, komoly megszorításokról és fájó átalakításokról van szó – a konszern termelésért felelős igazgatóját, Michael Macht-ot máris menesztették, és ez csak az átalakítás kezdete.

Július közepén a világ minden részéről Wolfsburgba hívott mintegy 1000 menedzser előtt tartottak válságértekezletet, aki nem tudott személyesen jelen lenni, az videokonferencia keretében vett részt. A lényeg: biztosítani kell a Volkswagen márka nyereségességét, amelynek érdekében jelentős, hatásos és akár fájdalmas lépésekre van szükség. 2017-ig ötmilliárd euróval kell csökkenteni a költségeket a márkánál, vagy ugyanennyivel növelni kell a nyereséget változatlan kiadás mellett. Annak ellenére, hogy a konszern 200 milliárdos forgalmának mintegy felét a Volkswagen márka generálja, 2013-ban mindössze 2,9 milliárd eurós nyereséget ért el – a kicsivel több, mint 14 milliárd eurós forgalmat elérő Porsche 2,6 milliárd eurót keresett. Az Audinál autónként 10 százalékos nyereséggel dolgoznak, a Škodánál 5,1 százalékot értek el, 2014 első negyedévében a Volkswagen márkánál 2 százalék alá csökkent az autónként realizált nyereség – a konszernen belül egyedül a Seat tud ennél rosszabb eredményt, kérdés, meddig, hiszen a spanyolok az új Leonnak köszönhetően rohamosan javítanak eredményükön.

Azért is rosszul áll a VW márka mérlege, mert a fejlesztési költségeket nem osztják szét a konszern márkái között, miközben mind profitál az újdonságokból Azért is rosszul áll a VW márka mérlege, mert a fejlesztési költségeket nem osztják szét a konszern márkái között, miközben mind profitál az újdonságokból

A gondot az jelenti, hogy az utóbbi években annyira a világelsőségre való törekvésre koncentráltak, hogy későn vették észre, hogy lassabban javult a termelékenység annál, amilyen gyorsan a munkaerő-költségek emelkedtek. Ebben szerepet játszik az is, hogy a konszernen belül nem egyenletes osztják le a fejlesztési költségeket, a VW márka ez irányú kiadásai 2010 óta 80 százalékkal emelkedtek, miközben az itt készített újdonságokat a többi márka is hasznosította. Martin Winterkorn azt is megemlítette, hogy semmi értelme olyan alkatrészeket házon belül készíteni, amiket beszállítóktól is tudnának vásárolni. A költségstruktúra átalakítása mellett ez bizony kiszervezéseket is jelent.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!